Connect with us

Uudised

Kardiraja avapidu tuleb augustis

Käina kardiraja teisaldamise plaanide tekkides oli kardisõitjate suurim mure, et sunnitud võistluspaus venib liiga pikaks – rada sai mullu valmis, aga võistlustega läheb veel mõned kuud aega.

Vana rada võeti üles 2020. aasta sügisel ja uus sai valmis eelmisel sügisel. Plaan pidada uuel kardirajal esimene võistlus juba mullu 18. septembril, ei täitunud.

Nii vana kui uue kardiraja haldaja, pikka aega ka Eesti kardiliitu juhtinud Heikki Hõbemägi ütles Hiiu Lehele, et nüüd on siht seatud esimeseks võistluseks suve lõppu, soov on rada sõitmiseks avada juba maikuus.

“Mullu novembri keskpaigas sai veel viimaseid paane pandud,” rääkis Käina kardiraja arendaja ja rentnik MTÜ Kartdagö juhatuse liige Heikki Hõbemägi, et möödunud aastal oligi üks viimaseid töid asfalteerimine.

Ka Käina osavalla vanem Omar Jõpiselg ütles, et plaanid olid suuremad, aga kõike soovitut sügisel valmis ei jõutud. Nii näiteks jäi sellesse aastasse müratõkke vallide lõpetamine ja profileerimine, aga ka betoonääriste valamine ja haljastuse rajamine, millega tegeleb rentnik.

Maikuuks rada avada

Hõbemägi ütles, et maikuuks peab saama raja sellisesse seisu, et seal sõita saab ja siis on plaan alustada kardisõiduhooaega. Alguses mitte just iga päev, maikuus nädalalõppudel, edaspidi suvehooajal igapäevaselt. See, millal esimene võistlus uuel kardirajal tuleb, ei ole veel kindlalt teada.

“Ilmselgelt kardiraja me suve teises pooles ametlikult avame, pidulikult ja väärikalt, nii nagu see rada väärib ja soov on see avada ilusa võistlusega,” üles Hõbemägi.

Esialgne kava on, et kõik see toimuks augusti viimasel nädalavahetusel. “Aga elame-näeme, aprilliks peaks see olema selge, siis saaks täpsemalt öelda,” lisas Hõbemägi.

15 aastaks leping vallaga

Maaala, kus kardirada asub, kuulub vallale ja mullu 5. novembril sõlmi vald MTÜga Kartdagö maa rendilepingu kohustusega katta raja ülalpidamiskulud ning maksta vallale renti 10 000 eurot aastas.

Tulu, millest ühing peab kõik kulud kaetud saama, teenib ühing igapäevasest kardisõidust ja Hõbemägi sõnul suuremal määral just turistide teenindamisest. Ka Hiiumaal on küll teatav hulk kardisõiduhuvilisi, kuid mitte nii palju, et nemad suudaks kardirada ülal pidada, selgitas ta.

“Üks asi on see, mis maksame vallale ja peame kardirada ja sellega seonduvat üleval, aga lisaks sellele tuleb meil ka investeerida,” märkis Hõbemägi. “Natuke isegi rohkem kui alguses arvasime, sest hinnad kasvasid ka eelmisel, mitte ainult sel aasta.” Vajaliku investeeringu suuruseks hindas ta 100 000 eurot.

Kaks soovijat

Vald andis raja rendile otsustuskorras ja algul oli kaks huvilist. 2021. aasta 7. septembril toimunud vallavolikogu keskkonna- ja ehituskomisjoni koosolekul plaani esitledes ütles osavallavanem Omar Jõpiselg, et otsustuskorras sel põhjusel, et “tegemist on inimesega, kes on viimased viisteist aastat majandanud seal”. Ka tõi ta välja, et Hõbemägil on kardivõistluste korraldamise, noortega tegelemise ja laagrites käimise kogemus. “Ta on suure kardiklubi tegevjuht ja läbi aegade Eestis ehitatud radade juures olnud.” Osavallavanema põhjendus oli, et konkursside korraldamisel Hiiumaal ei ole mõtet, vaid tuleks kasutada seda ressurssi, mis meil siin ja antud ajahetkel olemas on.

