Connect with us

Transport

Kolmanda laeva ära­jäämine tõi pikad järjekorrad

Kristjan Roosna
Laupäeval lõppesid majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tellitud suvised kolme laeva graafikud ja see tõi Heltermaal kaasa pooleteise kilomeetri pikkuse järjekorra.
Kuna Hiiumaa liini teenindasid pühapäeval kaks laeva, St Ola ja Regula ning Harilaid enam ei sõitnud, tõi see Heltermaa sadamas kaasa poolteisekilomeetrise järjekorra. Üldjärjekorras seisnud autod jäid maha isegi neljast-viiest reisist ehk ootasid isegi kuni kaheksa tundi, enne kui laevale pääsesid. Broneeringuterida, kuhu muuhulgas pääses ka A-kaardiga, seevastu liikus edasi jõudsalt.
Üllatav on see, et kokku veeti pühapäeval Heltermaa–Rohuküla suunal üle vaid 727 sõidukit ja ministeeriumi kinnitusel oli nõudlus tegelikult isegi väiksem kui eelmisel aastal samal ajal. Ka laevad olid samad, mis mullu samal ajal.
Ministeeriumi avalike suhete osakonna juhataja Rasmus Ruuda ütles, et arvestus oligi tehtud võrdluses eelmise aastaga. “Miks aga järjekord nii kaua venis, on täna veel vara öelda, peame seda analüüsima,” lisas Ruuda.
Küsimusele, miks ministeerium nii kummalisel päeval, just pühadejärgsel pühapäeval Harilaiu lepingu lõpetas, vastas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi lennundus- ja merendusosakonna juhataja Taivo Linnamägi. Tema sõnul toimub üleminek sügisesele ja hiljem talvisele sõiduplaanile igal aastal vastavalt vedaja prognoosile ja eelnevate aastate reisijate arvule. “Suvise kõrgperioodi järel on reisijate arv selgelt langustrendis,” kinnitas Linnamägi.
Hiiu maavalitsuse arenguja planeeringuosakonna juhataja Aivi Telvik meenutas, et Harilaid toodi liinile kaheks kuuks 20. juunist, just jaanipäevalistele mõeldes. Kaks kuud pärast jaanipäeva on kõige suurem reisijate ja sõidukite arv, mis tuleb üle vedada.
Käesoleval aastal osutus tippnädalaks juulikuu eelviimane nädal ja lõppenud nädalal oli tippnädalaga võrreldes 2500 sõidukit ja 7500 reisijat vähem. “Üleveetavate sõidukite maht on pidevas langustrendis nagu ka eelmistel aastatel,” kinnitas Telvik.
Sügisene sõiduplaan
Sügisesele sõiduplaanile üleminek algab järgmise nädala alguses ja põhilaevade reiside arv ei vähene enne 28. augustit – kokku on sinnani tellitud 146 reisi nädalas.
Esmaspäevast, 29. augustist väheneb põhilaevade reiside arv 130 reisini nädalas, põhjuseks, et reisijate arv sügis- ja talvisel hooajal on väiksem.
Linnamägi juhtis tähelepanu, et mullu olid 10. augustist liinil samad parvlaevad, kuna Saaremaa laevakompanii viis oma alused Saksamaale. Seega oli parvlaevade võimsus sama, mis tänavu 21. augustist, kui samuti sõitsid St Ola ja Regula.
Linnamägi kinnitas, et sõiduplaanist ja aastaajast hoolimata tagab vedaja igapäevaselt, et kõik reisijad saaks üle veetud ja kui vaja, tehakse lisareise, nagu eile õhtul. Eile väljus Heltermaalt üks lisareis, viimast korda võttis laev mandri poole suuna kümme minutit peale südaööd. Kokku tehti eile 11 reisi kummaltki poolt.
“Oleks tõesti parem olnud, kui lisareise oleks eile saanud teha tellitud lisalaevaga Harilaid, kuid lisareisid tehti põhilaevadega St Ola ja Regula,” lisas Linnamägi.
“Kui prognoos peaks muutuma ja saartel toimuvad suuremad üritused, tellime omalt poolt juba ette lisareise, selle info vajadusest saame saartelt või vedajalt,” selgitas ta, et suuremate ürituste korral tuleks reisid plaanida ka koostöös vedajaga ette, sest siis pole n-ö broneerimata reisijate ooteaeg liiga pikk. Ta tõi näiteks, et uut vedajat, OÜ TS Laevad on juba informeeritud, et oktoobri teisel nädalavahetusel on Saaremaa liinil suurem koormus seoses Saaremaa ralliga.
Sel nädalavahetusel toimusid Hiiu kala ja õlle festival Kassaris, Hiiumaa V rattamaraton Malvastes, Hiiumaa karikavõistlused orienteerumises Ristnas ja saunabussipidu Männamaal.
Lisalaevad lõpetasid
Suvisel tipphooajal suursaartega laevaliiklust täiendanud parvlaevad Mercandia ja Harilaid lõpetasid 20. augustil reiside tegemise vastavalt tellimusele. Rohuküla–Heltermaa liini jäid teenindama parvlaevad Regula ja St Ola, Kuivastu–Virtsu liinile Hiiumaa ja Ionas. Facebooki riputatud video järgi otsustades oli Kuivastus järjekord hooti veel pikem kui Heltermaal, kuid ooteajad olid seal lühemad.
Rohuküla–Heltermaa ja Virtsu–Kuivastu liinidel teenindati juuli rekordarv sõidukeid: 134 131 sõidukit ja 362 843 reisijat. Võrreldes mullusega, reisis mandri ja suursaarte vahel juulis 785 sõidukit enam ja 715 reisijat vähem.

Veel lugemist:

Uudised

Septembris Käina kandis sadu astelpajupõõsaid tühjaks teinud Hiiumaa karu kadus pildilt üsna kohe peale seda. Seevastu novembris tuli aga Saaremaalt teade, et seal on...

Ahto ilmajutud

Paistab, et lumesajud on möödas (vähemasti mõneks ajaks) ja teatepulga võtab kalendrile kohaselt üle kevad. Tagasilööke veel talve suunas kindlasti tuleb, kuid see nädal...

Digileht

Hiiu Leht 29. märtsil Kas karu kolis Saaremaale? Hiiumaa soovib 2-eurosele mündile Kärdla koolist Soome professoriks Toomas “Tuut” Tross :Milleks meile on vaja teatrit?...

Persoon

Elu oleks võinud minna nii, et Annekatrin Kaivapalu õpetaks võib-olla tänagi Hiiumaal lastele eesti ja soome keelt nagu ta seda pea kümme aastat ka...