Jälgi meid
Tüür bänner

UUDISED

20 000 vaadet Hiiumaale

Praegu käib töö 20. Hiiumaa kataloogi koostamisel, rääkisime sellest kataloogi väljamõtleja ja toimetaja Ly Johanseniga.
Mis see üks turismikataloog ka ära ei ole – võib mõni arvata. Võtad, sirvid, torkad heal juhul auto küljetaskusse või lennutad hoopis paberi­jäätmete kasti…
Ly Johansen, kes tollal kandis veel nime Kaups, oli just emaks saanud. Kuna tütar Emma oli nii hea laps, otsustas Ly igavusest lapse kõrvalt uuesti õppima minna. Ja valis turunduse. Poole aastaga oli pea ideid täis ja Ly tuli oma venna Omari juurde jutuga, et Hiiumaal oleks vaja sellist turismitrükist.
“Omar võttis mu käe­kõrvale, viis Tuuru majja Pere Aivari juurde ja ütles, et “ta tahab sulle midagi rääkida” ja kadus,” naerab Ly.
Sellest ajast algas töö esimese Hiiumaad hõlmava turismikataloogi koostamisel. Enne seda oli messidel ettevõtjatel kaasas, kellel mis – kel visiitkaart, kellel bukletike, kellel valge A4 leht kirja täis… Nüüd koondati kõik see pudi-padi üheks ajakirja formaati raamatuks, mis varustati ilusate Hiiumaa lugudega. “Panime kaks asja kokku – üks osa on Hiiumaa ettevõtluskataloog ja teine on turismiosa,” selgitas toimetaja.
Ilusad lood said nii ilusad, et Ly hellitab mõtet panna need ükskord eraldi raamatuks kokku.
Lugudega on olnud ka sekeldusi. Nimelt märkisid tegijad ühes kataloogis Hiiumaa kaardile haldja nägemise kohad. Kõik ei saanud naljast aru ja hakkasid tulema pretensioonid – lubasite, et seal on haldjad, läksime, ei olnud!
Üks trükis kogu maakonna peale – sellega eristusid hiidlased kaua aega. Algul oli kataloogil koguni oma nõukogu ja Ly meenutab, kuidas sai fotosid otsitud ja öösiti viimsel minutil maketti lihviti – tänada oleks paljusid, kes Hiiumaa esindusnägu aastate jooksul aidanud kokku panna ja kujundanud.
20 aastaga on kataloogi trükiarv kasvanud 10 000 kuni 20 000 eksemplarini.
Kui algul kataloogi müüdi, siis nüüd jagatakse tasuta, peamiselt messidel – jääb puudugi.
Kui algul oli kataloogi reklaami müümine suur töö, siis nüüd juba saadakse aru, et koos aetakse ühist asja. Näiteks selleks aastaks on reklaampinnad juba sisuliselt otsas.
Kui varem võttis kataloogi kokkusaamine pool aastat aega, protsess oli hästi pikk ja kataloog sai valmis kevadel, siis sel aastal tahetakse kataloog juba jõuluks valmis saada, et 17. jaanuari Matka messile Soome oleks see juba kaasa võtta.
Kõik pole sugugi alati lihtsalt läinud ja 19 aasta jooksul on tulnud ka pisaraid valada, aga õnneks on olnud ka palju häid abilisi. Igal aastal sõlmib Ly sada lepingut kataloogi jaoks ja tänu sellele suhtleb paljudega.
Mis on suurim väärtus, mida ta selles 19 aastat kestnud protsessis saanud? “Tänu sellele, et ma seda kataloogi kokku panen, olen ma nendega suhelnud, neid inimesi tundma õppinud,” ütleb ta.

Veel lugemist:

TURISM

Nüüd ma saan aru, miks mul sel aastal nii palju aega on, et suisa puhata võib. 21 aastat enne oli just jõulueelne aeg kõige...