Connect with us

Transport

Hansa Liinid: oleme ringiga tagasi

Peale kolmeaastast pausi teenindab Hiiumaa maakonnaliine taas AS Hansa Bussiliinid, eelmisel nädalal esitles ettevõtte juht Andres Puskar Kärdlas Pritsumaja parklas uusi busse.
“Oleme ringiga tagasi,” ütles soojas bussis kohad sisse võtnud kümnekonnale kuulajale AS Hansa Bussiliinid juhatuse liige Andres Puskar. Silmas pidas ta ettevõtte varasemat seitsmeaastast kogemust Hiiumaal. Viimati sõitis ettevõte siinseid maakonnaliine 2018. aastal, peale seda võitis hanke AS GoBus ja alates jaanuarist on Hansa Liinid kaheksaks aastaks tagasi.
Hansa Liinide kaubamärgi all sõidab saarel 11 uut, detsembris tehasest tulnud diiselbussi, kolm suuremat ja kaheksa väiksemat. Iveco Crossway bussid mahutavad 76 reisijat ning neis on 37 iste- ja 39 seisukohta. Iveco Feniksbus bussides on 36 kohta, millest 25 iste- ja 11 seisukohad. “Väiksemad bussid on üsna avarad ja kilukarbis olemise tunnet ei tohiks tekkida,” sõnas Puskar.
16kohalisi busse, nagu seni, enam liinidel ei olegi. Ka on uute busside välimus erinev – kõik valget värvi ja väliskujunduses on kasutatud Hiiumaa stiiliraamatu elemente, mille autoriks kunstnik Valdek Alber. Ringid on nagu kala silmad ja kalasoomused meenutavad merelaineid. Lisaks punane Päevasaare logo ja tekst – “HIIUMAA hingelt seiklushimuline”.
Buss rätsepatööna
“Bussid komplekteeritakse tehases vastavalt tellimusele ja nii on iga buss nagu rätsepa­töö,” rääkis Puskar. Tema sõnul on uued bussid mugavuse ja interjööri poolest suurel määral just sellised nagu vallavalitsus hanget läbi viies soovis.
Kõrgete seljatugede ja pehme kangaga kaetud istmed tundusid proovimisel mugavad. Mis veelgi tähtsam – need on ka turvalised, sest kõik bussiistmed on varustatud kolmepunktilise turvavööga. Puskari sõnul on need Eesti kohalike liinide bussides veel vähelevinud.
“Turvalisuse annavad need vööd muidugi ainult siis, kui neid kasutatakse,” rõhutas ta, osutades kleepsudele, mis seda reisijatele meelde tule­tavad.
Mõeldud nii sõitjatele kui juhile
Bussi sisenemise ja väljumise teevad lihtsamaks madalad astmed. Tänu kaldteele pääseb bussi nii lapsevankri kui ratastooliga. Bussides on stopp-nupud väljumissoovist teatamiseks, tumendatud klaasid ja kliimaseade,
vajadusel saab kasutada USB pistikupesasid.
Salongis on elektroonilised tablood, mis teatavad järgmist peatust, väljas, esiakna kohal kuvatakse marsruudi info.
Bussijuhtide privaatsuse ja turvalisuse huvides on kabiin kinnine. Juht näeb bussis toimuvat kolmest kaamerast, mis paigutatud salongi etteossa, keskele ja taha.
Busside liikumisteekond on reaalajas jälgitav GPSi vahendusel. Turvalisust suurendab kõikidele bussidele paigaldatud alkolukk, mis esitleja sõnul töötab nii, et buss käivitub vaid siis, kui juht on puhunud mõõdikusse ja näit on null.
Talvistes oludes sõites lisavad sõidukindlust spetsiaalsed lamellrehvid, mille kohta oli mõlemal bussi­juhil ainult häid sõnu öelda. Kui varem on juhtunud, et buss paksu lume sisse kinni jääb, siis nende rehvidega pole seda ette tulnud.
Keskkonnasäästlikud bussid
“Diiselbussid, mida kasutame, on madalaima heitnormiga, mis praegu saada on,” tõi Hansa Liinide juhataja välja busside keskkonnasäästlik­kuse. Näitlikustamiseks lisas ta, et summutitorust tuleb välja praktiliselt ainult veeaur – see tähendab, et tahmaosakesed ja kahjulikud gaasid kogutakse enne kui need mootorist väljuvad.
