Kolmapäevast asus Virtsu–Kuivastu liini reisijaid teenindama Eesti esimeseks hübriidreisilaevaks ümber ehitatud Tõll, kolme aasta pärast võiks akudega varustatud olla kõik neli parvlaeva.
Parvlaevale Tõll paigaldatud akupangad võimaldavad osaliselt sõita elektriga, vähendades sellega reisil kasutatud diiselkütuse hulka ja õhusaastet.
“Eesti jaoks on tegemist märgilise päevaga,” ütles Virtsu sadamas parvlaeva Tõll pardal toimunud pidulikul koosviibimisel majandus-ja taristuminister Taavi Aas, lisades, et maailmas on palju praame, mis elektriga sõidavad, kuid Eesti jaoks on tegemist siiski esimesega.
“Me kõik tahame liikuda puhtama keskkonna poole ja see laev tõestab, et need eesmärgid on täidetavad,” lausus minister Aas ja avaldas lootust, et järgmine hübriidlaev tuleb liinile 2022–2023 aasta alguses.
“Tegutseme juba mõned aastad sihiga loobuda tulevikus täielikult Väinamere parvlaevade puhul fossiilsetest kütustest ja jõuda null-emissioonini. Tõllu ümberehitamine Eesti esimeseks hübriidreisilaevaks on suur samm selles suunas,” kinnitas TS Laevad juhatuse esimees Jaak Kaabel. Ta lisas, et kui osaliselt akupankadel sõitev lahendus end õigustab, minnakse sama lahenduse teed ka ettevõtte ülejäänud uute laevaga.
Kuues parvlaev vesinikvalmidusega
TS Laevade nõukogu esimees Valdo Kalm nentis, et merenduses ja laevanduses toimuvad tehnoloogilised muutused täna ja praegu: “On oluline, et uus laev võtab vähem kütust, aga on väga oluline ka see, et täidame oma rohe-eesmärke ja teeme äri vastutustundlikumalt. Lisaks tänasele hübriidlaeva avasõidule arutame ka juba järgmisi samme. Kuidas elektrifitseerida praamiliiklust ja oma kuuendat laeva planeerime juba vesinikuvalmidusega, olles koostöös osapooltega Hamburgi sadamast ja mujalt.”
Idee Norrast
TS Laevad paigaldas ligi 1,6 miljonit eurot maksnud ümberehituse käigus Tõllule akupangad, mis vähendavad diiselkütuse tarbimist 20 protsenti ning jätavad sellega õhku paiskamata 1600 tonni vähem CO2 aastas. Lisaks õhuemissioonidele vähenevad ka veealune mürareostus ja vibratsioon.
TS Laevade laevandusvaldkonna juhi Guldar Kivro sõnul laenati idee hakata parvlaevu akutoitele viima Norrast, kus 2015. aastal tuli liinile esimene elektriline parvlaev Ampere.
Givro ütles, et Tõllu hübriidlaevaks ümberehitamist saab defineerida kui parvlaevade elektrile ülemineku pilootprojekti. Selle edukaks osutumisel on ettevõtte eesmärk lähima kolme aasta jooksul minna Virtsu–Kuivastu liinil 100protsendiliselt üle elektrile, Rohuküla–Heltermaa liinil aga 50protsendiliselt.
Ümberehitustööd algasid 2019. aastal. Ehitustöid tegi peatöövõtjana Baltic Workboats, akupangad tarnis Corvus Energy, elektri- ja automaatikaseadmed Norwegian Electric Systems ning peak-shaving ehk tippkoormuse kontrollsüsteemi hübriidlahenduse projekteeris LMG Marin.
Incapis toodetud akupangad
Kuressaares elektroonikat tootva Incap Electronics Estonia müügi- ja äriarenduse juht Greg Grace ütles Meie Maale, et ka nende ettevõttel oli võimalus ajaloolise sündmuse heaks oma panus anda.
Nii lisati Tõllule ümberehituse käigus Incapis toodetud akupangad, mis asuvad laeva sisemuses spetsiaalselt selleks kohandatud ruumis. “Oleme väga uhked, et meil Saaremaal toimuvad suured asjad ja et teeme maailma roheliseks,” märkis Grace.
Sama meelt oli ka Saaremaa vallavanem Mikk Tuisk, kelle sõnul on uus laev keskkonna- ja kuvandi mõistes väga tore: “Me olemegi ju roheline saar ja püüdleme selle poole.”
IVIKA LAANET-NUUT