Lisaks tavapärasele kurnavale ja massilisele puhkamisele, purjetamisele, kõplamisele, sadamas vedelemisele ja tugitoolispordile sai seekord siinkandis ka vähemintensiivsetel ning madalama pulsisagedusega aladel end proovile panna. Kodukohvikutes maiustamise vahepeal seadis kultuurilembesem ja progressiivsem seltskond sammud kohalikku kunstisaali – Sõru Muuseumi, kus keskpäeval avati koguni kaks näitust: „Hapukurgihooaeg“ – valik armastatud hiidlasest karikaturisti Valdek Alberi töödest ning „Soosteri koopiad“.
Valdek Alber ei vaja hiidlastele tutvustamist. Seekord on Sõru Muuseumis väljas aastatel 2019–2024 Maalehes ja Maalehe ristsõnades ilmunud teravmeelsed päevakajalised karikatuurid.
„Eks nende karikatuuride juures võtab ikka veidi aega ja nuputamist, enne kui see lõplik mõte tuleb, et kuidas siis teha. Nüüd näitusel saab vaataja ka natuke nuputada, mis sündmuse või uudisega konkreetne karikatuur seotud on,“ rääkis Valdek Alber.
Oma avakõnes esitas ta koopiamaalijatele väljakutse, et hiljemalt ta 100. sünniaastapäevaks saaks ka tema piltide koopiatest näituse üles panna.
Samas küsis Valdek, et miks kopeerida kedagi teist, kui võib omi pilte teha. Sellele vastasid koopiamaalijad, et eks omi pilte on ka, aga Soosteri, Konrad Mägi ja miks mitte ka Alberi teoste ees pintsli ja värvidega seista on omamoodi teraapia ja põnev rännak pildi sisse.
„Soosteri koopiad“
KUMU juures Malle-Reet Heidelbergi juhendamisel tegutseva rühmituse „Kunstikoobas“ hobimaalijad panid välja „Soosteri koopiad“ – 25 koopiat suure modernisti töödest. Näituse kuraatori, rühmituse eestvedaja Alar Terase sõnul jõudis Sooster nüüd justkui peaaegu koju. Näitust sisse juhatades lisas Alar veel, et antud väljapanek ei keskendu mitte niivõrd kuulsa kunstniku isikule ja eluloole, vaid on pigem kunstisõprade lugu, sest kuigi koopiat luues on eesmärk võimalikult originaalilähedaseks jääda, on siiski igas pildis näha koopia autorit ja viimase tõlgendust. Selle väite kinnituseks on üleval ka ühe Soosteri kadakate-pildi kaks koopiat, mida vaadates on selge, et juba värve näevad inimesed erinevalt.
Päris kindlasti on tegemist maailma suurima Soosteri koopiate näitusega ning ligikaudu kolmandik kopeeritud originaalidest on publiku eest peidus kas erakogudes või muuseumide hoidlates.
Näitus annab hea pildi sellest, kui mitmekülgne Sooster oma loomingus oli ning kuidas ta stiil ja teemad ajas muutusid – „Hiiumaa maastikust“ ja „Huulte“ vahele jääb autoportree vangilaagrist.
Näitused jäävad Sõru Muuseumis avatuks 29. septembrini 2024.
Ammuplaanitud asi
Klassikute koopiate näitamine Sõru Muuseumis on jutuks olnud juba 10 aastat ning ma olen väga õnnelik ning tänulik Eve Ellermäele Sõru Muuseumist, kes selle mõttega lõpuks kaasa tuli! Ja muidugi Alarile ning „koopamaali“ tüdrukutele, kes suure töö tegid, maalisid ja lõpuks kohale tulid ning pildid üles riputasid! See, kuidas muuseumis tühjale papitükile saab midagi kunstile sarnanevat, või nagu KUMU saalitädid sageli ütlevad: „isegi ilusam!“ – siin on mingi müstika, mille taga ma kahtlustan olevat meie juhendajat Malle-Reeta!
Fotod: Katrin Visnapuu