Connect with us

Nööbist kinni

Küsimusele, kas Kärdla jahisadam võiks olla väiksem,

Kas planeeritud 150 kaikoha vähendamine oleks lahendus?
Vastab Heltermaa, Rohuküla ja Sõru sadamate direktor, SA Kärdla Sadam nõukogu liige Riho Sõrmus: Jah, kui ikka raha ei ole, siis peab Mercedese asemel mingi odavama auto vaatama.
Kui ongi nii, et raha jääb endiselt puudu, siis mis meil valida on: A. Ehitada etappide kaupa, eeldades, et hiljem leitakse raha juurde. Aga kui ei leita ? B: Tõmmata sadama akvatoorium väiksemaks, sest mis siin maksab? Kaks asja maksab – süvendamine ja muulid. Väiksem akvatoorium tähendab väiksemaid süvendamismahtusid ja lühemaid muule. Kõik ülejäänu ei oma suurt maksumust sadama praegust eelarvet vaadates. Aga see eeldab esmalt ümberprojekteerimist ja ilmselt tekib küsimusi EAS-il. Mõistagi tuleb korraldada uued hanked. Samas võib juhtuda see, et kui ükskord peaks sadam väikseks jääma, siis selle laiendamine on kulukas. C: Eile kuulsin/nägin varianti muuta sadama muulide kuju ja osa muule asendada ujuvsildadega.  See tuleb odavam. Ujuvsildadega kaasnevad omad probleemid, halbade tuulte korral kandub ilmselt lainetus sildade alt ikkagi läbi sadamabasseini. Keegi ei tea, mis juhtub kui jää peaks liikuma hakkama samade halbade tuulte mõjul. Need pontoonid jääksid ainult idast ja edelast puhuvate halbade tuulte mõju kätte, suunast kust suurt lainetus ei saa tekkida. Aga ka selle variandi puhul tuleb viia läbi projekti muudatus ja uued hanked ja läbirääkimised EAS-iga.
Ja kõik see peab olema valmis aastaks 2013! Nii et on mille üle mõelda.
Kui palju on kaikohti Heltermaa jahisadamas ja milline on selle jahi­sadama külastatavus?
Riho Sõrmus: Heltermaa sadamas on 46 seisukohta, kuid eelmise aasta Muhu väina regati ajal oli sadama akvatooriumis sees 90 alust! Väljaspool akvatooriumit veel umbes 30 alust Ranna-Ella vastas kai ääres. Muidugi see ei ole olnud normaalne, kuid mahtusid ära ja keegi ei virisenud. Kui enam vähem viisakalt jahte-kaatreid pakkida, siis mahub sadamasse 46+16 ehk 62 alust. Selline arv aluseid korraga eeldaks jälle mõne eskaadrisõidu sissetulekut. Mälu järgi on seni kõige rohkem üheks õhtuks sisse tulnud kuni 12 külalisalust.
Jahisadama külastatavus on kahe aastaga kasvanud. 2010, kui sadam juunis avati, oli meil 176 külastust. 2011 juba 404 külastust. Tõsi küll, 404 sees on Muhuväin oma 117 osavõtja ja ühe saatelaevaga. Muhu väina regatt tuleb sel suvel jälle Heltermaale ja kindlasti on ka teiste külastuste arv suurem. Kõige populaarsem aeg on juuli, siis kui Skandinaavias on puhkused. Heltermaa sadama on oma kodusadamaks ostnud kümme alust.
Heltermaad ja Kärdlat ei saa küll hästi omavahel võrrelda, sest Heltermaa on puhkamise, ööbimise ja tormivarju sadam Väinast läbi, mööda rahvusvahelist laevateed sõitjatele. Kõigest 3 miili laevateest kõrvale ja oledki Heltermaal. Seepärast suvel need jahid vastu õhtut tulevad ja hommikul sätivad ennast teele. Kärdla sadam aga on sadam linnas – poed, kohvikud ja Hiiumaa pealinn. Pealegi on see esimene sadam, mis põhja poolt tulijatele ette jääks. Muidugi juhul kui see on olemas. Ehk kindlasti oleks Kärdla jahisadama külastatavus suurem kui Heltermaal.
Küsis HARDA ROOSNA

Veel lugemist:

Nööbist kinni

Kes tohib Hiiumaa vallavalitsuses kasutada kütusekaarti? Kas osavallavanematel on kütusekaart? Kas varasemalt (enne Aivar Viidiku juhtumit – R.V) on täheldatud kaartide väärkasutamist? Kuidas on...

Persoon

Kärdla linna haljastuse eest hoolitsevad Mai Sinilaid ja Sirje Voitka lähevad lausa hoogu, kui hakata arutama teemal, mis teeb Kärdlast Kärdla või milline on...

Digileht

Hiiu Leht 03. aprillil Eiffeli eelkäija sai 150 Ohtlike jäätmete ringil jäi ruumist puudu Kas osavallavanemal peaks olema kütusekaart? Kaks naist loovad Kärdlas ilu...

Arvamus

Kui President Alar Karis 11. oktoobril 2021. aastal ametisse astus, ütles ta oma kõnes: „Minu üheks ideaaliks on tark rahvas.“ Seda kuuldes tundsin, et...