OÜ Väinamere Liinid viis ilma ette teatamata ja maavalitsusega arutamata parvlaeva Hiiumaa Saaremaa liinile.
Mõju on juba tunda. Näiteks kolmapäeval, mis Rohuküla-Heltermaa liinil pole kaugeltki tippaeg, jäid ülesõitjad nii Heltermaa kui Rohuküla poolel maha kahest reisist enne kui kolmandaga üle said.
Hiiu maavanem Riho Rahuoja ütles, et kui mõneti mõistetav on, miks niisugune käik tehti, siis avalikkuse teavitamatajätmise eesseisvast muutusest jätab laevakompaniist halva mulje ja kahetsusväärne on, et ministeerium sellega kaasa läks.
Riho Rahuoja kiitis viimase paari aasta head koostööd nii ministeeriumi kui laevakompaniiga: “Oleme varasemalt kõik muudatused kokku leppinud, arutanud läbi, teavitanud ettevõtjaid, omavalitsusi ja kõik on saanud oma elu selle järgi seada.”
Viimase näitena tõi ta võidupüha paraadi korraldamise, millega saadi väga hästi hakkama, probleeme ei olnud ja kõik sujus.
Peksa üks kord
“Ja nüüd kahjuks valis laevakompanii selle muudatuse puhul teistsuguse taktika. Nende põhjendus oli, et parem saada peksa üks kord kui kaks korda. Et esimene kord oleks nad nii-öelda peksa saanud kui nad oleks muudatusest teatanud ja kui ta oleks selle ära teinud, siis teist korda veel,” vahendas Rahuoja laevakompanii esindaja sõnu.
“Kes iganes nende PR-nõustaja oli, ma arvan, et pigem on selline käitumine teinud laevakompanii mainele karuteene. Vähemalt hiidlaste silmis ja arvan, et teiselt poolt ka.”
Maavanem ütles, et eelnevalt oli aru saada, et midagi hakkab toimuma ja nad püüdsid selle kohta ka eelinfot saada. “Esitasime laevakompaniile küsimusi kohe, kui graafikust kadusid ära laevade nimed. Küsisime, mida see tähendab. Meile vastati, et see on juhtkonna korraldus.”
Juulikuu teises pooles astus maavanema juurde üks laevapere liige, kes kurtis, et muudatused on ilmselt tulemas.
Hoiti infosulus
Pikemalt suhtles maavanem Väinamere Liinid esindajatega 22. juulil. Pärimisele, kas parvlaev Hiiumaa on liinilt ära minemas või mitte, saadi laevakompaniilt suuliselt ebamäärane vastus, et 10. augustist on midagi laevade paigutuses muutumas.
28. juulil pöördus maavanem majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poole ja juhtis tähelepanu, et tuulelaevad.ee-lt on ära võetud praamide nimetused. Maavanem teatas ka, et parvlaeva Hiiumaa töötajad on avaldanud muret, et kuuldavasti 10. augustist laev ei ole enam Hiiumaa liinil.
“Soovisime teada, kas ministeeriumil on rohkem informatsiooni või ametlikku teavet Väinamere Liinide muudatuskavatsustest ja mis see reisijatele kaasa toob? Viitasime, et lepingus on ette nähtud vähemalt ühe uus parvlaeva toomine liinile 2009. aastal. Ja, et mingil põhjusel müüdi sel hetkel eelmüügist pileteid vaid kaks nädalat ette,” rääkis maavanem.
Samal päeval sai ta ministeeriumi lennundus- ja merendusosakonna juhatajalt Jaak Kaabelilt e-kirjaga vastuse, et ministeeriumil ei ole rohkem ja täpsemat infot muudatuskavatsustest.
Kirjas seisis, et kui muudatused tulevad, siis pigem Virtsu-Kuivastu liinil, kuivõrd kehtiv leping sätestab ühe uue laeva sõitmise Rohuküla-Heltermaa liinil ja vastupidist pole põhjust eeldada. Küll märkis Kaabel, et operaator võib vahetada laevu liinidel seega ei saa eeldada, et Hiiumaa Rohuküla-Heltermaa liinil pidevalt sõidab.
