Üleveomahud kasvavad ja vaatamata mõnedele soovitustele on Hiiumaa ettevõtjad praeguse teenusega rahul – nii võiks lühidalt kokku võtta TS Laevad uue juhi ja saare ettevõtjate kohtumisel räägitu.
Kolmapäeval käis Hiiumaal tutvumisreisil OÜ TS Laevad uus juht Jaak Kaabel, kes saarte laeva- ja lennuühendustega tegelenud varemgi.
Hiiu maavalitsuses andis Kaabel ülevaate üleveomahtudest, kuulajaiks-küsijaiks olid kutsutud Hiiumaa ettevõtjad. “Üks fookus minu jaoks on teie arvamus ja seda ma käin kindlasti teie käest küsimas, kui te seda omal initsiatiivil pole andnud,” selgitas Kaabel.
Kuigi saare ettevõtjad on parvlaevateenuse korraldamisse kõige rohkem kaasatud huvigrupp, veetakse ülemere siiski kõige rohkem sõiduautosid ja veoautode osakaal on kordades väiksem.
Näiteks parvlaevade Leiger ja Tiiu poolt kaheksa kuuga veetud 147 000 sõidukist oli 109 000 sõiduautod ja vaid 19 000 veoautod, osakaal vastavalt 74 protsenti ja 13 protsenti. Ülejäänud 13 protsenti moodustasid muud sõidukid: haagised, bussid, mootor- ja jalgrattad.
Reise vähem, reisijaid rohkem
Tänavu tehti Hiiumaa laevaliinil kaheksa kuuga 2248 reisi ehk 497 reisi vähem kui mullu, mil liini teenindasid oluliselt väiksemad laevad. Seevastu üleveo kasvunumbrid olid märkimisväärsed: Heltermaa-Rohuküla liinil veeti kaheksa kuuga sõidukeid 10 protsenti ja reisijaid 6 protsenti rohkem.
Kaks uut laeva kokku vedasid kaheksa kuuga 355 000 reisijat. Püsielaniku sooduspiletiga reisijate osakaal oli paarkümmend protsenti. Täispiletiga sõitjate osakaal jäi veidi alla poole kõigist reisijatest. Ülejäänud reisijad kasutasid veel mingit muud soodustust või sõitsid tasuta.
Laevade aritmeetiline keskmine täituvus tänavu kaheksa kuuga oli 40 protsenti. Arvestamata ohtlike veoste reise, oli 216 reisil ehk 10 protsendil tehtud reisidest keskmine täituvus vähemalt 80 protsenti ja 135 reisil oli täituvus 100 protsenti. 153 reisil ehk 7 protsendil reisidest jäi sadamasse veel vähemalt 5 liinimeetrit sõidukeid ehk umbes üks sõiduauto. Kaabel nentis, et see arv ei ole väga kriitiliselt suur.
Suve tipphetkedeks oli Roheliste Rattaretk maikuus, mil saarele tuli paar tuhat jalgratturit, ratsupäevad ja kohvikutepäev augusti alguses ning 15.–17. septembrini Hiiumaal Kalanas toimunud matkamajade kokkutulek. Selleks kokkutulekuks soetati 110 matkamajale ehk autosuvilale pilet eelmüügist, väidetavalt osales neid kokkutulekul 150.
Uus lahendus tulekul
TS Laevad teenindus- ja müügijuht Pille Kauber vastas ettevõttele saadetud küsimustele. Muulhulgas ütles ta, et e-pileti müügikeskkonna täiendamiseks on töös veel üks uus lahendus. Juhul kui eelmüügipiletid otsas, aga reisija soovib sõidukiga siiski sadamaalale pääseda, saab ta edaspidi pileti osta ka üldjärjekorda. “Selline pilet kehtib konkreetsel päeval, pluss veel 48 tundi,” selgitas Kauber. Täpset aega, millal see võimalus avaneb, ta veel öelda ei osanud.
Üks selle aasta piletimüügiuuendusi on ka see, et lisaks sadamakohvikutele saab jalgsireisija osta e-pileti ka mobiilis.
E-piletimüük on praegu avatud reisidele 7. jaanuarini, mil hakkab kehtima talvine parvlaevade sõiduplaan. Sellest ajast hakkavad reiside vaheajad olema kaks tundi ning laevade sõiduaegade muudatus toob kaasa ka mandrile minevate ja sealt saabuvate busside väljumisaegade muutuse. Hommikuse bussi väljumisaeg jääb samaks, päevane buss hakkab Kärdlast varem väljuma, samuti nagu ka õhtune buss Tallinnast.
TS Laevad esindajad võtsid kaasa mõned ettepanekud, mida lubati analüüsida. Kokkuvõttes oli Hiiumaa ettevõtjate tagasiside teenindusele positiivne. Hiiumaa ettevõtjate liidu juhatuse esimees Tanel Malk ütles, et kvaliteedihüpe on tuntav.
OÜ Hiiu Autotrans tegevjuht Anu Pielberg lisas, et piletimüügisüsteemi kiidavad kõik. Maavalitsuse osakonnajuhataja Aivi Telvik tunnustas, et reisi aeg on 1 tund ja 15 minutit ning sellest peetakse ka kinni. Ettevõtte esindajad ütlesid, et sõiduaega pole kavas pikendada ka talvise sõiduplaani ajal, seni kuni merre tekkinud jää oma korrektiivid teeb.