Connect with us

Transport

Bussipileti hind jäi valla otsustada

Esmaspäeval allkirjastatud ministri määrus jätab bussipileti hinna 1. juulist Hiiumaa valla otsustada, vald pole otsust veel teinud.
Majandus- ja taristuminister Kadri Simson jättis tasuta bussisõidu otsuse Hiiumaa valla teha. Just nii nagu ta 20. aprillil Hiiumaa visiidil olles Hiiu Lehele ütles.
Piletihinna määruse, mis asendab seniseid maa­vanemate korraldusi, millega sätestati maakondliku bussi­transpordi piletihinnad, all­kirjastas minister esmaspäeval.
Kas toetus tuleb ka järgmisel aastal?
Hiiumaa vallavanem Reili Rand ütles, et otsust, kas 1. juulist minnakse maakonna­liinidel üle üldisele tasuta transpordile, ei ole veel tehtud.
Üheks põhjuseks nimetas ta ebakindlust, kas rahastus jätkub ka tuleval aastal ning kuidas arvestatakse tulevikus hinnatõuse või muude kaasnevate kulude muutusi.
“Tänavu tuleme saadud vahenditega välja, kuid pileti­tulu saamatajäämise korral on liinivõrgu ülalpidamine tulevikus väljakutse,” nentis vallavanem.
Ka ei osanud ta veel prognoosida tasuta maakonnaliinide mõju kaugliinidele. “Paljud inimesed kasutavad maakonna­siseseks liikumiseks kaugliini ja need inimesed sattuvad ebavõrdsesse olukorda, kui kaugliinide bussides peab endiselt sõidu eest tasuma,” arutles vallavanem.
“Ja kui kaugliinide vedaja muutunud turuoludes leiab, et polegi mõtet sõita, tuleks kaugliinid asendada maakonnaliinidega, mis oleks täiendav rahakulu kuni 100 000 eurot ning sõitja jaoks kindlasti ebamugavam lahendus.”
Hiiumaa bussitranspordi peamiseks väljakutseks nimetas Rand liinivõrgu kvaliteeti – liiga vähe väljumisi ja ebasobivatel aegadel.
“Mõned konkreetsed mõtted bussiliinide ümberkorraldamisel on nõudluspõhiste liinide osakaalu tõus, suuremate busside asendamine väiksematega ja ühistranspordi integreerimine sõidujagamisteenusega,” loetles vallavanem lahendusi.
Selle aasta kavandatud läbi­sõit maakonnaliinidel on 590 000 kilomeetrit, mis on 20 000 kilomeetri võrra ehk 4 protsenti enam kui eelmise aasta maht.
Vahemik algab nullist
Määrus paneb paika vahemiku, mille raames võib maanteeamet maakondades bussi­liinidel hinna kehtestada. Vahemik ulatub nullist senise kõrgeima maakondades kehtinud piletihinnani.
Saadetud pressiteates öeldakse, et paika pandud hinna­vahemik ei too kaasa hinnatõusu. Nimelt on sätestatud, et kuna riigieelarves on ette nähtud vahendid piletitulu täies mahus kompenseerimiseks, ei tohi maanteeameti kehtestatav sõidukilomeetri hind ja piletihind olla kõrgem kui seni konkreetses maa­konnas kehtinud sõidukilomeetri hind ja piletihind.
“Oleme ette näinud kõikidele kohalikele ühistranspordikeskustele rahalisi vahendeid mahus, mis katab ära möödunud aasta dotatsiooni ja piletitulu kogusumma. Seega on keskustel olemas vahendid tasuta sõidu rakendamiseks,” rääkis majandus- ja taristu­minister Kadri Simson. “Täna allkirjastatud määrus, milles on paika pandud kõrgeim võimalik piletihind, näitab aga seda, et keskustel on võimalus jätkata ka senise süsteemiga ehk küsida sõidu eest endiselt piletit.”
Simson ütles, et otsus sündis koostöös maanteeameti ja ühistranspordikeskustega, kellega suheldes jäi kõlama, et leidub keskusi, kes soovivad jätkata senise süsteemiga. “Me soovime neile pakkuda valikuvõimalust ja langetada otsuseid lähtuvalt enda piirkonna vajadustest,” ütles minister.
Toetus 70 000 eurot suurem
Hiiumaal kulus maakondlike bussiliinide töös hoidmiseks eelmisel aastal 525 000 eurot, millest dotatsioon oli 430 000 eurot, piletitulu u 55 000 eurot ja KOV toetus ligi 40 000 eurot. Sel aastal on Hiiumaa jaoks ette nähtud kogukulu hinnanguliseks suuruseks 540 000 eurot, millest riiklik dotatsioon moodustab 500 000 eurot, KOVide makstav toetus ja esimese poolaasta piletitulu ülejäänud 40 000 eurot.
Mullu oli kõigi maakondlike bussiliinide dotatsioon kokku 21,7 miljonit eurot, millele lisandus 11,4 miljonit eurot piletitulu ja 3,2 miljonit eurot kohalike omavalitsuste makstud toetust. Sel aastal on riigieelarvest ühistranspordi­keskustele laekuva dotatsiooni suurus ligikaudu 34,8 miljonit eurot, millele lisandub esimesel poolaastal kogutav arvestuslik piletitulu 5,7 miljonit eurot ja 1,6 miljonit omavalitsuste toetust.
Kokku kulus seega 2017. aastal maakondlike bussi­liinide käigushoidmiseks ligi 36,4 miljonit eurot ning tänavu on eraldatud 1. juulist liinidel tasuta sõidu tagamiseks 42,1 miljonit eurot.
Lisaks tasuta sõidu rakendamiseks mõeldud vahenditele eraldab riik kohalikele keskustele raha ka liinide tihendamiseks ja see raha on ette nähtud kõigile, sõltumata sellest, kas piirkond rakendab tasuta sõitu või mitte.
“Meie eesmärk on endiselt tuua maapiirkondadesse tasuta sõit, kuid on loomulik, et kuulame kohalike keskuste soove,” ütles minister.
Tasuta sõidust loobumist peavad ühistranspordi­keskused maanteeametile põhjendama. “Sellisel juhul on neil võimalus jätkata tänase hinnaga või soovi korral hinda alandada – see saab olema kohalike enda otsus,” selgitas minister Simson. Rõhutades, et liinitihenduse raha on olemas kõigile ja seda suuremas mahus, kui on näiteks viimasel kümnel aastal piirkondadele liinide arendamiseks eraldatud.

Veel lugemist:

Uudised

Hiiumaa osavallad müüvad maha vara, mida endal vaja pole. Pakkumisel on nii kortereid, laoruume, elamumaad ja tootmismaad kui ka maatulundusmaad. Eelmisel aastal korraldas Hiiumaa...

Arvamus

Viimase (19.04) Hiiu Lehe juhtkiri tõi välja, et kohaliku omavalitsuse volikogu valimiseni on jäänud poolteist aastat ning näha on, et soovitakse kaaklema hakata. Tagamaa...

Uudised

Kärdla muusikakooli õpilane Arabella Mürk (13) tõi Küprosel korraldatud 6. rahvusvaheliselt muusikaolümpiaadilt pronksdiplomi. Rahvusvaheline muusikaolümpiaad peeti Küprose kuurortlinnas Ayia Napa ning kestis see kolm...

Digileht

Hiiu Leht 23. aprillil Osavallad müüvad edukalt maad Miks võetakse liinidel alt maha madalaid kadakaid? Hiiumaa tüdruk naases Küproselt pronksmedaliga Eurovalimised 2024 | Anti...