Jälgi meid

UUDISED

Lehtma sadama süvendamiseks kulub igal aastal sadu tuhandeid eurosid

Lehtma sadam asub Tahkuna poolsaare kirdenurgas, kus sügav meri lähedal. Paraku vajab sadama sissesõidukanal Tareste lahe setete liikumise tõttu pidevat liivast puhastamist ja see on sadama omanike jaoks suur kulu. Sadama kapten Vello Heinmets ütles, et Hiiu kalurikolhoosi ehitatud muulide paigutus ei ole hea, kuna kirdetuulega kannab merevesi Lõimastu kandist randa ära ja toob sealt liiva sadamasse.

“Ehk oleks tulnud seitsmest kaist koosnev muul ehitada teises suunas,” oletas Heinmets lisades, et mere käitumine oleks siiski ka sel juhul etteaimamatu ja võiks üldse olla teadurite uurida.

Süvendustöö kestab nädala

Just praegu on käimas sadama süvendamine. Tööd teeb karavan, mis koosneb paljukopalisest süvendajast ehk bagerist Esttrand, kahest pargasest ja laevast, mis teenindab süvenduslaevu. Pargased viivad ammutatud liiva kaadamiskohta, mis asub sadamast poolteist miili eemal, Tareste lahes. Sadama sissesõidukanali süvendamisala on 60 m lai ja 165 m pikk. Seejuures 25 m kanali pikkusest on kai siseservast seespool, ülejäänud 140 m avamere pool. Süvendamise käigus võetakse välja 10-15 000 m3 pinnast ja töö läheb maksma 100 000 eurot.

Heinmets rääkis, et kui jätkuks raha teisaldada vähemalt 50 000 m3 pinnast ja puhastataks ka sissesõidule eelnev kompensatsiooniala, peaks tehtu kauem vastu. Paraku nii palju raha firmal välja panna ei ole.

Tööd algasid tänavu 1. jaanuaril ja kestavad umbes nädala, aga see sõltub ka ilmast. Üle 10 m/s puhuva tuulega merel töötada ei saa. “Süvendus praegu käib ja lubatakse kirdetuuli, eks nad saavad selle võrra rohkem kaevata,”ennustas Heinmets.

Ta selgitas, et Lehtma sadam istub justkui püssirohutünni otsas. Nii näiteks tõi kahepäevane tugev kirdetorm 2001. aastal Lõimandi alt liiva ja sadama sissesõidutee oligi ummistunud. “Õnneks tänavu on tuuled puhunud edelakaartest ja need meid eriti ei sega,” lisas Heinmets.

Kalasadamast kaubasadamaks

Põhilise müügitulu saab Hiiumaa suurim kaubasadam, Lehtma, kaubalaevade teenindamisest. Mullu sildus siin 44, aasta varem 51 kaubalaeva. “See pole teab mis suur number, aga hoiame naha toore,” ütles Heinmets, kes mäletab ka aegu, kui sadamas käis 500 alust aastas.

Lehtma kaudu veetakse välja metsa ja turvast, sisse killustikku. Kõige rohkem veetakse välja puitu, 50-70 000 tm aastas. Teine suur ekspordiartikkel on turvas, mida talvekuudel veetakse siit Saksamaale 40 000 m3 aastas.

Sadama kaubakäibe kasvu Heinmets ei usu, kuid soovib, et saarele tekiks uus ja huvitav majandusharu, mis nõuaks kaupade vedu meritsi. “Praegu loodame, et ehitajal on tarvis tuua Kärdla sadamasse täiteks täitekivimit. Lehtma sobib geograafilise asendi poolest selleks hästi,” ütles Heinmets.

Reklaam. Lugemise jätkamiseks palun liigu edasi.

Jahte-kaatreid peatus mullu Lehtma sadamas 180. Heinmetsa sõnul on sadama probleemiks söögi-joogikoha puudumine: “Juba neljandat aastat ei tööta sadamas baari, kus saaks tulijatele pakkuda elementaarset olemist.” Nii ongi jahituristidel Lehtmast loota vaid sadamateenust ja sadamast ärasõitmiseks saab siit tellida takso.

Heinmets arvas, et kui valmib Kärdla sadam, sõidavadki kõik kaatrid ja purjekad Lehtmast mööda, kuid probleemi ta selles ei näe: “Nende teenindamine meile tulu ei anna, see on rohkem kõrvaltegevus.”

Lehtma sadama rajamist alustati kaks korda, nii enne Esimest kui ka enne Teist maailmasõda. Kui kalurikolhoos Hiiu Kalur hakkas 1976. aastal Lehtmasse sadamat ehitama, kardeti isegi, et puhkeb uus sõda. 1985. aastal valmis Lehtma kalasadamana.

Ka praeguse ASi Hiiu Kalur laevade kodusadamaks on Lehtma. Viimastel aastatel, kui Hiiumaal enam kalatööstust pole, tuuakse Lehtmasse kala harva. Kui traal tulebki, laaditakse saak autodele ja viiakse mandrile kalatööstustesse.

Fakte Lehtma sadamast

Hiiumaa merevärav põhja poolt tulijale. Praegu Tiit Kõuhkna ja Toomas Kõuhkna (AS Direct Consulting) omandis olev Lehtma sadam on kauba-, kala- ja külalissadam; seitsme kai kogupikkus on 532 m, korraga mahub kaide äärde kümme kalalaeva; sadam hõlmab 126 600 m2 maismaa- ja 89 000 m2 suurust veeala; suurim sügavus kai ääres on 5,5 m; suurim laev, mida sadam vastu saab võtta: pikkus 130 m, laius 16,5 m, süvis 4,2 m.

Allikas: Eesti väikesadamad

Veel lugemist:

UUDISED

Kuus aastat Kärdla sadamas söögikohta pidanud Heimar Kuuskler tahab Resto Kuuri avada Kärdlas ka sel suvel, aga teises kohas. Eelmisel nädalal viis Heimar Kuuskler...

UUDISED

Aasta algul toimunud konkursil Kärdla sadama paadikuuri toitlustuspinna rendile­võtmiseks osales üheksa ettevõtjat. Konkursi võitis OÜ Paljasjalg, mida esindab André Abner. Komisjoni valiku kinnitas sihtasutuse...