Kuigi poelettidel on nii suvel kui talvel saadaval pea samad toidukaubad, teevad tarbijad ilmast lähtuvalt oma valikuid – jäätis on hitt suvekuudel ja ahjupraad lisatakse ostukorvi talvel.
Hiiumaa Selveri juhataja Krista Metsand rääkis, et tänavuaastane tõeline talv ei ole oluliselt ostjate toidukorvi mõjutanud – ikka on talvel ühed, suvel veidi teised valikud.
“Kui suvel liigub ostukorvi peamiselt värske ja kerge kraam ning tohutus koguses jäätist, siis jahedal ajal eelistavad inimesed soojendava iseloomuga toitu,” rääkis ta.
Nii ostetakse toiduaineid supi ja ahjuprae valmistamiseks, ka pagaritooteid tarbivad ja küpsetavad inimesed külmal ajal rohkem. Populaarsed kaubad ongi liha ja kala, supid ja pudrud, aedvili ja pastatooted, kõikvõimalikud tsitruselised ja otse loomulikult aastaringne hitt… banaan!
Metsand märkis, et aina enam on inimesed hakanud ostma nn terviseteadlikke tooteid. Sageli poetatakse ostukorvi ka huvitavaid maitseaineid, erilisi jahusid ja maailmaköögi põnevaid palasid.
“Rohkem tehakse kodudes süüa ja tooraine kvaliteedile on nõudmised kõrgemad – omavalmistatud kodune õhtusöök heast toorainest tundub olevat uus normaalsus.”
Mõjutavad kampaaniad
Coop Hiiumaa kaubandusjuht Ruta Tammeveski ütles, et nende kaupluste läbimüügi põhjal võib järeldada, et nii suve- kui talvekuudel on klientide ostukorvi sagedamini jõudvad tooted paljuski samad: kodumaised ja eksootilised köögi- ja puuviljad, piima- ja lihatooted ning munad.
“Müügi TOPi kuuluvate toodete järjestuse osas on küll aastate ja aastaaegade lõikes toimunud mõningaid muudatusi, kuid need on peaasjalikult tingitud parasjagu toimuvatest kampaaniatest, mis otseselt mõjutavad müügikoguseid,” selgitas Tammeveski.
Peale uue pagaritööstuse valmimist aga on kõikides Coop Hiiumaa kauplustes märgatavalt kasvanud Hiiumaa Köök ja Pagar toodete müüginumbrid. Nii leiab suvisel ajal läbimüügi TOP10 ülemisest otsast Hiiumaa leiva, talusaia ja šašlõki, talvel on viimaste aastate kõige kiiremat müügikasvu näidanud Hiiumaa sült.
Kohalik läheb kaubaks
Tammeveski rääkis, et seoses kohaliku toodangu riiulite paigutamisega kõikidesse kauplustesse, on ka Hiiumaa omatoodangu läbimüügi kasv olnud muljetavaldav: “Nii kohalik klient kui turist ostavad heal meelel kaasa kohalikku liha, hakkliha, mett, vorsti, kala kui ka tarbekosmeetikat, maitsesegusid ja erinevaid kingitusi.”
Hooaegade lõikes aga erineb kõige rohkem puu- ja juurviljalett, mille tootevalik otseses sõltuvuses hooajast. “Kui talvel on näiteks mandariinide müügikogus esikümnes, siis suvel on see asendunud arbuusiga,” tõi kaubandusjuht näite.
Muude kaubakategooriate lõikes tema sõnul sedavõrd suuri kõikumisi aastaaegade lõikes ei ole.
Ostjate valikud sarnased
Rimi Eesti Food AS avalike suhete juht Katrin Bats ütles, et ei saa paraku väita, et hiidlased erineks väga oluliselt mandrirahvast. “Eks igal pool läheb suvel oluliselt paremini kaubaks grillimiseks sobiv toit ning talvel ostetakse rohkem liha ja kala, millest annab maitsvaid õhtusööke valmistada,” ütles ta. Bats lisas, et aastaringselt peavad hiidlased lugu Kärdla Mini Rimi heast puu- ja köögiviljavalikust.
HELJA KAPTEIN