Connect with us

Transport

Ennetuskampaania “Kui juhid, siis juhi” ehk roolimobiilik sama ohtlik kui roolijoodik

repro
Märtsi lõpus algab maanteeameti ennetuskampaania “Kui juhid, siis juhi”, mille eesmärgiks on liiklejatele teadvustada, millist ohtu kujutavad kõrvalised tegevused autoroolis ehk kõik see, mis viib sõidukijuhi tähelepanu tema põhitegevuselt eemale.
Levinumad kõrvalised tegevused on mobiilikõne valimine ja vastamine, tekstsõnumite saatmine, meikimine, lapsega tegelemine, söömine, joomine, CDplaadi vahetamine.
71 protsenti sõidukijuhtidest kasutab autoroolis mobiiltelefoni ning 99 protsenti neist vastab kõnedele. Roolikeerajad tegelevad sõidu ajal ka pildistamise, tekstisõnumite või sotsiaalmeedia postituste lugemisega. Probleemi tõsidusele viitab asjaolu, et tähelepanu hajutavate tegevuste tõttu juhtub Eestis iga päev 2,1 liiklusõnnetust. Tegelikult võib number olla veelgi suurem, sest tavaliste plekimõlkimiste korral on pigem erand kui reegel, et juht tunnistab õnnetuse põhjusena üles online uudiste kommenteerimise või kassipildi laikimise.
Sõiduki juhtimine vajab juhi sajaprotsendilist tähelepanu igal ajahetkel, mis sõiduk on aktiivselt liikluses. Kirjutades autoroolis sms-i on inimese pilk järjest teelt eemal keskmiselt 4 sekundit. Sõiduk läbib selle ajaga 90 km/h kiirusel “autopiloodil” u 100 meetrit, asulakiirusel 50 km/h u 60 meetrit. Mis saab, kui sedasi “pimedas” sõites jalakäija ootamatult teele astub?
Telefoniga rääkimine seevastu häirib juhti samaaegselt nii manuaalsel, visuaalsel, auditoorsel kui ka tunnetuslikul (kognitiivsel) tasandil. Näiteks kõne valimine nõuab vähemalt ühe käe roolilt võtmist; visuaalselt on vaja kindlust, et valin õige kontakti; kõnes olles on juht hõivatud kuulamisega ning tunnetuslikul tasandil on ta räägitusse süvenenud.
Robiilimobiilikud on liikluses sama ohtlikud kui roolijoodikud. Kui inimene räägib sõidu ajal mobiiltelefoniga, muutub tema võime ümbritsevat teadvustada ja tunnetada nii nõrgaks, nagu ta oleks joonud kaks–kolm klaasi veini. Sestap sätestabki liiklusseaduse paragrahv 33, et juhil on keelatud tegeleda juhtimise ajal toimingutega, mis võivad segada juhtimist või liiklusolude tajumist, sh kasutada telefoni ilma käsi vabaks jätva vahendita, sõiduki liikumise ajal telefoni käes hoida.
Maanteeameti tellitud küsitlusest selgub, et tegelikult suudaksid väga paljud juhid sõidu ajal telefoniga rääkimisest loobuda, kuid põhjuseks, miks seda siiski tehakse, on  surve olla alati kättesaadav ja halb emotsioon, kui jätta kõnele vastamata.
Kõrvalistest tegevustest põhjustatud liiklusriskide ära hoidmine on iga inimese, sh ka kaasliiklejate võimuses. Kui tead, et su lähedane või töökaaslane on roolis, mõtle enne helistamist, kas see kõne on vältimatult vajalik. Kas see kannatab edasi lükata? Milleks tekitada roolikeerajale kahepoolset survet – vajadust olla alati kättesaadav vs ebaseaduslik telefoni kasutamine roolis.

Triin Adamson
Maanteeamet

Veel lugemist:

Uudised

Teisipäeval tagasiastumisest teatanud ja Riigikogusse naasva Madis Kallase asendusliige Reili Rand saab enda sõnul parlamendis jätkata. “Kuuldused, et Madis Kallase tagasiastumine tähendab minu Riigikogust...

Uudised

Eelmisel nädalal Kärdla osavalla vanema kohalt vabastatud Aivar Viidik soovis naasta volikogusse ja osaleda tänasel (neljapäev -toim) volikogu istungil, kuid valimiskomisjon ei taastanud veel...

Uudised

Pioneeripataljon ehitab maikuus toimuva Kevadtormi õppuse käigus Jõeranna küla elanikele silla, mis küla kaks poolt uuesti kokku liidab. Sildade ja teede ehitamine kaitseväe jõududega...

Digileht

Hiiu Leht 19. aprillil Miinitõrjeoperatsiooniga näidatakse ka musklit Aivar Viidik süüdistab vallasekretäri takistamises Valgusfoori puudumine Hiiumaal sõidueksamit lihtsamaks ei tee Hiiumaa võrkpalliturniir tuleb 67....