Puskar ütles, et on rahul valikuga, tuua Hiiumaale diiselbussid. Gaasiküttel busside jaoks olnuks kõigepealt vaja hakata taristut välja arendama. Sõitjatele meeldib Puskari sõnul on tal hea meel, et ettevõttel on töötajad olemas ning kõik n-ö vanad olijad. “Bussid on heade bussijuhtide käes,” kinnitas ta. Ettevõtte palgal on 12 täiskoormusega bussi­juhti, neli asendajat, kaks meest töökojas ja üks suurte kogemustega töötaja – Marika Rõmmel – logistika peal.
Esitluspäevale tulnud busside roolis olid Toomas Eller ja Riho Insler. Mõlemad kinnitasid, et sõitjatelt saadud vastukaja on olnud positiivne. “Miks ei peakski – tuba saab kiiresti soojaks ja ruumi on rohkem,” sõnas Eller.
Insler lisas, et nagu varem, nii ka praegu on nad rahvale ikka vastu tulnud, näiteks on teinud mõnes teeotsas peatuse, et suurte poekottidega oleks lühem maa koju kõndida.
See, mitu kilomeetrit nad päevas läbi sõidavad, on erinev, aga Insler pakkus, et nädalavahetustel koguneb mõnigi kord ligi 400 kilomeetrit – kolm ringi Hiiumaale peale.
Nõudeliine tuleb juurde
Esitlusel viibinud Hiiumaa valla ühistranspordispetsialist Piret Sedrik rääkis, et bussijuhtidelt saadud tagasiside on oluline allikas liinide nõudluse jälgimisel. Nende ettepanekuid arvestatakse, et vajadusel teha võimalikult paindlikult muutusi sõiduplaanides.
Järjest on kasvamas nõude­liinide osa, Sedriku sõnul on praegu raske nende mahtu prognoosida. Aluseks on eelmise vedaja, ASi Go Bus andmed – nende ühe kuu veomaht oli ligi 55 000 kilomeetrit ning nõude­liinid moodustasid sellest 1800–5000 kilomeetrit.
“Nõudeliine saame ühendada graafikujärgsete liinidega,” tõi Sedrik välja ühe võimaluse.
Sel aastal on veomaht mullusel tasemel, ulatudes u 646 000 kilomeetrini ja liine on kokku ligi 80. Kõik selle maksab sajaprotsendiliselt kinni riik. Kõikidele – nii hiidlastele kui mandri­inimestele on sõit tasuta, vajalik on vaid valideerimiskaardi registreerimine või nullpilet, mille saab bussijuhilt.
Kui tasuta transport 2018 suvel tuli, oli maakonna­liinidel aastas 133 000 reisijat, järgnevatel aastatel 116 000–119 000. Andres Puskari sõnul loodavad nad edaspidi sõidukordade arvu suurendada.
Paindlik hinnastamine
Kasvavate kütusehindadega aitab ettevõttel toime tulla paindlik hinnastamine, mis võtab arvesse kütuse hinda, bussijuhtide palka ja tarbimisindeksit. Iga poole aasta tagant korrigeerivad lepingupartnerid teenuse hinda – see on oluline erinevus võrreldes eelmiste liinihangetega.
Nüüd saab ettevõte poole aasta möödumisel kompensatsiooni, kui vahepeal on hinnaindeks kasvanud. Andres Puskari sõnul on pooleaastane nihe neile vastu­võetav, veelgi sobivam oleks indekseerimine kord kvartalis. “Saame hakkama,” hindas ta olukorda ja ütles, et ettevõttel on plaanis tuua avalikel liinidel sõitvatele bussidele veel mõned lisaks, et pakkuda Hiiumaal ka kooli­transporti, teha juhu- ja tellimusvedusid.

Veel lugemist:

Uudised

Kõrgessaares 30. aprillil avatava käsitöökaupluse avanud neli naist tahavad enda sõnul poe avamisega järgi uurida, kas Viskoosa on ikka nii arenev koht nagu väidetakse. ...

Digileht

Hiiu Leht 26. aprillil Neli naist avavad Viskoosas poe Osa Käina ajaloost sai kaante vahele Kevadist ürdikuningat tuleb tikutulega otsida Maarjakask astub kadakale kannule...

Uudised

Kolmapäeval  Kõpu poolsaare põhjaküljes Palli – Mägipe piirkonnas ja lõunaküljel Kaleste kandis tuvastatud rannikureostuse eemaldamiseks korraldab Hiiumaa vald talgud. Vabatahtlikud on oodatud appi reedel,...

Uudised

Hiiu Lehe toimetuse poole pöörduti küsimusega, miks saeti Käina lähedal elektriliinide alt maha isegi kadakad, ometigi ei kasva ju kadakas kunagi nii kõrgeks, et...