Esmaspäevast, 28. oktoobrist toimuvad maakonnaliinide sõiduplaanis mitmed muudatused.
Hiiu maavalitsuse ühistranspordispetsialist Tõnis Markus põhjendas, et ennekõike teevad muudatused oluliselt paremaks Kärdla ja Lõuna-Hiiumaa õpilaste liikumisvõimalused.
Kui algselt oli teisest kooliveerandist kavas Kärdla kooli gümnaasiumiosa
õppetundide algust tunni võrra hilisemaks muuta, siis praegu jäävad tundide algusajad samaks. “Sellegipoolest proovime valmis olla, kui selline vajadus peaks tekkima,” märkis Markus.
Uued väljumised
Olulisemateks muudatusteks on lisanduvad väljumised Käinast kell 17.05 Männamaa ja Nurste suunal.
Emmastest lisandub kell 16.20 väljumine Käina suunal. Selle bussiga jõuavad Emmastest tulijad kell 17.30 väljuvale parvlaevale kui istuda ümber Käinast kell 16.50 Heltermaale sõitvale bussile.
Muudatusi on veel üsna mitmeid ja nendega saab tutvuda tänase Hiiu Lehe 7. ja 8. leheküljel.
“Pidime mitmeid liine muutma, et õnnestuks lepinguliste busside arvuga rohkem väljumisi luua,” lisas Markus.
Maavalitsusel õnnestus läbirääkimiste tulemusena saada nende muudatuste elluviimiseks bussiliinidele täiendavat riigipoolset toetust 15 000 km ühistranspordi korraldamiseks aastas.
Üleskutse: Sõitke rohkem
“Samas vaadatakse meie madala piletitulu tõttu liinimahu tõstmisele väga viltu,” nentis Markus. Näiteks mullune piletitulu oli vaid 17 700 eurot, riigi toetus vedajale aga 318 000 eurot.
Markus kutsus hiidlasi rohkem bussiga sõitma, et toetusi õigustada. “Kuna praegu õnnestus siiski lisa saada, võiks nüüd inimesed omalt poolt näidata üles ka huvi ühistranspordiga sõitmise vastu. Vastasel juhul võivad edaspidised liinimahu tõusud väga kiirelt hoopis mahu vähenemisteks muutuda,” nentis Markus.
Ta tõdes, et head ühistransporditeenust saab maavalitsus pakkuda ainult siis, kui on piisavalt liinikilomeetreid.
Markus selgitas, et on keeruline välja tuua täpset lisadotatsiooni summat, kuna see muudatus käib ennekõike järgmise aasta kohta. Teises poolaasta alguses muutub aga vastavalt lepingule liinikilomeetri hind, mis tekib antud hetke statistikaameti tarbijahinna-, kütusehinna- ja transpordisektori tööjõukulude indeksite kombineerimisel.
Kuna tänavune aasta kestab, pole ka liiniveo lõplik dotatsioonisumma veel selgunud. Üheksa kuu dotatsioon vedajale on 256 000 eurot. Mullune toetus oli 318 000, aasta varem 300 000 eurot.
Varasem toetuse tõus on tulenenud vaid liinikilomeetri maksumuse tõusust, liinikilomeetreid lisaks pole saadud.
Praegu on liinikilomeetri hind 0,859 eurot/km. Selle summa saab ühelt liinikilomeetrilt vedaja AS Hansa Liinid. Dotatsioonisumma saadakse kui pileti- ja muud tulud sellest numbrist lahutatakse.
Keskmiselt on riigi toetus Hiiumaa maakonnaliinidel liinikilomeetri hinnast 75–80 protsenti. “See on üks Eesti kõrgemaid, tänu meie madalale piletitulule,” lisas Tõnis Markus.