Tänavuste valimislubaduste seas on kaks, mis puudutavad parvlaevapileti hinda. Isamaa lubab rakendada maanteepikenduse põhimõtet ja Keskerakond saareelanikele tasuta ülevedu.
Maanteepikenduse rakendamise põhimõte on poliitikute agendasse jõudnud mitmel (valimis)aastal. 2004. aastal jõudis see riigikogu hiidlasest liikme Kalev Kotkase (SDE) algatusena isegi valitsuse töölauale, kuid ei leidnud toetust.
Põhjendusena toodi, et eelnõu rakendamine vähendaks piletitulu hinnanguliselt 40 miljoni krooni [u 2,6 miljonit eurot – toim] võrra ning eeldaks saartega ühenduse pidamise toetuse suurendamist sama summa võrra.
Muuhulgas sõnastati tookord, mida maanteepikenduse põhimõte parvlaeva üleveol üldse tähendaks. Selle kohaselt ei tohiks reisija ja sõiduki üleveo hind olla suurem sama pika maanteelõigu läbimiseks tehtavatest kulutustest.
Kust tuleb 11 lisamiljonit?
Kui võtta arvutuste aluseks sooduspiletiga sõiduauto ja reisija, siis Hiiumaa liinil maanteepikenduse põhimõte sisuliselt juba kehtib.
Hiiumaa ettevõtjate liidu juhatuse esimees Tanel Malk ütles, et veoauto puhul loetakse veohinnaks 1 euro kilomeeter, sõiduauto puhul 20–30 eurosenti, olenevalt autost.
“Hiidlase soodustusega ei ole meil enam suurt hinnavahet, kas sõidad merel või maal,” kinnitas Malk.
Vikipeedia andmetel on Rohuküla–Heltermaa vahelise laevatee pikkus 12 meremiili ehk 22,22 kilomeetrit. Kui sõiduauto ja reisijapilet kokku maksavad 6,70 eurot, siis ühe merel läbitud kilomeetri eest maksab sõiduautoga reisija sellel liinil
30 eurosenti.
Veoauto ülevedu maksab olenevalt veoki täismassist 10 või 15 eurot, kui lisada sellele juhipileti soodushind, saame nn merekilomeetri hinnaks vastavalt 53 ja 75 eurosenti.
Mandri ja Muhumaa vahelisel laevaliinil on reisija ja sõiduauto sooduspilet kokku euro võrra odavam, kuid vahemaaga võrreldes on nn merekilomeetri hind kõrgem – 83 eurosenti.
Kust tuleb 11 lisamiljonit?
5. valimisringkonna esinumber Enn Eesmaa esitles juba septembris Keskerakonna valimislubadust, et kui praegu on saareelaniku soodustus reisijapiletil 50 protsenti tavahinnast, siis tulevikus hakkaks see olema 100 protsenti ehk nullhinnaga. Sõidukipiletid jääksid varasemate hindadega ehk samaks.
Ideele kiitis kaasa ka majandus- ja taristuminister Kadri Simson, kes ei näinud põhjust, miks ei peaks tasuta parvlaevapilet saarlastele ja hiidlastele juba lähitulevikus reaalsuseks saama.
Hiiumaa ettevõtjate liidu juhatuse esimees Tanel Malk ütles, et teda Keskerakonna pakkumine üllatab. “Olukorras, kus ei leita 70 000 eurot, et tagada hiidlastele talvel tööpäeviti kuus väljumist kummastki sadamast, loobutakse 11 miljoni euro suurusest piletitulust – sellest ma aru ei saa.”
Hiidlased protestivad juba teist talve, et jaanuaris, veebruaris ja märtsis tehakse tööpäeviti Hiiumaa liinil vaid viis väljumist kummastki sadamast. See tähendab, et päevasel ajal on parvlaevaliikluses nelja ja poole tunnine auk. Eelnimetatud kolmel kuul umbes saja reisi lisamiseks Hiiumaa liinile oleks vaja umbes 70 000 eurot.