Eile paigaldasid töömehed Kõpu tuletorni uut laternasüsteemi, mis peaks tagama sajanditevanuse tuletorni unikaalse valgusvihu tõrgeteta pöörlemise, aga ka tugevama valgusvihu.
Uus, kaasaegne laternasüsteem sai valmis eelmisel reedel, seda testiti kogu nädalavahetuse ning tuletorni hakati uut süsteemi paigaldama eile.
“Eeldatavasti saab uus süsteem tööle neljapäeval ning paigaldamise käigus ei katke tule töö. Reede on planeeritud mittevajalike seadmete ja vanade akude teisaldamiseks. moderniseerimise teostab ettevõte,” rääkis VTA navigatsioonimärgistuse osakonna juhataja Andry Rütkinen Hiiu Lehele.
Ajalooline latern jääb
Kõpu tuletornis moderniseeritakse nii põhi- kui ka reservsüsteem ja tule töö viiakse üle kaasaegsele LED-lahendusele. “Asendatakse kõik seadmed, välja arvatud ajaloolise väärtusega klaasläätsega latern, milline on Eestis kasutusel ainult Kõpu tuletornis,” ütles Rütkinen.
Vanasse klaaslaternasse paigaldatakse uus LED valgusallikas praeguse 1000 vatise hõõglambi asemele. Uus lamp kaalub koguni 30 kilogrammi, suure osa kaalust moodustavad lambi jahutusradiaatorid.
“Moderniseerimise järel säilib pöörlev valgusvihk, mis omapärane just Kõpu tuletornile ja Eestis kasutusel ainult seal,” märkis Rütkinen.
Ka reservsüsteem uuendatakse täielikult – välja vahetatakse kaks laternat ning tule tööd juhtivad seadmed ja akud. Rütkineni sõnul koosneb reservlatern kahest osast: “Kõpu tuletorni tuleruumi suuruse tõttu on vaja valgusallikat kahes punktis ja mõlemad töötavad 180 kraadi ulatuses, kattes kokku ära kogu vajaliku ala ehk 360 kraadi.”
Põhisüsteemi tule rikke korral rakendub automaatselt tööle reservsüsteem. Nii põhi- kui automaatsüsteem suudavad elektrikatkestuse korral autonoomsena töötada kolm ööpäeva.
Uued tuled võimsamad
Uue klaasläätsega põhilaterna valgustugevus on ~1 700 000 kandelat, vana hõõglambiga latern oli 1 300 000 kandelat, uue reservsüsteemi laterna valgustugevus on veidi väikesm ~110 000 kandelat, vana varulatern vaid 7300 kandelat.
Rütkinen selgitas, et reservsüsteemi tuled on põhisüsteemist nõrgemad, kuna see oli ja jääb ka edaspidi töötama ainult erandkorras: “Samas saab moderniseerimise tulemusel ka reservsüsteem oluliselt parema valgustugevuse kui varem. Varasemalt jäi reservsüsteemi tuli nõrgaks ning selle nähtavuskaugus oli oluliselt väiksem kui põhisüsteemil.”
VTA andmetel on Kõpu tuletorni navigatsioonituli moderniseerimise järel kogu maailmas kõige suurema valgustugevusega, kus kasutusel LEDvalgusallikas ehk lamp. Kõpu tuletorni uus põhituli peaks olema nähtav umbes 26 meremiili (umbes 48 km) kauguselt ning reservtuli 19 meremiili ehk umbes 35 km kauguselt.
Miks oli vaja moderniseerida
Kõpu tuletorni põhisüsteemi senised tuleseadmed olid 15–25 aastat vanad. Purunemise korral polnud kõikidele seadmetele enam asendust võtta ja see tõi endaga kaasa riske. “Viimaste aastate seadmete rikked ongi peamiselt tulenenud seadmete ja elektroonika vanusest.”
Edaspidi jääb ära ka pidev lampide asendamine, mida seni pidi tegema iga kahe-kolme kuu tagant, oluliselt väheneb ka tuletorni energiatarbimine.
Uue laternasüsteemi valmistas veeteede ameti (VTA) hanke võitnud OÜ Sabik. Paigaldamistööde juures olid ka VTA navigatsioonimärgistuse osakonna töötajad.