Üleilmne praktika näitab, et vabatahtliku merepäästega liitujad ei pruugi olla ise mereliste tegevustega seotud ning uusi tulijaid innustab pigem huvi mere ja päästetöö vastu. Kuid Hiiumaa vabatahtlikusse merepääste seltsi on pigem koondunud merega seotud inimesed: kes purjetab, kes käib kalal – neil on merelist kogemust ja tunnetust.
Merepäästes aga on oluline, et osataks käsitseda selleks ettenähtud aluseid ja muud tehnikat nagu raadiosaatjad, navigatsiooniseadmed, päästevahendid.
Kesk-Läänemere programmi projekti “Väikesadamate mereturvalisuse arendamine Balti mere regioonis – MASAPO 2015–2018” raames tehakse Hiiumaa, Saaremaa, Muhu ja Kihnu vabatahtlikele merepäästjatele nii põhikoolitust kui ka edasijõudnute koolitusi.
Eelmise nädala lõpus toimuski Kärdlas kiirpaadi juhtimise ja navigeerimise kursus vabatahtlikele merepäästjatele. Koolitusel osalesid Hiiumaa ja Kihnu vabatahtlikud merepäästjad. Koolitusele valiti merepäästeseltsidest just need inimesed, kelle ülesandeks jääb edaspidi päästealuse juhtimine.
Koolituse viisid läbi Eesti vabatahtliku mere- ja järvepääste instruktorid eesotsas MASAPO koolitusjuhi Jako Vernikuga.
Koolitusel osalenud vabatahtlik merepäästja Toomas Kokovkin ütles, et koolitajate kvaliteeti võib mõõta kasvõi sellega, et nad koolitavad ka politsei- ja piirivalveameti merepäästjaid.
“Kui rääkida osavõtjate kogemustest, siis kindlasti rõhutaks koolituse lähedust reaalsetele olukordadele. Kiire mootorpaadi juhtimine kariderohkel merel, kannatanute tõstmine paati, hädas oleva aluse pukseerimine sadamasse – need on tõenäolisemad juhtumid, millega Hiiumaa vetes kokku puututakse,” rääkis Kokovkin.
Eriti meeldejäävad olid tema hinnangul harjutused avamerel koos patrulllaevaga Kindral Kurvits. “Niisuguste koolituste käigus proovitakse ka seda, kuidas on olla kannatanu rollis, näiteks, mis tunne on kukkuda vette kiiresti liikuvalt kaatrilt,” rääkis Kokovkin ja lisas, et väga kasulik oli ka esmaabiõppus, mida jällegi viisid läbi oma ala meistrid.
Kokovkin rõhutas, et vabatahtlikud, kes koolituse läbisid, võtsid sellega ka vastutuse olla valmis väljakutseteks merel. “Vastutus ju selline asi, mida anda ei saa – saab ainult võtta!” nentis ta.
MASAPO projekti õppekavas on plaanis veel kaks koolitust, mõlemad toimuvad Saaremaal. Kokovkini sõnul on Hiiumaa jaoks kindlasti suuremaks väljakutseks
15. septembril toimuv rahvusvaheline merepäästeõppus, millel osaleb ka projektipartner, Ahvenamaa merepääste.
