Veeteede amet andis reedel operaatorile AS Kihnu Veeteed üle tuliuue 9,4 miljonit eurot maksva parvlaeva Soela, mida esmaspäeva varahommikul esitletakse Sõru sadamas.
Ettevõtte juhatuse liige Andres Laasma ütles, et Soela ristimispidu ja pidulik esitlus algab esmaspäeval, 1. mail kell 7.45 Sõrul ja esimene ametlik reis väljub pool tundi peale seda. Kuna ülesõiduaeg Sõru–Triigi liinil on vastavalt lepingule 60 minutit, saavad saarlased uut alust tervitada kell 9.15.
Laeva kodusadamaks saab Sõru, aga täna on laev veel Saaremaal Nasval, kus see lõpuni valmis ehitati. Laupäeval-pühapäeval teeb Soela proovisildumisi Sõru ja Triigi sadamates.
Laeva käitab kuueliikmeline meeskond, millele suveperioodil lisandub abijõudu kioski müügi sujuvaks korralduseks. Laeva kapteniteks on Vallo Kostabi ja Aksel
Eisenschmidt.
Laasma vahendas kaptenite hinnangut uue laeva plusside ja miinuste kohta. “Opereerime Soela sõsarlaevadega nii Vormsi kui Kihnu liinidel ja tunneme seetõttu laevu hästi,” kinnitas Laasma.
“Seni on nii Kihnu Virve kui Ormsö õigustanud end nii tugevas jääs kui tuules, arvestades aga Sõru sadama asukohta ning keerulisi jää-, hoovuste- ja tuulteolusid võib reisitõrkeid ka uue laevaga ette tulla,” tõdes ta.
Laeva masinate võimsus on küll muljetavaldav, kuid kuna laev on kõrge, on tuule mõju laeva liikumisele väga suur.
Plussiks on, et kuna uus laev on nii-öelda kahe otsaga, siis sadamas nii sisenemiseks kui väljumiseks laeva ümber pöörata pole vaja ning sildumised on sedavõrra lihtsamad ja vähem aeganõudvad.
Soela pardale mahub kuni 200 inimest ja paberite järgi 22 sõiduautot. Laasma sõnul näitab senine kogemus sõsarlaevadega, et pardale on tegelikult võimalik paigutada
30 normaalmõõdus sõiduautot.
Dokumentatsiooni järgi mahub laevale korraga kaks autorongi. Ühe autorongi maksimaalseks pikkuseks arvestatakse 18 meetrit ja suurimaks lubatud massiks 45 tonni. Siiski on Ormsö sõidupraktika näidanud, et kaht maksimaalse võimaliku kaaluga autorongi siiski vedada ei ole võimalik.
“See sõltub ka laevavarudest ja paljudest muudest oludest, samas Soela kandevõimet on pisut parandatud, aga lõplik tõde selles osas selgub töö käigus,” lisas Laasma.
Soela on 45 meetrit pikk, 12 meetrit lai, süvist on laeval 2,7 meetrit ja täislastis arendab see kiirust 12 sõlme.
Nime sai laev konkursil, mille korraldasid Hiiu ja Saare maavalitsused – lepiti kokku, et laev hakkab kandma saari ühendava Soela väina nime.
Soela on viimane kuuest laevast, mille riik tellis väikesaartega ühenduse pidamise projekti raames. Varem on projekti raames Baltic Workboatsi laevaehitustehases valminud Abrukaga ühendust pidav parvlaev Abro ja Ruhnu liini teenindav parvlaev Runö, Kihnu, Manija ja mandri vahet sõitev Kihnu Virve ning Vormsi ja mandri vahet sõitev Ormsö. Lisaks on ehitatud Prangli ja mandri vahet sõitev parvlaev Wrangö, mille ehitas Reval Shipbuilding.
Soela ehitust rahastas 85 protsendi ulatuses Euroopa Liidu Ühtekuuluvusfond 2014–2020 ja 15 protsendi ulatuses Eesti riik.