Esmaspäeva õhtul hukkus ränkraskes avariis kauaaegne Käina vallavanem ja volikogu esimees, Hiiumaa vallavolikogu liige Üllar Padari.
Hiiumaa vald iseloomustab 48aastaseks jäänud Üllar Padarit kui tööinimest ja lepitajat, meeskonnamängijat, rahva- ja riigimeest kui lihtsalt hea ja suure südamega inimest.
“Liiga vara! Ebaõiglaselt vara! Väga palju südamega tööd sai tehtud, aga veel palju ootas ees. Sinu hea sõna ja tasakaalukus on aidanud ka läbi keerulisemate hetkede. Olid eeskujuks ja õpetajaks. Sinu ootamatu lahkumine on kaotus kogu Hiiumaale. Head teed, hea Üllar!” Nii kõlas Hiiu vallavanema Reili Ranna järelehüüe Üllar Padarile.
Vald heiskas teisipäeval nii omavalitsuse kui riigilipud leinalipuna kõigi valla ametiasutuste ees Üllar Padari mälestuseks.
Mees, kellel on mägi
Tollal Hiiumaa noorima, 30aastase vallavanemana asus Padari Käina valda juhtima 2000. aastal. Vallavanema ametis töötas ta üheksa aastat. Alates 2009. aastast juhtis ta Käina vallavolikogu ja
2014. aastast kuni Hiiumaa valdade ühinemiseni oli ta Hiiumaa omavalitsuste liidu juhataja.
2011. aastast juhtis ta kunagise Hiiumaa EPT järglast, OÜd Kemehh. Tema töömeheteed jääb kodualevis meenutama temanimeline mägi, mille juures Käina inimesed jaanitulel ja laulupeol kokku saavad.
Enne 2017. aasta kohaliku omavalitsuse valimisi andis Üllar Padari lubaduse, et aitab uues omavalitsuses kaasa protsessile, mille tulemusena saavutataks “talumehe mõistuse” kuulamine. “See on asi, mis on väikestes omavalitsustes toiminud ja selle läbi on kogu taristu ka korda saanud ja tehtud ka uusi asju. Suuremates omavalitsustes on tihti takerdutud poliitiliste ja bürokraatlike komistuskivide otsa ning seetõttu on jäänud paljud asjad lihtsalt tegemata,” selgitas ta toona.
Padari valitigi rahva poolt ka uue ja ühise Hiiumaa valla volikogusse ning samuti juhtis ta Käina osavallakogu.
Viimane sõnum
Käina osavallakogu esimehena jäi Üllar Padari viimaseks avalikuks sõnavõtuks kõne esimese andvendi küünalde süütamisel Käinas. Toome tema sõnumi siinkohal lugejani tervikuna: “Kallis rahvas, kas te olete tähele pannud, kui ilus aasta on olnud tänavune aasta. Algas ta sellega, et oli meil üle hulga aja isegi natuke talve, millele järgnes väga ilus ja pikk kevad, millele järgnes veel ilusam ja ka kuivem suvi ja ka sügis on olnud väga ilus. Seetõttu võib öelda, et Hiiumaal on hea elada. Ja kas te olete tähele pannud, kui toredad inimesed me ümber on, et igaüks on eriline ja see teeb kõigist omaette indiviidi ja selles valguses kindlasti olete näinud, kui tore on te naaber. Et ta küll igakord ei mõtle meiega ühtemoodi ja kõikide asjadega ei ole me ka nõus, aga ikkagi on nad ju toredad inimesed! On kasvatanud üles omad lapsed ja on seda just tegemas ja kõik on nii hästi. Seetõttu ma kutsun üles teid esimesel advendil oma naabrit ka märkama ja ütlema talle kaks sooja sõna ja kui siin esinemised nüüd läbi on, siis tulge võtke siit omale tuli koju kaasa.”
Hiiu Leht avaldab kaastunnet Üllar Padari lähedastele.
Õnnetus juhtus järsus kurvis
Õnnetus, milles hukkus 48aastane Üllar Padari ning vigastada sai kaks inimest, juhtus esmaspäeval, 3. detsembril enne kella 19 Prählamäe külas, kui järsus kurvis põrkasid kokku Kärdlast Käina suunas liikunud tühja poolhaagisega turbaveok Volvo ja Käinast Kärdla poole sõitnud sõiduauto Mitsubishi L200.
Sõidukite kokkupõrkes sai sõiduauto roolis olnud Padari sedavõrd raskelt viga, et hukkus sündmuskohal. Volvo juht ja Mitsubishis viibinud 48aastane naine toimetati Hiiumaa haiglasse kontrolli.
Politseiteates oli kirjas, et esialgsetel andmetel kaotas veoauto juht kontrolli oma auto üle, veok kaldus vastassuunavööndisse ning põrkas kokku vastu liikunud sõiduautoga.
Hiiu Lehele ütles sündmuskohal käinud Urmas Pielberg, et sõiduauto juhipoolne külg oli täielikult purunenud, suurel veokil tagasild all viltu. Pielbergi sõnul oli veokijuht Hiiumaa oludega tuttav, aastaid siit turvast mandrile vedanud.
Põhjust otsitakse
Sündmuskohal töötanud politseinikud selgitasid, et mõlema sõiduki rehvid vastasid nõuetele ja kõik masinates viibinud isikud olid turvavööga kinnitatud.
Samas teates märgiti, et õnnetus juhtus pimedal ajal asfaltkattega sõiduteel, mis oli äärmiselt libe ning lörtsisegune. Lubatud piirkiirus sel järsu kurviga teelõigul on 90 km/h.
Kärdla jaoskonna politseinik Ketlyn Päll ütles, et õnnetuse täpsemad asjaolud selgitatakse välja alustatud kriminaalmenetluse käigus, sh ennekõike see, mis tingis kahe sõiduki kokkupõrke. Tema sõnul olid teeolud nii avariipaigas kui ka mujal Lääne-Eestis talviselt libedad, mistõttu tuleb sõitmisel olla tähelepanelik ja rahulik, hoida suuremat pikivahet, vältida järske manöövreid ning valida teeoludele vastav sõidukiirus.
Amet: Teed oli soolatud
Nii mitmedki ruttasid süüdistama ebapiisavat teehoolet viidates, et üle kogu saare olid tol päeval ja hiljemgi maanteed väga libedad.
Maanteeameti lääne regiooni hooldevaldkonna juht Hannes Vaidla kinnitas, et õnnetuse ajal olid tee- ja ilmastikuolud keerulised – õhutemperatuur +1 kuni +2 kraadi, oli pime, sadas uduvihma ja nähtavus oli piiratud ning teekate oli kohati soolalörtsi segune. Vaidla selgitas, et töövõtja hooldeauto tegi sellel teelõigul hommikul kahel korral ennetavat soolapuistamist ja kohatist sahkamist lörtsirohkematel teelõikudel.
“Praeguste keeruliste ilmastikutingimuste korral, kui plusskraadid vahelduvad miinuskraadidega ja lumesadu vihmasajuga, tuleb olla liikluses äärmiselt ettevaatlik ning enam arvestada kaasliiklejatega, valides ilmastikuoludele sobiliku liikumiskiiruse,” lisas Vaidla.
Tellija esindaja poolt õnnetuse järgselt mõõdetud haardetegur vastas seisunditaseme nõuetele, aga esmaspäevase ränga liiklusõnnetuse analüüs on alles koostamisel. “Töövõtja annab oma selgituse ja analüüsi ning tellija koostab enda oma, mis edastatakse ka politseile,” selgitas Hannes Vaidla.