Anne-Ly Torstensson
Hiiu ja Saare maakonna kestliku turismiarengu koordinaator
Kestlikud ja vastutustundlikud valikud, keskkonnahoid ja roheline mõtteviis pole juba ammu enam kitsa ringi aktivistide liikumine ega hipilik kommuuninoorte pärusmaa vaid tänaseks on sellest saanud enesestmõistetav osa meie igapäevastest valikutest ja mõtteviisist, ostame siis tooteid ja teenuseid või arutleme ühiskondlik-poliitilistel või ettevõtluse tuleviku teemadel.
Hiiumaad peetakse roheliseks sihtkohaks ja me eelistame näha, et siia tulevad vastutustundlikud ja keskkonda hoidvad turistid – rohelised tarbijad. Aga kas me sihtkohana ka vastame nende ootustele?
Keskkonnateadlikkuse ja kestliku mõtteviisi laienedes erinevatesse eluvaldkondadesse on ära kadunud negatiivse maiguga kuvand rohelisest tarbijast. Juba ammu enam pole välimuse või aksessuaaride põhjal võimalik eristada „rohelise“ mõtteviisiga tarbijat, sest tänaseks on üsnagi tavapärane, et poodi tullakse oma kotiga, et vajaminevat mööblitükki otsitakse taaskasutusest, et me sorteerime jäätmeid, jne, jne.
See kõik tundub ju üsna loomulik ja tegelikult meie, eestlaste ja eriti saarerahva jaoks polegi selles midagi nii väga uut, sest alles mõnikümmend aastat tagasi oli kaupade nappusest, nende hankimise keerukusest ja kallidusest tingituna meie tavapärane käitumine olla säästlik ja taaskasutada. Midagi ei visatud niisama ära, sest “Ähk läheb taris!”
Põhjamaades ja Euroopas, kus ületootmine, ületarbimine ja kiirmood on vohanud juba ligi pool sajandit on suhtumine jätkusuutlikesse valikutesse ja oma tarbimisharjumuste muutmiseks kestlikumaks palju kirglikum. Seepärast pööravad nad ka reisides rohkem tähelepanu oma rohelisele jalajäljele ja teevad selle põhjalt rohkem rohelisi valikud.
Kes siis tänapäeval on roheline tarbija? See on päris tavaline tarbija, kes oma igapäevastes valikutes soovib käituda nii, et tema valikud avaldaksid vähest negatiivset mõju keskkonnale ja mõjuksid positiivselt tema enda tervisele. Tarbijad, kes võimalusel eelistavad vastutustundlikult toodetud või kohaliku päritoluga tooteid, kes mõtlevad oma ökoloogilisele jalajäljele ja reisidel soovivad panustada kohalikku kogukonda.
Seda kõike siiski mõõdukalt ja ennekõike väikeste sammudega. Reisides Eestis vaimustuvad nad meie käsitööoskustest, kohalikust, ehtsast toidust, meie hoidistamise oskustest ja meie lähedasest suhtest loodusega. Nad on turistid, kelle mõttemaailm ja väärtused sobituvad hästi kokku ka Hiiumaa väärtuste ja olemusega, kliendid keda me oma saarele väga ootame.
Mida meil on rohelise tarbijale pakkuda? Hiiumaa on roheline sihtkoht mitmes mõttes, meil on palju loodust ja rohelust, me kuulume UNESCO
Läänemere Saarte Biosfääri alasse ja meid sihtkohana on hinnatud rahvusvahelise Green Destination – rohekvaliteedi sertifikaadi hõbetaseme vääriliseks. Samuti pole siin massturismi objekte, meie rannad ei ole päikesevarjudest ega prügist üle ujutatud, meil puudub valgusreostus, meil pole suuri hotellikette.
Ent meil praktiliselt puuduvad ka sellised elamus- ja muud teenused, mida roheline tarbija otsib.
Uuringud näitavad, et kestlikult toodetud ja ökomärgisega toiduainete ja kodukeemia tarbijate hulk Euroopas kasvab keskmiselt 7% aastas. Soome turismisektori uuring näitab, et vastutustundlike turismiteenuste pakkujate klientide rahulolu teenuse ja selle kvaliteediga on enamasti märgatavalt kõrgem kui tavateenuste puhul ja mis peamine, rahulolevad kliendid tulevad ikka jälle tagasi ja seda ju soovime meie ka, et oleks korduvkülastajaid ja et nad viibiksid meie juures rohkem kui ühe öö.
Kui me soovime, et Hiiumaad külastaksid vastutustundlikud rohetarbijad, siis tuleb kiirelt leida lahendused ja pingutada selle nimel, et siin oleks hea valik kestlikke teenuseid ja teenusepakkujaid