Connect with us

Uudised

Üllatusi täis uus koolihoone

SIGRID LEIGRI
Kärdla põhikooli direktor Margit Kagadze tutvustas lapsevanemate kärajatel, milline näeb kahe aasta pärast välja uus koolimaja ja selle ümbrus.
Esmaspäeval toimunud lapse­vanemate kärajatel ütles kooli­juht, et arhitektuurikonkursi võidutöö “Asum” mõjub hubaselt, samas saab uus koolimaja olema heas mõttes omalaadne. “Hoone ei ole nii ootuspärane ja siin on mõnusaid üllatusmomente,” leidis Kagadze, et uue hoone välimus tekitab tulevikus kindlasti uudishimu ka tänaval kõndijates.
OÜ Arhitekt Must arhitektide loodud kavandi järgi on keskel kahekorruseline peahoone, mille ümber ühe­korruselised hoonekompleksid justkui kobarad.
“See, et need kobarad on ühendatud keskele – see loob tegelikult koolile südame, mis loob parema atmosfääri omavaheliseks suhtluseks,” leidis Kagadze.
Tänapäevased teadusuuringud näitavad, et arhitektuuril ja ruumil on inimesele väga suur mõju, lisas ta veel ühe argumendi.
Koolihoone keskmesse, esimesele korrusele, tulevad välialaga söökla, avatud ruumi­lahendusega raamatukogu ja lugemissaal, õpilasesinduse ruumid ja seminariruum. Esimesel korrusel on veel töökoda, käsitööklass, kodundusklass, kunstiklass ja meditsiini­töötaja ruum.
“Need on kõik sellised ruumid, mida vajadusel saavad kasutada nii algklasside kui hariduslike erivajadustega õpilased. Mõlemad sihtgrupid õpivad sealsamas lähedal,” selgitas Kagadze.
Kooli südamega on ühenduses tiibhooned, näiteks on planeeritud eraldi tiib algklassidele. “Need on küll ülejäänud kooli­majaga ukse kaudu ühenduses, aga samas ka veidi eraldatud,” selgitas Kagadze.
Hea on see tema sõnul selleks, et aitab vähendada lärmi, mis tahes-tahtmata tekib, kui koos on palju inimesi. “Ka kogu koolimaja põrandad ja laed vaadatakse selle pilguga üle, et lärmi vähendada,” kinnitas Kagadze.
Oma hoonetiib tuleb ka hariduslike erivajadustega õpilastele. Eraldi sissekäiguga tiivas saab olema õpetajate tööruum, õppeklassid, kööginurgake, aga ka muusika-ja loovteraapiaklass. Viimast saab kasutada ka ülejäänud koolipere.
Algklasside ja hariduslike erivajadustega õpilaste jaoks on ka eraldi õuealad. Näiteks saavad algklassiõpilased vahe­tundides minna otse klassiruumist õue. “See toetab nii õuesõpet kui ka liikuma kutsuva kooli ideed,” lisas Kagadze. Ja kui õueilma tõesti ei ole, siis on algklasside jaoks ka sisemänguala.
Mitmed klassiruumid uues koolihoones on helikindlate teisaldatavate vaheseintega, mis võimaldavad vajadusel kaks väiksemat ruumi ühendada üheks suureks klassiks.
Peahoone teisel korrusel hakkavad õppima 5.–9. klasside õpilased ja seal on ka põhiainete klassiruumid.
“Kõikidest klassidest pääseb rõdule,” märkis Kagadze, et ka vanema astme õpilased saavad vahetundides värske õhu kätte minna.
Aula tuleb
Palju on kooli direktori poole pöördutud küsimusega, kas uues hoones aula ikka on. Kagadze kinnitas, et projektis on aula, mis ei ole mõeldud klassiruumiks, vaid ongi pidulik ruum, milles on lava ja kooriastmed.
Aula saab olema ühenduses muusikaklassiga ja teisaldatav sein annab võimaluse suurema koosviibimise jaoks ruumid ühendada, aga muusika­klassi saab ka hoopis esinejateruumina kasutada.
Kogu koolipere direktori sõnul siiski aulasse ei mahu ja suuremate koosviibimiste tarbeks kasutatakse ka tulevikus võimlat.
Arvestati koolipere mõtetega
Arhitektuurivõistlusele pandi kaasa Kärdla põhikooli õpilaste kavandid uuest koolimajast ja hoovist. “On ka näha, et arhitektid on nende ideedega arvestanud,” rääkis Kagadze. Ta tõi välja purskkaevu, mida paljud lapsed koolihoovi soovisid ja mis kavanditel on ka täiesti olemas.
Lisaks soovisid õpilased kooli juurde rohkem rohelust ja ilu, ronimis- ja turnimisalasid, kohti omaette olemiseks ja sõpradega suhtlemiseks. Rohelust pakub uuel koolihoonel lausa eraldi tiib, kus õpilased saavad peenrakastides ise maitserohelist kasvatada ja taimekasvatusega lähemalt tutvust teha.
“Me oleme koolipidajale andnud väga selge signaali, et soovime olla asjade juures,” rääkis Kagadze. Tänu sellele ongi koolipere saanud uue hoone kavandamisel päris palju kaasa rääkida.
Ka õpetajatega arutatakse, milliseid muudatusettepanekuid projekti teha, peamiselt puudutavad need ruumi­lahendusi.
Põnev ootus
Margit Pruul, kelle laps on Kärdla koolis õppinud ühe õppeaasta ja lõpetas just neljanda klassi, ütles, et uut lahendust oodatakse tema kodus põnevusega.
“Tundub, et see maja annab avarust ja lapsele loomingulisi võimalusi,” hindas Pruul. Eriti meeldis talle rohelus ja võimalus taimi kasvatada. “See on täpselt see keskkond, kus on mõnus olla,” ütles ta. “On põnev oodata, mis siin kahe aasta pärast saama hakkab.”
Koolijuhi sõnul õpetajate arvamused seoses uue koolihoonega lahknevad: “On neid, kellele meeldib väga ja on ka neid, kellele meeldisid teist ja kolmandat kohta jagama jäänud lahendused.”
Kriitikana on toodud välja, justkui oleks uue õppehoone võidutöö kavandites mõeldud vaid väiksematele lastele ja teised tööd kõnetasid vanemat kooliastet rohkem.
“Me oleme mõeldud eel­kõige põhikooli jaoks ja noorema kooliastme lapsi, kellele sobiks selline kooli atmosfäär, on rohkem,” leidis Kagadze, et tema arust oli siiski valik mõistlik.

Veel lugemist:

Teema

Selle loo sõnum on, et poliitika ei pea olema räpane, kui sa ise seda ei ole. Ja vastupidi. Selle tõestuseks panin kirja kogu sündmuste...

Digileht

Hiiu Leht 16. aprillil Aivar Viidik räägib suu puhtaks! Karu tuli jälle kaamera ette Õpilased esitlesid säravaid ideid Koduhooldajatel uued sõiduriistad Digilehe saab tellida...

Uudised

Teisipäeval tagasiastumisest teatanud ja Riigikogusse naasva Madis Kallase asendusliige Reili Rand saab enda sõnul parlamendis jätkata. “Kuuldused, et Madis Kallase tagasiastumine tähendab minu Riigikogust...

Arvamus

Hiljuti saime Hiiu Lehest lugeda et saavutati kompromiss. Hiiumaale ei tule rahvusparki, aga kaitse alla läheb 7000 hektarit riigimetsa.  Eesti keele seletav sõnaraamat annab...