Jaanuaris tööpäeviti lisatud reisid tõid Hiiumaa parvlaevaliinil kaasa nii reisijate kui sõidukite arvu hüppelise kasvu, vedaja leiab, et kasv pole piisav.
Tänavu 6. jaanuarist lisas TS Laevad tööpäeviti talvisesse sõiduplaani kauaoodatud kuuenda reisi ehk kümme reisi nädalas.
Muudatuse mõju on reiside aastate statistikas kohe näha – nii oli jaanuaris 12 protsenti reisijaid ja 14 protsenti sõidukeid rohkem aasta varasema jaanuariga võrreldes.
TS Laevade juhatuse esimees Jaak Kaabel leiab, et kasv pole piisav, kuna reiside arv Hiiumaa liinil kasvas võrreldes eelmise aasta jaanuariga 18 protsenti, kuid reisinõudluse kasv ei tulnud kaasa reiside arvu kasvuga. “Siiski väike kosumine oli ka Rohuküla–Heltermaa liini reisijate ja sõidukite arvu osas,” möönis ta saadetud pressiteates.
Pressiteates ei tooda Hiiumaa liini jaanuarikuu kasvunumbreid isegi välja, seevastu kiidab Kaabel Virtsu–Kuivastu parvlaevaliini täituvust.
Kaabeli sõnul aitas sel liinil reisijate numbrit kasvatada mõnevõrra suurem reiside arv, kuid nii suur kasv tuli positiivse üllatusena: “Virtsu–Kuivastu liinil kasvas reiside arv ainult 1 protsent, kuid reisijate arv 9 protsenti ja sõidukite arv lausa 12 protsenti.”
Võrdlus näitab muud
Kui võrrelda 2017., 2018., 2019. ja 2020. aasta jaanuarikuus Hiiumaa liinil üle veetud sõidukite arvu muutust, siis kasv on olnud vastavalt 7 protsenti, 1 protsent ja tänavu, kui üks edasi-tagasi reis päevas lisaks, koguni 14 protsenti. Reaalarvudes teeb see 845 ja 113 sõidukit enam kui võrdluseelsel aastal, sel aastal aga 1871 sõidukit rohkem kui mullu jaanuaris.
Sama kordub reisijate arvu puhul, kuid veel drastilisemal kujul. Kui 2018. aasta jaanuaris oli Hiiumaa liinil 2017. aasta jaanuariga võrreldes 191 reisijat enam, siis mullu jaanuaris isegi 160 võrra vähem kui 2018. aasta jaanuaris. Tänavu jaanuaris aga 3140 (!) reisijat enam kui aasta varem samal ajal. Kasvunumbrid vastavalt 0,7 protsenti, –0,6 protsenti ja 12 protsenti tänavu.
Statistika leiab TS Laevad kodulehelt, võrdlusi tehes aga tuleb meenutada, et 2017. aastal oli Hiiumaa liinil ainult üks uus laev Leiger, Tiiu tuli alles aprillis. See oli ka viimane aasta, mil Rohuküla–Heltermaa liini talvises sõiduplaanis oli kuus väljumist kummastki sadamast.
Vastuseis jätkub?
Kaks aastat selgitasid Hiiumaa vallavalitsus, volikogu esimees ja ettevõtjate liit maanteeametile, et talvisest sõiduplaanist tuleb loobuda ja aasta ringi peaks olema mõlemas suunas vähemalt kuus väljumist päevas.
Plaanile oli vastu maanteeamet, mille peadirektor Meelis Telliskivi ütles välja seisukoha, et Hiiumaa liini lisareis tööpäeviti pole majanduslikult põhjendatud, kuna veovõimsuse defitsiiti pole.
Hiiumaa ettevõtjad seevastu on seisukohal, et parvlaevade sõiduplaani ei saa suhtuda kui lihtsalt Exceli tabelisse, lähtudes ainult reiside täituvusest, sest tegemist on ka inimeste sõiduvõimaluste ja elukvaliteediga.
Mullu kevadel esitas vallavalitsus riigieelarve strateegiasse rahastustaotluse, et talviseks madalhooajaks lisada parvlaevade sõiduplaani täiendav, kuues väljumine. Lisaks räägiti läbi nii vedajaga kui peaministriga, kes vallavanema Reili Ranna sõnul mõistis hiidlaste muret ja toetas.
“Riigikogus riigieelarvet üle andes kinnitas peaminister, et 2020. aasta riigieelarve arvestab selle taotlusega ja mahtu on suurendatud. See omakorda lõi tingimused, et aasta ringi kehtiks samasugune põhigraafik. Ühtlasi kaoks sellega vajadus kolmeks talvekuuks, jaanuarist märtsini kogu Hiiumaa ja hiidlaste liikumisi muuta,” ütles Reili Rand toona Hiiu Lehele.