Hiiumaa kaubamaja avamisest on möödas vähem kui kaks nädalat, aga juba on tarbijate ühistul mõttes järgmised suurprojektid.
Märtsi esimeses pooles toimusid üle Hiiumaa tarbijate ühistu (HTÜ) liikmete koosolekud, kus juhataja Kaja Antons andis 16. märtsil Kärdlas toimunud HTÜ koosolekul ülevaate senitehtust ning esitles järgmise viie aasta arengusuundasid.
Antonsi sõnul on tarbijate ühistul ajalooline aasta, sest lisaks värskelt avatud Hiiumaa kaubamajale on kavas tänavu 10.mail avada saarel veel üks kaubamaja.
“Jaanuaris, enne kaubamaja teise korruse remonti suurt tühjendusmüüki tehes, tekkis meil tunne, et vahetevahel ikkagi tuleb kaupa, mis jääb riiulitele seisma ja ruumi saamiseks oleks vaja see müüki viia kuskile mujale,” rääkis Antons, kuidas tekkis mõte teha Suuremõisa A ja O kauplusest Sarve kaubamaja. “Kui oleme tellinud näiteks kuus kruusi ja viis neist müünud, siis see üks hoiab meil tegelikult kaubanduslikku pinda kinni või kui suurte kampaaniate raames tuleb müüki hulgi dressipükse või plätusid, mida kõike maha ei müüda,” tõi ta näiteid toodetest, mida selles kaubamajas müüma hakatakse.
Antons selgitas, et toodete tagastamine on ühele kauplusele väga kulukas, seega on mõttekam viia jäägid soodushinnaga müüki ühistu enda maakauplusesse.
Kuna Suuremõisa poemaja kuulub ühistule ja selles tegutsenud baar Otto lõpetas möödunud kevadel tegevuse, on võimalik kauplust selle arvelt laiendada. Endise Otto-baari ja poe vahel on kerge sein, mille saab ära võtta ning kaubanduspinda laiendada 80 ruutmeetri võrra. Pood sisustatakse uue Hiiumaa kaubamaja vanade riiulitega, mis remondi käigus välja vahetati.
“Suuremõisa koosolekul olid inimesed rõõmsad, et ka neile tuleb kaubamaja ja oleme veendunud, et Hiiumaa inimesed leiavad sealt endale vajalikku,” ütles Antons.
E-kaubandusest Hiiu moodi
Kaja Antonsi sõnul räägitakse, et kaubandus muutub järgmise kahe aasta jooksul rohkem kui viimase 50 aastaga ja uus areng on nn e-kaubandus.
“Meie saar on väga hõredalt asustatud ja seetõttu on sellist e-kaubandust nagu Tallinnas siin ilmvõimatu teha,” tõdes ta. Näiteks läheks väga kulukaks, kui peaks iga poole tunni tagant Kalanasse sõitma, sest keegi tellis piima. Seepärast näeb ühistu e-kaubanduse võimalusi Hiiumaal omamoodi. Üks võimalus on näiteks kauba poodi tellimine. “Väikestes poodides riiulipinda napib, aga miks mitte pakkuda võimalust tellida näiteks Tormi poe sortimendist tooteid Nurste kauplusesse,” tõi ta näite. Samuti võib rändpood viia kauba teatud päevadel kokkulepitud kohtadesse ja kolmas e-poe võimalus on püsitellimused. “Miks ei võiks ühistul samuti olla rändpood nagu Selveril,” ütles Antons.
Lõuna-Hiiumaa kaubanduskeskus
Antons tõdes, et Käina on ainus piirkond, kus ühistu kauplusel on ruumidega kitsas. Käina osavallaga on peetud läbirääkimisi, et ka Lõuna-Hiiumaale ehitada uus kaubanduskeskus. Ühistu tingimused on, et tulevane krunt peaks olema 5000–6000 ruutmeetrit, millest kaubanduslik pind 1000–1100 ruutmeetrit.
“Saaksime seeläbi oma sortimenti laiendada, aga tähtis on, et me ei astuks taas samasse ämbrisse, kus Tormi poega olime,” selgitas Antons. Ta selgitas, et uue poe puhul on olulised ligipääsetavus, nähtavus ja avar parkla. “Olen kuulnud lugusid, kuidas Tormi poe olemasolu alles peale vana leivamaja eest lammutamist avastati – need on kaubanduses olulised teemad, seepärast seadsime ka niisugused tingimused.”
Antonsi sõnul näevad nemad ideaalis uut kaubamaja Käina alevikust väljas, suure tee ääres, Käina vald seevastu ei soovi, et pood alevikust välja kolib, sest kardavad, et elu seal jääb soiku.
“Praegu oleme koos vallaga jõudnud selleni, et uus pood võiks jääda tulevase elamuskeskuse lähistele,” märkis Antons. Ka selle asukoha suhtes on tema sõnul vastakaid arvamusi – on neid, kes leiavad, et kui pood asub aleviku keskel, ei külasta seda maanteel sõitjad.
“Ruumi ja maad Hiiumaal ju on, me ei peaks pugema kuskile nurga taha – tahame ka ilusat ja avarat poodi,” ütles Antons.
Vanasse poodi marjatööstus
Ühistu uus mõte on teha Hiiumaale nn marjatööstus. “Idee saime koostöökogult ja see on meil olnud juba 2015. aastast, mil hakkasime rääkima pagaritööstusest,” rääkis Antons. “Kui Hiiumaa juba on metsade ja marjade maa, siis miks mitte teha siia ka marjatööstus ja osta toorainet ise kokku, seda töödelda ning oma tööstuses kasutada.”
Mingil määral ostab ühistu marju kokku ja kasutab neid tootmises juba praegu. “Aga seda, et me ostamegi kõik Hiiumaa marjad ja väärindame need saarel, pole enne tehtud, näiteks kõik mustikad viiakse siit ära.”
Aruteluteemaks ongi olnud, et kui Käinas valmib uus kauplus, siis vanast võiks saada marjatööstus. “Selle kohta tuli Kõrgessaarest vastulause, et kuna kõik marjad on nende metsades, peaks tööstus hoopis seal olema,” ütles Antons. Nii ei ole veel kindel, et just Käina Konsumist saab tulevane tööstus, kuna võimalusi on palju.
Kolmandale korrusele hotell
Veel üks arenguplaan on välja ehitada Kärdla Keskväljakul asuva Hiiumaa kaubamaja kolmas korrus, kuhu tuleksid mõned korterid ühistu töötajatele ja hotell.
Kaja Antons tõi näite, et HTÜ Tootmine uus maja ja seadmed toimivad, aga nüüd oleks vaja astuda samme tootearenduseks. Selleks omakorda oleks vaja saarele meelitada erialase haridusega inimesi, kes tõenäoliselt tuleks vaid juhul, kui neile lisaks töökohale oleks pakkuda ka elamispind. Just sellepärast peetakse korteriehitusplaane. See töö aga on ühistul plaanis ette võtta alles pärast seda, kui Keskväljaku põhjalik uuendamine lõppenud. “Siis näeme, kuidas elu siin käima hakkab ja mida on mõistlik siia teha,” ütles juhataja.