Hiiumaa tarbijate ühistu lõpetas mullu kaks suurt investeeringut, sellegipoolest suudeti jääda kasumisse.
Hiiumaa tarbijate ühistu (HTÜ) müügitulu oli möödunud aastal 10,7 miljonit eurot. Võrreldes 2016. aasta 10,2 miljoni euroga, kasvas see 6 protsenti. HTÜ kasum oli möödunud aastal 315 000 eurot, mis on mõnevõrra vähem kui aasta varem.
Mullu märtsis avati OÜ HTÜ Tootmine uus tootmistsehh ehk leivamaja, mis läks maksma 1,46 miljonit eurot (millest toetussumma 483 000 eurot). Vaatamata suurinvesteeringule jäi ka ühistu tütarettevõte 2017. aastal 23 000 euroga kasumisse. HTÜ Tootmine müügitulu kasvas aastaga 8 protsenti ja oli mullu 1,7 miljonit eurot, sellest 926 000eurot moodustas Hiiu Pagari tulu ja 752 000 eurot teenis Hiiu Köök.
Ühistu juhataja Kaja Antons tõdes, et ilmselt aitaski tootmist elus hoida see, et Hiiu Pagaril on alati kõrval olnud n-ö väga tubli ema tarbijate ühistu näol, kes aidanud tooteid müüa.
“Leivatootmine Hiiumaal rippus tõesti niidikese otsas ja oleks peaaegu lõppenud, aga nüüd on meil tõsiselt hea meel, et uus maja on valmis ja töö jätkub,” ütles juhtaja.
Tema sõnul peab leivatootmise jätkumise eest Hiiumaal tänama ühistu endisi juhte Agu Koharit ja Mati Nursi, kes rasketel aegadel tootmise elus hoidsid.
“Võime nüüd julgelt öelda, et leivatootmise traditsioon saab Hiiumaal jätkuda veel aastaid,” ütles Antons.
Tormi pood pildile
Teine eelmisel aastal lõppenud suurprojekt oli Tormi Konsumi uuendused. Peale vana leivamaja lammutamist laiendati poe parklat, rajati Pagarite park ja uuendati poe sisustust, juhtides tähelepanu Hiiumaa omatoodangule ja võeti kasutusele nutikassad. Koos muudatustega kasvas oluliselt ka külastajate hulk.
“Arvasime alati, et Tormi pood on piisavalt nähtav, aga paljud avastasid selle ikkagi alles peale vana leivamaja lammutamist,” tõdes Antons.
Mullu investeeris ühistu põhivarasse 330 000 eurot, suurim summa, 276 000 eurot, kuluski Tormi Konsumi uuendusteks.
Tänavu kavatseb ühistu investeerida 693 000 eurot. Osa töid on juba tehtud ja Kärdla Keskväljaku Konsumi teisel korrusel valmis uue kontseptsiooniga Hiiumaa kaubamaja. Lisaks on kavas panustada Coop Hiiumaa büroohoonesse, uuendada kaupluste fassaade, parandada poodide tingimusi ja avada Sarve kaubamaja.
Lisaks on tänavu kavas käivitada koostöö Hiiumaa marjakasvatajate seltsiga ning saare marjakasvatajad saavad poodide ees pinnad, kus kevadest sügiseni oma marju müüa.
Boonus 115 000 eurot
Tarbijate ühistul on märtsi alguse seisuga 1004 liiget. Ühistu poodides on kasutusel kliendikaardid Säästukaart ja Säästukaart pluss, millega saab igalt ostult koguda boonust. Mullu oli HTÜ kauplustes kogutud ostuboonuse summa ligi 115 000 eurot, sh Kärdla piirkonna poodides koguti ostuboonust üle 57 000 euro ja HTÜ liikmetele arvestati ligi 22 000 eurot lisaboonust.