Lennuühenduste dotatsioon järgmisel aastal enam kui kahekordistub, siseriiklikel laevaühendustel tagatakse liinivedu vähemalt selle aasta tasemel.
Valitsuses põhimõttelise kokkuleppe saanud 2019. aasta riigieelarve plaani järgi saavad Saaremaa ja Hiiumaa järgmisel aastal lennuühenduse pidamiseks üle kahe korra rohkem vahendeid ehk 5,53 miljonit eurot ja edaspidi kolmel aastal 5,73 miljonit eurot. Sel aastal oli lennuühenduste pidamiseks ette nähtud 2,6 miljonit eurot.
Majandus- ja taristuminister Kadri Simson ütles saadetud pressiteates, et regionaallennundus on riigile üheks regionaalarengu prioriteediks. “Korralike lennuühenduste arendamine ning töös hoidmine on saarte elanike liikumisvõimaluste tagamiseks vältimatud kulutused,” lausus Simson.
Hiiumaa visiidi ajal andsid Hiiumaa vallajuhid ministrile edasi hiidlaste soovi, et uue lennuoperaatori hankega ei tõuseks lennukipileti hind. Samuti sooviti, et aastaringselt ja iga päev toimuks Hiiumaa liinil kaks reisi mõlemal suunal. See tähendaks, et ka laupäeval ja pühapäeval oleks sõiduplaanis nii hommikune kui õhtune reis. Praegu on nädalavahetusel üks reis päevas, laupäeval ainult hommikune ja pühapäeval õhtune reis. Saarlased aga küsivad senise 19kohalise lennuki asemel suuremat, 33kohalist.
Kui saarlaste suurem lennuk on enam-vähem kindel, siis see, kui palju järgmisel lepinguperioodil Hiiumaa liinil lende teha saab, selgub pärast pakkumuste avamist, selgitas Hiiumaa valla ühistranspordispetsialist Piret Sedrik.
Pakkumuste esitamise tähtaeg on 17. oktoober. Augustis esitasid lennuhankel osalemise taotluse AS Airest, AS Transaviabaltika ja OÜ NyxAir, ühistaotluse tegid AS Nordic Aviation Group ja selle tütarfirma OÜ Regional Jet.
Laevareiside arv kasvanud
Parvlaevaühenduse kohta ütles minister Simson, et siseriiklikel laevaühendustel tagatakse liinivedu vähemalt tänavusel tasemel. Maanteeameti andmetel teeb vedaja, OÜ TS Laevad Heltermaa–Rohuküla liinil tänavu 5390 reisi, Virtsu–Kuivastu liinil 15 152 reisi ja Sõru–Triigi liinil 1524 reisi.
Seega tegi TS Laevad Hiiumaa liinil tänavu 118 reisi rohkem kui aasta varem, kui tehti 5272 reisi. 297 võrra on suurem ka mandri ja Muhumaa vaheliste reiside arv.
Kui ajas tagasi vaadata, siis 2013. aastal kirjutas Hiiu Leht, et Hiiumaa liinil tehti 4980 reisi. Tollal ütles Hiiumaa ettevõtjate liidu esimees Tanel Malk, et see on paarsada reisi enam kui aasta varem, kuid ideaalne oleks, kui reiside arv jõuaks 5300ni nagu see oli enne 2009. aasta majanduskriisi. Kõnealusel aastal oli liinil üks suur ja üks väiksem laev, nüüd kaks suurt.
Sõru–Triigi liinil tehakse tänavu 1524 reisi. Mullu maist detsembrini tehti sel liinil 1110 reisi. Selgituseks, et praeguse vedaja OÜ Kihnu Veeteed leping kehtib 2017. aasta maikuust.
Kasvab ka piletitulu
Maanteeameti ühistranspordi osakonna juhtivekspert Mika Männik ütles, et tänavu kaheksa kuuga laekus kahel liinil kokku piletitulu 191 000 eurot rohkem kui mullu.
Kogu eelmise aasta piletitulu Rohuküla–Heltermaa liinil oli 3 miljonit eurot, Virtsu–Kuivastu liinil 7,8 miljonit eurot.
Sõru–Triigi liini eelmise aasta kaheksa kuu piletitulu oli 182 000 eurot. “Kui võrrelda 2017. ja 2018. aastal perioodi maist augustini, on sellel liinil näha kuueprotsendilist piletitulu tõusu,” lisas Männik.
Parvlaevaühenduste dotatsioon oli tänavu 20,9 miljonit eurot, mullu 17,2 miljonit eurot. Laevade kulud kaetakse piletitulust ja riigi toetusest – mida rohkem laekub piletitulu, seda väiksem on toetuse osakaal kulude katmisel.
Valitsuses põhimõttelise kokkuleppe saanud 2019. aasta riigieelarve plaani kohaselt kasvab kogu ühistranspordi dotatsioon tänavuselt 92 miljonilt eurolt järgmisel aastal 101 miljoni euroni.