Ilmastikuolude tõttu jäi eelmisel aastal ära 48 lennureisi, neist 44 Kärdla liinil ja 4 Kuressaare liinil, jäänud on veel 17 päeva ja siis peaks olukord paranema.
Olukord pole eriti muutunud – 2017. aastal jäi Kärdla liinil ära 30 lendu ja hilines 13.
Saarte lennuliine teenindava Transaviabaltika andmetel tehti lõppenud aastal lennuliinil Tallinn-Kärdla-Tallinn 575 reisi, teenindamata jäi 44. Kavandatud reiside teenindamise protsent oli seega 92,2. Seejuures ei ole arvestatud Kärdla lennujaama remondi tõttu tühistatud lende. Reisijaid lendas kokku 9604 ja 19kohalise lennuki keskmise täituvuse protsent oli 44.
Lennuliinil Tallinn-Kuressaare-Tallinn toimus 632 reisi ja teenindamata jäi neli lendu. Kavandatud reiside teenindamise protsent oli 99,4. Reisijaid lendas kokku 18 101 ja 19kohalise lennuki keskmise täituvuse protsent oli 75.
Jaanuari lõpust hakkab tööle lähenemissüsteem GNSS, mis võimaldab lennukitel maanduda kuni 300 jala (u 90 meetri) kõrgusel asuva ja nähtavust segava pilvituse puhul. Senine piir oli 500 jalga ehk u 150 meetrit, kui lennuk Kärdla lennuväljal enam maanduda ei saanud.
Hiiumaa ühistranspordispetsialist Piret Sedrik ütles, et tema viimaste järelpärimiste kohaselt on vastav võimekus juba loodud. Ka novembrikuus tehtud testlennud olid edukad. Vormistamisel on veel viimased n-ö paberid. Sedrik lisas, et ka vedaja ehk Transaviabaltika on kinnitanud, et nende lennukitel on GNSSi kasutamise võimekus olemas. “Lõpliku otsuse teeb muidugi lennukipiloot,” lisas Sedrik.
Kärdla lennujaama direktor Allan Mäll selgitas, et kogu GNSS süsteem on satelliidipõhine ja satelliit suhtleb lennuki vastava seadmega. Seega lennuväljal mingit infrastruktuuri GNSSi kasutuselevõtuks ei loodud ja riigi toetus, 1 miljon eurot kasutati rajakatte ja -valgustuse uuendamiseks.
Hanke lõpuni 10 päeva
24. jaanuari hommikuks ootab maanteeamet pakkumisi lennuliinil Tallinn–Kuressaare–Tallinn ja Tallinn–Kärdla–Tallinn avaliku liiniveo teenindaja leidmiseks.
Eelmisel nädalal lennuhanke teemalisel kokkusaamisel osalenud ühistranspordispetsialist ütles, et veel pole tulnud ühtegi pakkumist, kuid infopäeval, kus tutvustati muudetud riigihangete keskkonda, olid hankest huvitunud kohal.
Pakkuja peab Kuressaare liinil teenust osutama vähemalt 40 reisijakohaga põhilennukiga, Kärdla liinil vähemalt 19 reisijakohaga põhilennukiga. Pakkumiste hindamisel võetakse arvesse nii teenuse maksumust kui lennukite vanust.
Hanke eeldatav kogumaksumus viieaastaseks perioodiks ehk kuni 31. maini 2024 on 25,5 miljonit eurot.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi leping praeguse vedaja, Leedu ettevõttega Transaviabaltika kestab 31. maini.