Jälgi meid
Piletilevi 7-27.02

JUHTKIRI

JUHTKIRI | Poliitiline kärpimine

Viimaste aegade kärpeuudistele ei viitsi keegi enam eriti reageeridagi. Tänases Hiiu Lehes ilmuv Kaja Antonsi üleskutse koostööle on üks väheseid sel teemal ilmunud avalikke arvamusavaldusi. Pigem kehitavad inimesed õlgu, et pole ju mõtet oma juttudega otsustajaid tüidamas käia. Meid ei kuula keegi.

Kangide juures olevad poliitikud ütlevad küll, et pole nõus, aga on nagu on. Selle eest saavad nad teistelt poliitikutelt udjada, et lasete endal naha üle kõrvade tõmmata. Eks tegelikult teavad ka need teised ise ka, et nendest kangidest kärpekraanat ei juhita. Pole kasu, kas sa oled valitsus- või suisa peaministripartei esindaja. Eks see üksteise turjal tantsimine on rohkem opositsiooni töö ja  poliitilise kultuuri või kultuurituse küsimus. 

Õlgu ei kehitata mitte ainult kärpimise kui tegevuse kohta, vaid ei saada aru, mis kasu annavad tehtud kärped. Kui niigi kahaneva reisijate arvuga lennuliikluses tõsta hiljuti kallinenud piletihinda veelgi, siis on karta, et reisijate arv langeb kivina edasi ning sööb ära ka kallimast piletist teenitava tulu. Või kust tuleb kokkuhoid, kui jätta praam kai äärde seisma, selmet teda panna raha teenima siis, kui reisijaid on. Öeldakse, et kõige kallimad lennukid või laevad on maas ja kai ääres seisvad.

Valikud on muidugi poliitilised. Vaevalt keegi usub, et laevapileti hinnatõus jäeti ära hoolivusest hiidlaste vastu. Tasub meelde tuletada, et kohalikud valimised on üheksa kuu pärast. Nii Hiiumaal kui Saaremaal on võimutüüri juures üks ja sama partei. On juhtunud nii, et ka regionaalminister, kes laevaliikluse hinna- ja graafikupoliitikat teeb, kuulub samasse parteisse. Mitte ükski erakond ei ole nii rumal, et loetud kuud enne valimisi hakkaks vajutama ühe või teise piirkonna kõige valusamale kohale. Liinimahu kärpimine on pigem asendustegevus, et olla solidaarne. Võib võtta kergematoimelist mürki, et laevapileti hind tõuseb 2026. aastal. Järgmiste, Riigikogu valimisteni on siis aega pealt üle aasta. 

Hoopis suurem on igasugu kärpejuttude mõju Hiiumaale pääsetavuse mainele.

Kärbete otsene mõju Hiiumaale ei ole teab suur. Kui lugeda TS Laevad põhjendusi, et mõnel laeval sõitis tõesti vaid seitse autot, mis kahju sellest siis ikka nii väga sünnib. Kaubad ja reisijad liiguvad teistel aegadel. Hoopis suurem on igasugu kärpejuttude mõju Hiiumaale pääsetavuse mainele. Ega pealiskaudsem meediatarbija, keda on päris suur hulk, ei pane tähele, et kärbitakse suvalise neljapäeva viimast reisi. Temale jääb mällu arusaam, et Hiiumaale on raske pääseda, reise võeti vähemaks. Polegi rohkem vaja, et ta oma järgmise suve võimaliku Hiiumaa reisi ära jätaks. Seda enam kui näeb oma arusaama kinnituseks, kuidas eelmüügi tabelis ilutseb vabade kohtade peal suvel tihti ümmargune null. 

See, et siis kuskilt raginaga käriseb, pole enam otsustajate ridades kellegi asi. Kärped on tehtud, ristike tabelis. Poliitiline ülesanne täidetud. 

tüidama <`tüidada, `tüidab> tüütama ▪ mis sa vöörast inimest `tüidad Rei; see on mind juba surmanĭ ära `tüitan Phl

Allikas: Hiiu Sõnaraamat / Eesti Keele Instituut

Veel lugemist:

PÜHA LEPA LEHT

Püha Lepa Lehele on laekunud kümneid ja kümneid murekirju seoses Hiiumaa ja mandrivahelise laevatranspordi tuleviku kohta. Muhumaa ja mandri vahelise ühenduse, mida saarlased omaks...

KUIDAS MA SIIA SATTUSIN?

Kätlin Kiisk, paljudele hellitavalt Hõbekala Kätlin, teeb vabatahtlikult, mida kõike aga kalaga vaja teha on. Ent meri ja kala pole mitte alati Kätlini elu...

AMET

Nagu mujalgi Eestis, on ka Hiiumaa vallal sotsiaalosakond, kuhu vallaelanikud abi vajadusel pöörduda saavad. Olukorrad, millega tuleb aga sotsiaaltöötajal oma päeva jooksul kokku puutuda,...

GALERIID

Kärdla Noortemajas saab käelisi tegevusi teha tegelikult iga päev, aga sõbrapäevakaarte hakati meisterdama juba varakult.