Maavanem tunnistas, et olukord, kus maavalitsusel pole infot muudatuste kohta saare kõige tähtsamal ühendusteel, ei ole normaalne. Ometi oli maavalitsusel ministeeriumiga kokkulepe, et võimalikest muudatustest parvlaevade graafikutes ja muudes asjades ministeerium informeerib neid kohe. Juhtus aga nii, et maavanem sai parvlaeva Hiiumaa viimisest Saaremaa liinile teada pühapäeval uudistest. Esmaspäeva hommikuks oli maavalitsuse e-postkastis ka pühapäeval kell 15.59 saadetud kiri, mis käsitles Hiiumaa äraviimist.
Majanduslik kaalutlus
Esmaspäeval palus maavanem kohe kohtumist ministriga ja teisipäeval see toimus. Kohal oli ka Väinamere Liinide esindaja Tõnis Rihvk.
“Väljendasime oma pahameelt ja küsisin minister Kristen Michalilt, miks maavalitsust pole muudatustest informeeritud. Minister ütles, et Väinamere Liinide esindaja käis muudatuste eelsel kolmapäeval, 5. augustil, tema juures ja arutati laevade paigutuse parimat varianti nii Saaremaa kui Hiiumaa jaoks. Ministrile tehti ettepanek parvlaev Hiiumaa siit liinilt ära viia täitmaks Saaremaa veomahu suuremat nõudlust ja minister nõustus sellega. Põhjenduseks toodi, et vastasel juhul oleks Saaremaa vaheliste reiside arv oluliselt kasvanud, järjekord oleks ulatunud Muhumaani ja rahakulu põhjendamatult suureks kasvanud.”
Maavanem ütles, et ministri kaalutlused seejuures olid puht majanduslikud – ta vaatas laeva logisid, mida talle näidati, üleveo intensiivsust, rahvaarvu ja leidis, et väikeste laevade hoidmine Saaremaa liinil oleks sealset üleveo kvaliteeti oluliselt halvendanud ja läinud riigile väga kalliks, kuna lepingu järgi maksab riik ju reisi eest.
“Nüüd väidab ministeerium, et neid lihtsalt informeeriti ja otsus on ikkagi Väinamere Liinide oma. Samas sel jutuajamisel ütles Tõnis Rihvk, et niipea kui minister ütleb, et Hiiumaa tuleb siia liinile tagasi tuua, toovad nad selle kohe tagasi,” lisas maavanem.
Maavanem: Lapsik käitumine
“See on isegi nagu mõistetav – minister vaatabki suurt pilti ja kogu lugu, aga minule jääb mõistetamatuks, miks seda ei võidud ette rääkida. Miks ei oleks võinud meiega eelnevalt arutada, mis hakkab seoses selle muudatusega toimuma Hiiumaa liinil, millised on probleemid, mis nüüdseks on juba tekkinud, ja mis veel ees seisavad, ning kuidas need lahendatakse,” rääkis Rahuoja ja kinnitas, et seda arutelu ei ole toimunud.
Kahjuks ei jõudnud info sellest kokkuleppest ka ministeeriumi ametnikeni. “Mulle jäi arusaam, et ka meie partner ministeeriumist, kellega oleme asju ajanud, osakonnajuhataja Jaak Kaabel sai sellest muudatusest teada alles esmaspäeval,” lisas maavanem.
Ministeeriumist öeldi maavanemale, et kommunikatsioon jäetigi laevakompanii teha, kuna see on nende kohustus. “Aga mis siis, kui laevakompanii lihtsalt ei teavita? Mis sanktsioonid siis on?” on küsimus, millele Rahuoja vastust ootab.
“Mis mind kõige enam häirib, on see, et päevapealt on hea koostöö muutunud kassi-hiire mängimiseks. Ma ütleks, et laevakompanii poolt isegi lapsikuks käitumiseks. Nad on käitunud nagu laps, kes tahab pahandust teha teades, et seda heaks ei kiideta, püüab seda siis salaja teha ja nii kaua salajas hoida kui see vähegi võimalik,” hindas maavanem. “Ja mul on väga kahju, et ministeerium sellega kaasa läks.”
Kohtumisel arutati ka seda, kuidas siiski tagada hiidlaste jaoks sujuv ja ilma järjekordadeta ülevedu. Minister pakkus, et tihendatakse graafikut väikeste praamidega. “Tihedam graafik aga ei kata meie saare majanduse, ehitustegevuse ja kaupadeveo vajadusi,” ütles Riho Rahuoja.