Saaremaa turismi-ettevõtjatega kohtunud TS Laevad OÜ juhatuse esimees Kaido Padar lubas, et 1. oktoobrist mandri ja suursaarte vahel sõitma hakkavatele uutele parvlaevadele ei müüda autode erikaarte, mis tagaksid igale praamile pääsu.
“Sellist asja ei tule, et saab 1000 euro eest osta A-kaardi. Piisab, kui oled neli minutit varem kohal, ning pääsed kindlasti laeva peale. Erisusi me tegema ei hakka,” rõhutas Padar. Ka ta ise lubas taolist erisust mitte kasutama hakata.
Alates septembrist saab piletimüügikeskkonnast www.praamid.ee lunastada piletit ka jalgsi reisijale. Samuti on võimalik pilet osta autosse, mille juht on teine isik ja kes ise juba pileti soetanud.
E-piletit välja trükkima ei pea, pileti lugemine käib sadamas telefoniekraanilt koodi lugedes. Ka ei pea e-pileti eest kohe tasuma ja summa lisatakse mobiiltelefoni arvele. Küll aga tuleb arvestada sellega, et telefonioperaator Telia lisab pileti maksumusele omalt poolt 32 senti.
E-pileti eest saab maksta ka krediitkaardiga. “Lisateenusena soovime panna mobiilile SMS-teavitust väljuva laeva kohta, millele on pilet ostetud,” märkis Padar.
1. septembrist hakkab tööle piletimüügisüsteemi klienditugi, selle tarvis võetakse kasutusele nii pikk kui ka lühike telefoninumber. Välismaalaste jaoks luuakse internetilehekülg www.ferries.ee, mis suunab edasi praamid.ee lehele. “Sõna praam on ingliskeelsel lugejal raske hääldada,” põhjendas Padar.
Senise kuu aja asemel hakatakse e-pileteid ette müüma kaks kuud varem. “Kui peetakse vajalikuks, saab aega veel pikendada, kuid kohalike jaoks ei pruugi see olla hea lahendus,” arvas Padar.
Koostöös maavalitsuste ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga on praegu koostamisel parvlaevade esmane sõidugraafik alates 1. oktoobrist kuni 2017. aasta aprilli lõpuni.
Saaremaa Reisibüroo juhataja Marvi Ehte tõi välja probleemi, et turismigruppidele bussi ettetellimise puhul ei ole näiteks kuu või kaks ette teada bussi registreerimisnumbrit, mis pealegi võib olla mõne muu riigi oma. Nii on ta sisestanud piletisüsteemi suvalise numbri.
“Kui sadamas avaneb tõkkepuu numbri tuvastamise alusel, nii praamile ikka pääseb?” tundis Ehte huvi. Sama lugu on rendiautoga, sest numbri võib saada alles mõni tund enne, näiteks pärast seda, kui autoga hakatakse Tallinnast sõitma.
Üheks võimaluseks on auto või bussi sõitma hakates number piletimüügisüsteemis ära vahetada. Aga mida teha välismaiste numbrimärkidega?
TS Laevad OÜ müügi-teenindusvaldkonna juhi Ele Reiljani sõnul oleks välismaiste sõidukite numbrituvastussüsteemi eraldi loomine päris kallis. “Geniaalset lahendust ei ole me suutnud leida,” nentis Reiljan.
Uute parvlaevade salongidesse paigaldatakse televiisorid, kust lisaks reklaamile saavad reisijad lugeda ka elektroonilist menüüd. Praegu on veel arutelukohaks, kas Saaremaa ettevõtjatele eraldada tunniajasest reklaamist näiteks 15 minutit.
TS Laevad OÜ korraldab mais Kuressaares ja Kärdlas äriklientidele infopäevad, kus räägitakse nendega läbi rahalimiidi suurused laevapiletite ostul jm vajalik.
“Praegu jookseme ajaga võidu. Hüppasime kaks kuud tagasi kiirrongile,” leidis Kaido Padar. Tööpäevad on TS Laevad OÜ juhtidel pikad ja pikenevad vahel kuni öötundideni.
Türgis ehitatavate praamidega ollakse ühega seitse päeva ja teisega kaks nädalat graafikust ees. Padari sõnul hoitakse Poola tehasel rohkem silma peal.
Ahto Jakson
MEIE MAA