Orjaku sadamas jätkuvad parendus- ja ehitustööd ning tänu sellele kasvab ka huvi ja usaldus sadama vastu – neid, kes siin oma alust hoida soovivad, on aina rohkem.
Orjaku sadama uus teenindushoone pidi esialgsete plaanide järgi valmima 15. juuniks, kuid eriolukord lükkas tööde algust edasi ja valmimistähtaeg nihkus 7. augustile. Nädala algul olid sadama uuel hoonel seinad laotud ja alustati sarikate paigaldamist. Ehitaja OÜ Markend Team tahab juuni lõpuks jõuda välitöödega lõpuni ja ehitusala heakorrastada, et kõik sadama külalised saaksid segamatult suvehooaega nautida.
SA Hiiumaa sadamad juhatuse liige Sven Kriggulson ütles, et eriolukord ei olnud ainus takistus teenindushoone
valmimise teel. Ehitaja leidmiseks tuli teha kaks hanget, sest esimeses hankes saadud pakkumused ületasid kavandatud eelarvet. Teise hanke tulemusena sõlmiti ligi 134 000 euro maksumusega leping – summale lisandub ka käibemaks – ehkki ka see ületas kavandatud maksumust. Samas oli tööde maht, mille kohta pakkumisi küsiti, varasemaga võrreldes väiksem.
Kriggulson rääkis, et hoone tulevaste kasutajate jaoks tähendab see, et välja ehitamata jäävad teise korruse ruumid ja trepp ning esimesel korrusel tehakse siseviimistlus ja santehnilised tööd vaid pooles ulatuses. Praegu ehitatakse valmis üks pesuruumide pool, kuigi projekteeritud hoones on kasutajate hulka arvestades kavandatud kaks riietus-, duši- ja leiliruumi.
Maja merepoolsesse otsa tuleb puitterrass, mida osaliselt katab varikatus ja katusel on võimalus päikesekollektorite paigaldamiseks. Merepääste ruum hoone esimesel korrusel on vaatega mere poole, päästekaatri ujuvsilla poole ning eraldi sissepääsuga.
Kuna teine korrus praegu tööde hulka ei mahtunud, jäävad oma aega ootama sinna planeeritud kontori- ja puhkeruumid, samuti sadama teenindushoonetes tavapärane pesumasinate ruum.
Teenindushoone edasiarendamiseks esitas vabatahtlik merepääste selts koos vallavalitsusega PRIAle toetustaotluse, tulemus selgub augustis.
Sadamas töid jätkub
Kriggulson ütles, et kohe, kui uus teenindushoone valmis, jätkatakse ehitustöödega vanas sadamahoones, et remontida sadamakapteni tööruumid ja luua tingimused sadama klientide vastuvõtmiseks.
“Orjaku sadamas on palju lõpetamata asju, millele tuleks keskenduda, aga piirid seab muidugi eelarve,” ütles Kriggulson. Sadama aastaeelarve on u 11 000 eurot ja sellest kaetakse jooksvad majanduskulud.
Pikaajalises vaates vajab suuremat investeeringut Orjaku sadama külalissadama osa. See hõlmab kindlasti ka uute lainemurdjate ehitust, et vähendada praegust tuulte ja lainetuse mõju terves sadamas.
Uueks navigatsioonihooajaks remonditi külalissadama betoonkai juurdepääsutee, mis oli varisemisohtlik ning vajas hädasti uuendamist. Nüüd saab kaiäärsete sildumiskohtade juurde sõita suure teenindava sõiduki või kraanaga ja ohtu pole ka kail jalgsi liikudes. Kairemondi maksumus oli ligikaudu 30 000 eurot.
“Sellega tagasime külaliskohtade jätkuva kasutamisvõimaluse,” on sihtasutuse juhatuse liige rahul.
Parendusi on tehtud ka uues kalasadamas, kus esialgse projekti eelarvest jäi osaliselt välja kaldakindlustuse ehitamine. Sihtasutus tellis täiendavad tööd ning suurem osa kaldakindlustusest sai lõpetatud.
“See töö oli oluline seetõttu, et tormid ja kõrge veetase ei lõhuks ära pooleliolevat kaldakindlustust, mis eraldab uut kalasadama basseini avatud merest,” selgitas Kriggulson.
Järgmise sammuna on plaanis uue kalasadama alale rajada elektri- ja veevarustuse trassid ning ehitada välja kalurite võrgukuurid.
Kriggulson märkis, et sihtasutuse juhatus näeb võrgukuuride rajamises üht võimalust, kuidas kindlustada rannapüügi traditsioonide jätkumine.
Püsilepingud välja müüdud
Veeteede ameti andmetel saabus eelmisel aastal Orjaku sadamasse 260 külalisalust. On tõenäoline, et eelolev hooaeg on väliskülaliste poolest tagasihoidlikum.
Samas on juurde tulnud kohalikke paadiomanikke ja mai lõpuks olid Orjaku sadamas kõik püsilepingute kaikohad välja müüdud.
“Isegi need kohad, mis tavapäraselt on olnud külalisaluste kasutuses, on osaliselt aastaks välja müüdud”, tõi Hiiumaa sadamate sihtasutuse juhataja esile fakti, mis näitab harrastusliku meresõidu ja kalapüügi populaarsuse kasvu. Aga ka paadiomanike usalduse kasvu sadama vastu, et seal soovitakse oma alust hoida.