Connect with us

Uudised

Minister Simson soovitas vaadata tulevikku

Hiiumaa visiidil käinud majandus- ja taristuminister Kadri Simson Hiiumaa parvlaevaühenduse probleemide eest vastutajat otsida ei soovinud, pigem soovitas vaadata tulevikku.
Hiiumaa poolelt osalesid kohtumisel vallavanem Reili Rand ja volikogu esimees Aivar Viidik ning ettevõtjate liidu juhatuse esimees Tanel Malk.
Kohtumise eel saadetud pressiteates ütles volikogu esimees, et “praeguseks on selgeks saanud, et kriisi tekkimise peamine vastutus on Rohuküla ja Heltermaa vahelise veetee hooldajal ehk veeteede ametil, kes pole Rukkirahu kanalit õigeaegselt hooldanud”.
Kohtumisel ajakirjanikega vastas Simson küsimusele, kas ta näeb toimunus süüd veeteede ametil. “Ma arvan, et oleme ammendanud selle etapi, kus otsitakse süüdlasi ja nüüd tuleb leida pikaajaline lahendus, et olukord edaspidi ei korduks,” vastas Simson.
Minister: Väike laev pole lahendus
Alates 2000. aastast, kui liinile tulid 4meetrise süvisega laevad, on madal veetase vähemalt kaheksal aastal olnud põhjuseks, miks suured laevad sõita ei saa. Rukki kanalit ei puhastanud veeteede amet vahepeal 14 aastat – 2000 süvendati ja järgmine kord alles 2014. Toona olid lahenduseks väiksema süvisega laid-tüüpi laevad. Minister madalama süvisega laeva soetamist või rentimist mõistlikuks ei pidanud.
“Olen küsinud hiidlaste käest, kas alternatiiv võiks olla Harilaiu tüüpi laeva naasmine ja mitte ükski hiidlane ei taha seda. Kõik kiidavad praeguseid laevu – järelikult on meie ülesanne hoida veeteed sellises korras, et need laevad sõita saaks.”
Kindlus neljaks aastaks
Minister märkis, et veeteede amet on juba tellinud geoloogiaametilt töö, et saada selgeks, millest Rukkirahu kanali setted koosnevad. Tänavusteks süvendustöödeks on riigieelarves ette nähtud ka vahendid, tööde tegelik maksumus selgub hankel.
Ka on vabariigi valitsus riigi­eelarvestrateegias näinud ette vahendid Rukkirahu kanali süvendamiseks aastatel 2020 ja 2022.
“Sellega on tagatud kindlus, et iga kahe aasta tagant kanalit puhastatakse,” lisas Simson. “Ja ajalugu on näidanud, et kui kanalit puhastatakse, saavad laevad suure tõenäosusega ka sõita.”
Minister ütles, et kindlus­tunne antakse nii pikaks ajaks, kui eelnimetatud dokumendiga anda saab ehk neljaks aastaks. Veeteede ameti ülesandeks nimetas ta kohustust tuletada ka järgmistes dokumentides meelde, et see töö teatava regulaarsusega tehtud saaks.
Töid tehakse öösiti
Kokkusaamisel lepiti kokku, et Rukkirahu kanali süvendustöid alustatakse augusti teises pooles, kuna augusti algul on Hiiumaal suured üritused. “Mis iganes seal süvendustööde käigus võib juhtuda, et vältida liikluses häireid näiteks kohvikutepäeva nädalavahetusel,” selgitas Tanel Malk.
Teiseks lepiti kokku, et süvendustööde ajal peab jätkuma liiklus Heltermaa–Rohuküla liinil ja ei ole aktsepteeritav viia liiklus selleks ajaks Heltermaa–Virtsu liinile.
“See tähendab, et süvendus­tööde hankes nähakse ette tööde tegemist valdavalt öösiti,” lisas Malk.
“Püüame leida kogu­konnaga kokkulepet, et võib olla septembris on mõned hõredamate reisidega päevad, et saaks süvendada ka päevasel ajal,” ütles Simson Hiiu Lehele.
Minister ütles, et seekord ei tõsteta setteid ainult kanalist välja, vaid püütakse ka selgitada, kust kõige rohkem setteid kanalisse tuleb. “Võib-olla on võimalik teha kogumiskanalid, mis takistaks setete jõudmist Rukkirahu kanalisse,” pakkus ta variandi.
Pettunud ettevõtjad
Kolmapäeval kogunenud Hiiumaa ettevõtjad olid väga pettunud, et minister nendega kohtuma ei soostunud. “Tulemust ma sellel kohtumisel küll ei näe,” oli ASi Keskkonnateenused Hiiumaa piirkonna juht, reformi­erakondlane Aivo Kriiska kolmapäevasel kohtumisel ülikriitiline.
Minister selgitas, et oli algul Hiiumaa jaoks planeerinud terve päeva, aga sõnum, et temaga soovib kohtuda veel keegi, jõudis temani päev enne reisi. “Vastasel juhul oleksin tulnud juba hommikul vara,” ütles minister.
HELi esimees Tanel Malk ütles peale kohtumist Hiiu Lehele, et kuna eelnevad ministrite visiidid korraldas maavalitsus ja majandusministriga kohtumine ettevõtjatega oli alati niiöelda “iseenesestmõistetav”, siis tema tõesti seda kohtumist eraldi ei nõudnud. “Kui teada sain, et kokkulepitud visiit kestab Hiiumaal ainult loetud tunnid, siis ei olnud ka väga midagi nõuda,” tõdes Malk. Samas oli ta rahul, et talle anti võimalus HELi seisukohad ministrile esitada ja nimetas ettevõtlusele oluliseks kõiki teemasid, mis laual olid.
Hiiumaa vallajuhid saatsid peale kohtumist välja pressiteate, mille sõnumiks, et kohtumine ministriga oli konstruktiivne.

 

Veel lugemist:

Uudised

Eelmisel nädalal Kärdla osavalla vanema kohalt vabastatud Aivar Viidik soovis naasta volikogusse ja osaleda tänasel (neljapäev -toim) volikogu istungil, kuid valimiskomisjon ei taastanud veel...

Uudised

Pioneeripataljon ehitab maikuus toimuva Kevadtormi õppuse käigus Jõeranna küla elanikele silla, mis küla kaks poolt uuesti kokku liidab. Sildade ja teede ehitamine kaitseväe jõududega...

Intervjuu

Hiljuti avaldatud sõidueksami sooritamise statistikast lähtub, et kõige väiksem tõenäosus sõidueksamist läbi kukkuda on Kärdlas. Kärdlas on esimese korraga eksami ärategijaid 86%, Eesti viletsaim...

Digileht

Hiiu Leht 19. aprillil Miinitõrjeoperatsiooniga näidatakse ka musklit Aivar Viidik süüdistab vallasekretäri takistamises Valgusfoori puudumine Hiiumaal sõidueksamit lihtsamaks ei tee Hiiumaa võrkpalliturniir tuleb 67....