Jälgi meid
Tüür bänner

NÖÖBIST KINNI

Rukki kanal

Miks ja millal vähenes Rukki kanali garanteeritud sügavus 4,7 meetrini, kui see varasemalt oli isegi 5,4 meetrit? Väidetavalt oli probleem veeteede ametile teada juba mullu novembris – miks süvendatakse alles sel suvel?
Vastab veeteede ameti kommunikatsioonijuht Priit Põiklik: Veeteede amet teeb regulaarselt Rukki kanali mõõdistustöid, viimati eelmise aasta detsembris. Nagu juuresolevalt plaanilt näha, on tõepoolest Rukki kanali vähim sügavus 2017. aasta detsembris olnud 4,7 meetrit. Mõiste “garanteeritud” on meelevaldne, sest loodusjõudude meelevallas oleva kanali sügavust keegi ei saa garanteerida*. Nagu asjatundjad on väitnud, kannavad hoovused kanalisse setet, samamoodi tekitavad osaliselt valli kanali keskele ka laevade sõukruvid. Seejuures on aastate lõikes kanali sügavuse vähenemine olnud väga erinev. Samuti on merevee ekstreemselt madal tase etteennustamatu. Nüüd, kus on selge, et traalimistööd, mis 2016. aasta oktoobris läbi viidi, ei andnud tulemusi, plaanib veeteede amet tellida kanali süvendustööd. Seega tellibki veeteede amet kanali süvendustööd tänavu suve teisel poolel, kui keskkonnaamet on väljastanud selleks vee erikasutusloa. Tööde maksumus selgub hankemenetluse käigus. Raha on riigieelarves selleks planeeritud. Veeteede amet koostab praegu tööde tingimusi ja projekti, et kuulutada lähiajal välja hooldus- ja süvendustööde hange. Selleks aastaks plaanitud süvendus- ja hooldustööde käigus on eesmärk saavutada kanali minimaalne sügavus 5,2 meetrit, mis tagaks parvlaevaliikluse mandri ja Hiiumaa vahel ka madala veetaseme korral. See sügavus on arvestatud uue kõrgussüsteemi ehk Amsterdami nulli alusel, mis on Kroonlinna nulliga võrreldes 0,2 m vähem. Edaspidi plaanime süvendustöid Rukki kanalis teha regulaarselt, esialgsel hinnangul on vajadus korrata töid iga kahe aasta tagant.

* Mõistet garanteeritud sügavus kasutavad mõned sadamad Eestis – kui sadam on oma sadamakaardil näidanud, et mõnes piirkonnas on garanteeritud sügavus, siis nad tõepoolest garanteerivad selle ja see omab ka õiguslikku tähendust. Näiteks, kui keegi sõidab vastu põhja, siis on kindlustusvaidluses õigus pöörata nõue sadama vastu. Rukki kanalis ei ole niisugust garanteeritud sügavust. Saame rääkida küll näiteks süvendustööde puhul projektsügavusest – milleks planeeritavate hooldus-süvendustööde puhul kirjutatakse projekti ja antakse hankekirjelduses tööde teostajale ülesanne süvendada kanalit, siis vastavalt määratud sügavuseni – 5,2 m EH2000 kõrgussüsteemi järgi (Amsterdami null). Seega mõiste garanteeritud sügavus Rukki kanali puhul on rahvakeelne ning ei ole siduv.

Veel lugemist: