Viimased uuringud teostati Rohuküla–Heltermaa trassil 5. märtsil, kust selgus, et kõige õhemas kohas on jää paksuseks 20 cm.
Tegemist on kohaga, kust vahetult enne Veeteede ameti poolt laevaliikluse peatamist laev läbi sõitis. Lisaks avastati uuringute käigus, et mõlemal pool kaldas on jää pealmine kiht 10 cm ulatuses külmunud koos meres hõljuva mudaga, mis hakkab peale lume lükkamist kevadiste päikeseliste ilmadega kiirelt sulama, tekitades ebatasasusi ning läbimatuid kohti.
Tänavu uuringute jaoks rajatud trass asub Rohuküla–Heltermaa jääkoridori lõunapoolses servas, sest põhja poolt on toimunud jää liikumine. Jäälaamad liikusid Heinlaiu ja Rukkirahu vahelisel alal tugeva tuule tõttu, tekitades 5–15 m pragusid täiesti ootamatutesse kohtadesse. Lisaks tekkis palju rüsisid, kuhu trassi rajada ei ole võimalik. Samuti ei ole võimalik trassi rajada ka rohkem lõuna poole, sest seal on meri madal. Nimelt peab jäätrass märtsikuus asuma sügavas meres, sest kevadine päike sulatab madalas vees (kivid, muda jne) jää pehmeks ning see kaotab kandevõime.
Lisaks, vaadates viimaste Rohuküla–Heltermaa jääteede liiklusintensiivsust, tuleb ohutuse tagamiseks rajada ka nn varutrass, kui mingil põhjusel peaks põhitrassil midagi juhtuma. Tänane jääkoridor seda rajada ei võimalda.
Lähtuvalt eeltoodust ja võttes arvesse ka seda, et tavapäraselt on jääteed suletud hiljemalt märtsi keskpaigas, otsustasime jäätee uuringud ning rajamise
5. märtsil lõpetada.
Jäätee rajamisel ja avamisel tuleb jälgida kõiki talitee seisundi, rajamise ja hooldamise nõudeid ning kõigi liiklejate ohutuse ja turvalisuse eest vastutab jäätee rajaja. Antud juhul see risk ennast ei õigusta.
Pärnu lahes võib jää paksus ületada 60 cm ja olen kindel et ka Rohuküla–Heltermaa trassil on 60 cm paksuseid kohti (Hiiumaalt Heinlaiuni jm), kuid arvestama peab jää paksuselt kõige õhema kohaga!
Panen südamele nendele julgetele, kes praegu sõidavad omal algatusel üle, palun arvestage eespoolkirjutatuga ja soovitan lõpetada see sõit enne, kui juhtub õnnetus! Jää on looduslikult tekkinud, mitte projekteeritud kattekonstruktsioon ja täna on 14. märts!
HANNES VAIDLA
maanteeameti Lääne regiooni peaspetsialist
Hiiu Leht sai artikli reedel, 15. märtsil.