Meedialiit tänab valitsust otsuse eest toetada meediat koroonakriisis, kuid toetussumma on erameedia jätku-
suutlikuks toimimiseks liiga väike.
“Valitsus on eraldanud kojukandetoetuseks 450 000 eurot, alandanud digitoodete käibemaksu üheksale protsendile ning planeerinud sotsiaal-kampaaniaid – need meetmed on aidanud erameediat kokku umbes ühe miljoni euroga. Hakkamasaamist on toetanud ka töötukassa meede ja palga-langetused,” edastas teate Eesti meediaettevõtete liit.
“Usaldusväärne ajakirjandus on demokraatia alustala. Selle jätkusuutlik toimimine on oluline tavaolukorras, ja liiati siis kriisiolukorras. Erameedia kärbumine aitaks kaasa sotsiaalmeedia kontrollimatutele sõnumitele, mis niigi ebastabiilses maailmas on väga ohtlik. Koroonaepideemia tõttu drastiliselt vähenenud reklaamitulu ohustab paljude meediaväljaannete
elujõulisust. Kui kahjumit arvutatakse sel aastal mitmekümnetesse miljonitesse, on ühe miljoni euro mõju väga piiratud,” kommenteeris meedialiidu juhataja Merle Viirmaa pressiteates.
Meedialiidu ettevõtted ootavad valitsuse otsust toetada erameediat suurte teavitus-
kampaaniatega. “Me ei küsi pelgalt toetust, me pakume riigile vastu enneolematu mahu meediapindasid ja -eetrit,” teatas meedialiit.
Samuti palub meedialiit algatada meediale püsiva tugisüsteemi ettevalmistamise. Mudel tuleks võtta nende hinnangul teistest Põhjamaadest, kus meedia roll demokraatia toetamisel on hästi mõistetav.
“News Media Europe’i ülevaadetest selgub, et Eesti on jäämas punaseks lipuks Euroopa, sealhulgas Põhjamaade, meediatoetuste rivis,” tõdetakse teates. Näiteks Rootsi valitsus otsustas toetada meediat ühekordselt 50 miljoni euroga ja suurendas igaaastast meediasektorile eraldavat toetust 20 miljoni euro võrra. Norra riik otsustas toetada meediat 30 miljoni euroga, Taani 24 miljoni euroga ja Soome 7,5 miljoni euroga.
“Riik saab erameedia töötingimusi mõjutada mitte ainult otsese toe, vaid ka maksulahenduste ja võrdsete võimaluste loomise kaudu. Alates munitsipaal- ja avalik-õigusliku meedia täpsemast reguleerimisest lõpetades digimaksuga suurplatvormidelt, näiteks nagu Google ja Facebook,” lisas Viirmaa.
Eesti meediaettevõtete liit ühendab kõiki Eesti suuremaid päeva-, nädala- ja maakonnalehti, aga ka ajakirju, kuukirju ja uudisteportaale, meedialiidu liige on ka Hiiu Leht.
News Media Europe on Euroopa meediaettevõtjaid ühendav organisatsioon.
Toimetaja
HARDA ROOSNA