Kõrgessaares on Tervisemaja kõrvale kerkinud vahva päikesepaneelidega majake, mille üks funktsioone on olla elektrirataste laadimispunkt. Sarnane maja lisandub lähiajal Heltermaale ja varsti Kõppu.
Hiiumaal välja mõeldud plussenergiapaviljoni idee autor on Tõnis Kasemägi. Elektrijalgrattaid saab peatselt laadida ka Coopi kaupluste juures. Suve lõpuks on kasutada 30 Eesti tootja Ampler elektrijalgratast. Kaheksa neist on rentijatele pakkuda juba praegu ning senised kasutajad on teenust kiitnud. Rataste rentimise võimaluste kohta saab infot uurida ja tellimust esitada põneva nimega FB lehel Hi:kl-e.
Idee, et Hiiumaal võiks olla elektrijalgrataste rendivõrgustik, sai alguse jalgrattaga sõites. Igasugu ideede idandamiseks on see hea meditatiivne tegevus. Inimese jaoks, kes jalgrattaga igapäevaselt ei sõida, on see raske, tüütu ja higiseksajav. Siin tulebki appi elektrijalgratas. Erinevaid elektriajamil rattaid olen ise proovinud mitmes paigas maailmas – Birmast New Yorgini. Mõte, et selline rattarent võiks olla Hiiumaal, sai lõpliku kuju La Palma saarel 2019. aasta detsembris, sama paiga lähedal, kus eelmisel sügisel oli vulkaanipurse, mida kogu maailma meedia kajastas. La Palmal olid pooleteise kilomeetri kõrgused mäed, millest elektri abita jalgrattal üles sõitmine võtnuks võhmale. Hiiumaal jällegi on sageli tuul, mis jalgrattaga sõitjale enamasti puhub vastu. Jalgratturite seas on Hiiumaa väga populaarne. Statistika näitab, et jalgrataste paamipileteid müüakse Hiiumaa suunal palju rohkem kui Saaremaa suunal. Omaette põnev mõelda, milliseid võimalusi looks jalgratturitele see, kui raudtee jõuaks Rohukülla. Siis saaks rongi toel Tallinnast Hiiumaale kenasti autota.
Praegu on aga võimalus vältida kallist praamipiletit ja järjekorda nii, et jätad auto Rohukülla ja liigud Hiiumaal ringi elektrijalgrattaga. Pikemaks perioodiks rentides saab transpordi sadamast ööbimiskohta saarel kauba peale. Samuti on rattaid võimalik tellida teistesse Hiiumaa sadamatesse – mugav neile, kes tulevad jahiga.Kuna selle aasta algusest Hiiumaal taastuvenergia mikrotootjaid enam võrku ühendada ei saa, lähevad laadimispaviljonid akupargi lisamise tõttu kahjuks algselt planeeritust kolmandiku võrra kallimaks. Viimase paari kuu jooksul olen tihedalt suhelnud Hiiumaa ühistranspordi- ja kriisinõuniku Piret
Sedrikuga, et vahvatele laadimispunktidele täiendavaid võimalusi leida. Kuna majad on tänu akudele autonoomsed, siis saaksid need näiteks olla piirkondlikud kriisipunktid, kus inimesed võiksid pikema voolukatkestuse korral laadida telefoni või akupanka. Kuidas sellist võrgustikku Hiiumaal püsti panna, on järgmine mõte, mida rattaga sõites mõlgutada. Samuti see, kuidas elektrijalgrataste rent liita Hiiumaa ühistranspordisüsteemiga.
Peep Lillemägi,
MTÜ Ungrukivi Selts