Ly Johansen ja Ere Naat teatasid, et MTÜ Kärdla Kohvikutepäev rohkem kohvikutepäevi ei korralda. Nii jäidki 2019 toimunud 13. Hiiumaa Kohvikutepäevad viimasteks. Selle asemel on kavas korrata mullu esimest korda toimunud Vananaistesuve.
“Eelmisel aastal otsustasime, et üritus vajab pausi, ümbermodelleerimist ja täiesti uut hingamist. Meil oli oma plaan, aga seda ei õnnestunud siis ellu viia ja vald võttis ise teha “täiesti teistsuguse” kodukohvikutepäeva,” meenutas Ly Johansen.
“Vahepealsed pinged tekitasid olukorra, et jõudsime otsusele – lõpetame ära ja parem las jäävad meile need väga-väga toredad mälestused.”
Ere Naat vahendas omalt poolt ühel mullusel koolitusel kuuldut, et hästi paljude suurürituste iga ongi 9–12 korda. Alati on ühekordseid sähvatusi, aga need, mis nii-öelda käima lähevad, tavaliselt kauem ei kestagi.
“Nii olimegi tegelikult täiesti loogilises kohas, kus nagu teelahkmel pidime valima, mida edasi teha,” nentis Johansen.
Näiteks Hiiumaa lastefestivali vedas Ly 12 aastat ja siis, kui ta enda lapsed olid väiksed. “Nüüd jätkab lastefestival oma rada ja toimub siiamaani, aga ilma minu osaluseta,” märkis ta.
Eelmisel aastal lõid nad Erega Kohvikutepäeva asemele uue sündmuse, mis kannab nime Vananaistesuvi ja toimub septembris.
Juba praegu, peale esimest aastat on näha, et selles on samasugust pauerit ja vahvaid märke, mis näitavad, et kõik on hästi ja korraldajad leiavad, et nende mõte on hästi omaks võetud.
Punkt üks – nimi meeldib ja tekitab emotsioone. Punkt kaks – sündmus jõudis väga kaugele ja kõlas Eestis väga hästi vastu. Punkt kolm – Hiiumaa arenduskeskus tegi Vananaistesuvele väga hea turunduskampaania.
“Kui Kohvikutepäev võeti hästi ruttu omaks, siis Vananaistesuvel näeme samasugust potentsiaali,” usuvad korraldajad. Kohvikutepäeva menu üks võti oli, et kõik kohvikute tegijad võtsid seda väga isiklikult, võtsid selle omaks ja tegid seda omaenda rõõmu pärast. “Vananaistesuve puhul on mõte sama – teeme seda nii oma inimeste kui külastajate jaoks.”
Vananaistesuvi on korraldajate sõnul nagu vihmavari, mis terve septembrikuu jooksul üritab Hiiumaad suuremaks ja avatumaks teha ning see rõõmsalt punaseks “värvitud” vihmavari lihtsalt paistab kaugemale.
“Igaühel on siis võimalus hoida selle varju all veel oma müügi- või söögikoha uksed lahti või miks mitte avadagi oma kohvikukene septembris,” selgitab Ly
Johansen. “Tahame luua sellise mõnusa platvormi, kus selle kuu jooksul on igaühel hea oma asju toimetada ja kõik väljastpoolt on oodatud sellest osa saama. Teisest küljest, ka meie oma inimesed vajavad peale rasket suvist tööd puhkust, hellitamist ja mõnulemist – nii et see on ka hästi palju meile endile suunatud – naudime seda, mis meil on!”
Korraldajail on lootus, et ka arenduskeskus jätkab sügiskampaaniat, sest see oli neile väga suur tugi. “Nii et meie sõnum on – Kohvikutepäeva sel aastal ei tule, aga Vananaistesuvi tuleb ja teeme septembris elu iseendale toredaks – kui tahate, tulge ka!
Ly Johansen ütles, et nad ootavad juba praegu kõigi ideid ja soove, kuidas keegi tahaks korraldamisel kaasa rääkida. Plaan on esitleda Vananaistesuve väikse programmina juba Tourestil, mis tänavu toimub 14.–15. mail. Selleks ajaks on kavas valmis saada ka loterii ning Vananaistesuve šokolaad, millel vähemalt üks uus maitse.
Miks just selline nimi – Vananaistesuvi?
Vananaistesuvi on meie, st MTÜ Kärdla Kohvikutepäev korraldatud ja nimi on minu välja mõeldud. Alguse sai see nii, et neli aastat on toimunud sügisel Hiiumaa toidu ja kunstinädal. Nii ja naa on see läinud ja eelmisel aastal selgus, et arenduskeskus ise ei taha olla ürituste korraldaja. Kuna meil oli kohvikutepäeva-paus, ütlesime, et aitame, aga tellige meilt see, oleme ju ürituste korraldajad, ja meie siis teeme ühe sügisese ürituse. Algul pidimegi tegema toidu- ja kunstinädala, aga aruteludest kasvaski välja Vananaistesuve idee.
Tahame ju, et meil oleks suve lõppedes veel külastajaid. Turismisektor on septembris veel valmis külastajad vastu võtma, looduski aitab kaasa ja oli vaja vaid ideed, kuidas külastajaid siia tuua. Nii sündiski üritustesarja tunnuslause: “Septembris algab suvi. Vananaistesuvi.” Loomulikult on saar avatud kõigile, aga on ju september ja lapsed peaksid olema koolis ning keerulisem on tulekuks aega võtta. Kel lapsed suured, saab lihtsamini tulla. Sellepärast ei ole Vananaistesuvi mitte mõned konkreetsed üritused või üks nädalavahetus, vaid idee on just see, et oleme septembris kogu aeg avatud ja ootame.
Miks Kohvikutepäeva logo on justkui Monet` maalilt, Vananaistesuve logo aga meenutabv Picassot?
Valdek Alber on meie kõikide kohvikutepäevade kujunduste autor. Kui jõudsime Vananaistesuve nimeni ja hakkasime sündmuse nägu kujundama, siis meie lähteülesanne talle oli, et see oleks seotud Kohvikutepäevaga. Tahtsime, et jätkuks see käekiri ja see toredus, mis Valdeku töödes alati on – et oleks kepsakust, peidetud asju ja allteksti. Nii et see on meie sisend ja Valdeku poolne lahendus läbi teise kunstniku.
Logo, mida mullu kasutasime loteriipiletil ja šokolaadil, on küll MTÜ Kärdla Kohvikutepäev omand, aga me väga tahaks, et see läheks liikvele ja seda kasutataks. Nagu näiteks kasutasid seda oma toodetel Hiiumaa tarbijate ühistu või Hiiu Gourmet. Võtame imepisikese protsendi selle kasutamise eest – lihtsalt, et hoida pilku peal ja kontrolli all, kus ja milleks seda kasutatakse. Teisalt tahaks, et see logo oleks kogu aeg hästi palju silma ees ja aastaringi. Näiteks šokolaadiga selguski, et see ei ole olnud sugugi ainult septembrikuu toode, vaid seda ostetakse väga hästi aastaringi. Läbi selle visuaali tahaksime niimoodi kogu aeg pildis olla.
Küsis HARDA ROOSNA