Hiiu maavalitsus on asunud otsima lahendust, et asendada vähemalt hommikune lennureis varase bussireisiga.
Majandus- ja taristuminister Kristen Michal minister Michal ütles, et kuna nad on tekkinud olukorda ette näinud, saab ministeerium kohe hakata tegutsema ja eesmärk on, et enne jaanipäeva oleks lennuühendus saartega taastatud. See võib tähendada kahekuulist pausi saare lennuühenduses mandriga.
Tallinnast Hiiumaale kolinud teatrikunstnik Maret Kukkur käib Tallinnas tööasju ajamas lennukiga ja oli väga häiritud, et lennuliikluse võtmes mõtleb minister ainult suvitajate peale.
“Sain šoki kui minister ütles, et lennuliikluse paneme kindlasti uuesti käima jaanipäevaks, et kui turismi tippaeg saabub, et siis kõik toimiks nagu tavaliselt. Mõtlesin, et vabandust!, ma elan siin, ma sõltun sellest, kas lennuliiklus on või ei ole,” ütles Kukkur.
“Kui sa pead sõitma neli ja pool tundi selleks, et tööle jõuda, siis sa ei tule ju samal päeval tagasi. Olen niimoodi teinud ja selleks, et istuda neli tundi koosolekutel, sõidan maha üheksa tundi – sellele lihtsalt ei ole pointi! Ja siis ütleb minister inimestele, kes elavad Eesti kõige pikema laevasõidu kaugusel saarel, et, vabandust, aga me teiega üldse ei arvesta!”
Lennuki asemele buss?
Kärdla lennujaamast öeldi, et kohalikest kasutasid kõige sagedamini lennukit need, kes läksid üheks päevaks mandrile mõnele koosolekule või seminarile.
Liinibuss selleks ei sobi, kuna kell 7.45 väljuv buss jõuab Tallinna alles kell 11.45 ja tagasi hakkab see tulema juba kell 16.25. Jääb üle kaks võimalust, kas sõita Tallinna vahet autoga või veeta öö pealinnas. Mõlemad tähendavad Hiiumaa elaniku jaoks olulist lisakulu.
Hiiu maavanem Riho Rahuoja ütles, et maavalitsus on uurinud võimalust panna ajaks, mil saarega lennuühendus puudub, käima 30kohaline buss, mis läheks juba kell 6.30 väljuvale laevale ja tuleks tagasi mõne hilisema laevaga. Rahuoja sõnul ei julge vedaja ise riski võtta, seega tuleks liini doteerida.
Ministeeriumis ei saadud algul arugi, millises seoses on varane bussiliin ja ärajäävad lennud. Pärast selgitust öeldi, et plaani realiseerumine sõltub sellest, kas uue bussiliini jaoks on raha ja kas on vaja korraldada hange. Maavanema hinnangul võiks nii lühikeseks ajaks veoteenuse ostmiseks teha suunatud pakkumise ja see ei pruugi kaua aega võtta.
Minister: Avies pakkugu või Lufthansat!
1. aprillist lennuloata jäänud AS Avies teatas, et soovib koostööpartneri abil jätkata lende saartele. Ettevõte teatas, et sõlmis koostöölepingu lennufirmaga Sky Taxi ning taotleb Saare maavalitsuselt ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumilt luba reisijate teenindamiseks.
Aviese teatel oleks nende koostööpartner valmis alustama opereerimist esmaspäevast, 11. aprillist nii Hiiumaa kui ka Saaremaa lennuliinil ning reisijaid hakkaks teenindama 33kohaline lennuk Saab 340.
“Seadus on selline, et pakkugu Avies enda asemele kasvõi Lufthansat ja Airbus 380, on leping hanke tulemusel sõlmitud Aviesiga ja kui lepingupartneril pole turvanõuded täidetud, peame seadusest tulenevalt tegema uue hanke,” ütles Aviesi pakkumist kommenteerides.
Eeldatavasti kuulutatakse lennuhange välja täna. EPL uuris, kas Eestis tegutseval kümmekonnal lennufirmal oleks huvi hankel osaleda. Hankes osalemist ei välistanud Pakker Avio juht Kalju Albert, Airesti juht Jaanus Ojamets lubas vähemalt hanketingimused läbi lugeda. Riikliku lennufirma Nordic juht Jaan Tamm ütles, et liinile sobivaid lennukeid pole ja NAGi tütarfirmal OÜ Regional Jet pole ka vastavaid sertifikaate. Ülejäänud neli firmat, Nordic Jet, Panaviatic, Fort Aero ja Smartlynx hanke vastu huvi ei avaldanud.