Connect with us

Transport

Parvlaev Leiger võitles Gibraltaril ponientega

Meie Maa
Türgi laevatehasest Eestisse teel olev parvlaev Leiger pidi Gibraltari sadamas võitlema tugeva läänekaare tuulega, kuid pidas vastu ja alus suutis siiski kai äärde sõita.
Leiger saabus Gibraltari idareidile ankrusse 20. novembri öösel. Hommikul hakkas jõudu koguma läänekaare tuul, mida sealkandis nimetatakse ponienteks. Leiger-tüüpi laevaga, nagu ükskõik millise samalaadse alusega, millel on vööris gondelkäitur ja trossankur, ei ole võimalik tugeva tuulega ankrus seista. “Laev hakkab ankru otsas kiikuma ja pingul ankruvaier võib vigastada vööri kondelkäiturit,” selgitas Leigri kapten Hanno Naaber. Leiger hiivas ankru ja jäi triivi.
Kuna läänekaare tuult jätkus ilmateate järgi veel mitmeks päevaks, siis hakkas meeskond otsima võimalust, kuidas Gibraltari sadamas kai äärde saada. Agendi esialgse info järgi võimaldati Leigrile kaikoht alles järgmisel hommikul kell 9. Kella kolme ajal öösel olid ilmaolud juba nii keerulised, et kapten palus luba laev kai äärde panna.
Loots ei pääsenud pardale
Lootsijaama jõudes osutus laine juba nii kõrgeks, et loots kaatrilt Leigri pardale ei saanud, mistõttu laev sisenes lahte ilma lootsita. Järgmise katse pardale tulla tegi loots sadama väravas, aga taas ebaõnnestunult. Kõigi osapoolte kokkuleppel sisenes Leiger Gibraltari sadama akvatooriumisse põhjamuulide vahelt ilma lootsita, küljetuulega 20 m/s ja rohkemgi. Alles sadama akvatooriumil õnnestus lootsil pardale tulla.
“Kaikohale lähenedes selgus, et Leigrile mõeldud kai on venderdatud kõigest kahe autorehviga. Kuna korpus allpool vendriliini on kumer ja laeva keskkoht puutuks vastu kaid, siis selle kai äärde silduda ei olnud võimalik,” kirjeldas Naaber keerulist olukorda.
Leiger väljus uuesti muulide vahelt, et proovida ühte korraliku venderdusega kaid väljaspool. Kai äärde saades oli laine kõrge ja tuul liiga tugev ning see oleks ööga laeva lõhkunud. Kapten võttis vastu otsuse olla seni sisereidil triivis, kuni organiseeritakse kaile kaks kolmemeetrise diameetriga Yokohama-tüüpi vendrit. Lootsi lahkumiseks laevalt tuli akvatooriumisse siseneda veel kord, kuna väljaspool ei olnud lootsikaater võimeline pardasse tulema.
Kolmas katse õnnestus
Hommikul kell 11 said vajalikud vendrid paigaldatud ja Leiger sisenes sadama akvatooriumisse kolmandat korda ilma lootsita. Loots pääses pardale vahetult enne kaid. “Kogu selle protsessi vältel puhus väga tugev, üle 20 m/s tuul ja Leigri neljast masinast töötas operatsioonide ajal praktiliselt täiskoormusel kolm. See öö tõestas veel kord, et mingitest tehnilistest probleemidest ei saa Leigri puhul juttugi olla,” märkis kapten Naaber.
Isegi loots imestas ega andnud kogu protsessi jooksul ühtegi soovitust, kuna nägi et Leiger ja tema meeskond saab kõigega hakkama.
Prognoosi järgi pidanuks Leiger jõudma reede õhtuks Lissaboni, kuid pöördus lõuna paiku tugeva tuule tõttu tagasi tuulevarju ja võttis kursi Hispaania lõuna­rannikul asuva Portimao sadama suunas.
Laupäeval lahkus Leiger Portimaost ja Portugali ranniku lähedal kulgedes jõudis pühapäeva ööseks Hispaania sadamalinna Vigo sadamasse, kus ta seisis ka eile päeval.

Ahto Jakson
Meie Maa

Veel lugemist:

Galerii

Traditsiooniliselt 1. mail peetava Kärdla päeva põhiürituseks kujunes linnajooks, mille võitsid Karl Johan Kastein ja Anni Kingsepp. Kultuurikeskuses peeti endise linnapeade osavõtul visioonikonverentsi ning...

Nööbist kinni

Kes tohib Hiiumaa vallavalitsuses kasutada kütusekaarti? Kas osavallavanematel on kütusekaart? Kas varasemalt (enne Aivar Viidiku juhtumit – R.V) on täheldatud kaartide väärkasutamist? Kuidas on...

Uudised

Neli aastat pole vald ohtlike jäätmete kogumisringi tellinud ja nüüdne osutas, kui suur vajadus tegelikult sellise teenuse järgi on, sest autod said enne täis,...

Digileht

Hiiu Leht 03. aprillil Eiffeli eelkäija sai 150 Ohtlike jäätmete ringil jäi ruumist puudu Kas osavallavanemal peaks olema kütusekaart? Kaks naist loovad Kärdlas ilu...