Hiiu Lehele ütles Jõpiselg, et eelläbirääkimiste käigus tundis lepingu tingimuste vastu huvi veel üks tubli ja ettevõtlik huviline, kes siiski loobus.

Hõbemägi tõdes, et kuigi vana 818 meetri pikkune rada oli üllatavalt hästi säilinud, on uus ikka kaasaegne. Uus rada on ka pikem, 931 meetrit, samuti on sel teistsugune raja kuju, rada on laiem ja ka logistika on Hõbemägi sõnul oluliselt parem. Objektiivset tagasisidet uue raja kohta loodab ta saada sõitjatelt peale seda kui nad rada kasutada saavad ja tulevad võistlused.

Vaja veel teenindushoonet

Mullu 16. septembril andis vallavolikogu otsustuskorras MTÜ-le Kartdagö Spordi tn 8 kinnistu sellele osale, kuhu teenindushoone planeeritud, 15aastase tähtajaga ja 2000eurose aastatasuga hoonestusõiguse.

Maakondade arengustrateegiate elluviimise toetusmeetme (MATA) taotlusvooru esitas ühing sel aastal toetusetaotluse teenindushoone ehitamiseks. Hõbemägi ütles, et ametlikku kinnitust rahandusministeeriumist tal veel ei ole, aga Hiiumaa hindamiskomisjon projekti toetas.

Teenindushoonet on vaja kardiraja külastajatele, kuid eriti oluline on see hooaja pikendamiseks. “Kui me seda ehitada ei suuda, siis on seda kardirada väga raske pidada,” nentis Hõbemägi. “Hooaeg kestab meil muidu, nagu mujalgi, seitse nädalat, mis on aasta viiekümne kahest nädalast väga väike aeg,” selgitas ta.

Ka oleks tema hinnangul kardiraja teenindushoonest kasu teistele saare ettevõtjatele, sest nende hooaja pikendamine tooks külastajaid hotellidesse ja vaatajaid saare huviväärsuste juurde.

Kui rahandusministeeriumist tuleb kinnitus, et projekt on abikõlbulik, saab ühing esitada põhiprojekti. Kardiraja teenindushoone ehituslahendus on juba olemas, selle autoriteks on arhitektid Kirke Päss ja Tõnis Savi.

Mahukas investeering spordi heaks

Osavallavanem Jõpiselg avaldas lootust, et arendajal on võimalik Käina kardiraja kaasaegne teenindushoone peagi valmis ehitada. Selle esialgne hinnanguline maksumus on 300 000 tuhat eurot, lõplik hind aga selgub hanke käigus.

Uue kardiraja ehitustöid vedas eest vald, tellijaks oli Käina Spordikeskus ning kulud kaeti valla eelarvest. Ehitustööde kulude katteks sai vald 400 000 eurot osa Käina Spordi 8 kinnistu müügist Hiiumaa tarbijate ühistule uue kaupluse jaoks. Sellel kinnistu paiknes ka vana kardirada, Jõpiselg ütles, et mõne maatüki müük on veel selle aasta eelarvesse planeeritud. Uue raja, mis asub Spordi 8 kinnistul, projekteeris OÜ Adetex ja ehitas OÜ Tariston. Tööde maksumuseks koos käibemaksuga oli 650 000 eurot.

 

KATRIN KIVIVUORI

Veel lugemist:

Galerii

Traditsiooniliselt 1. mail peetava Kärdla päeva põhiürituseks kujunes linnajooks, mille võitsid Karl Johan Kastein ja Anni Kingsepp. Kultuurikeskuses peeti endise linnapeade osavõtul visioonikonverentsi ning...

Taskuhääling

Köikide Jüttude kümnendas osas käis külas Hiidlaste Koostöökogu juht ja kalur Ilmi Aksli.

Nööbist kinni

Kes tohib Hiiumaa vallavalitsuses kasutada kütusekaarti? Kas osavallavanematel on kütusekaart? Kas varasemalt (enne Aivar Viidiku juhtumit – R.V) on täheldatud kaartide väärkasutamist? Kuidas on...

Uudised

Neli aastat pole vald ohtlike jäätmete kogumisringi tellinud ja nüüdne osutas, kui suur vajadus tegelikult sellise teenuse järgi on, sest autod said enne täis,...