Hiiumaa Selver on avatud tavapärastel aegadel, lahti on ka tööstuskaupade osa – töötajate kaitseks luuakse järjest lahendusi juurde, aga aidata saavad ka ostjad.
Selveri juhataja Krista Metsand selgitas, et lahtiolekuaegasid hoitakse pikemana selleks, et kliendivoogu maksimaalselt hajutada. Tööstuskaupade osa jääb jätkuvalt avatuks, kuna kaup on samas müügisaalis ja selle eraldamine ei oleks Metsandi sõnul kuidagi põhjendatud.
Teisipäeva õhtul töötas Hiiumaa Selveri kassapidaja kummikindad käes, aga ilma maskita. Ütles, et ei jaksa maskiga olla – õhku vähe – ja nagunii see mask teda nakkuse eest ei kaitse.
Maskid kohal, aga soovituslikud
Metsand rääkis, et maske ei olnud siiamaani üldse saada ning kõik, mis saadi, kulus meditsiinipersonalile. “Nüüdseks on kaitsevahendite hankimine hakanud kriisile järele jõudma ning teisipäeval jõudsid esimesed käputäied maske kõikidesse Selveritesse üle Eesti,” rääkis juhataja.
Maski kasutamise võimalus on olemas ja antud ka soovitus seda kanda. Metsand aga juhtis tähelepanu, et kuni ei ole terviseameti või riigi poolt antud korraldust, et kassas või letis töötav ja teadaolevalt terve inimene peab maski kandma, ei saa seda oma töötajatelt ka nõuda.
“On neid, kes kasutavad ja on neid, kes ütlevad, et maski all tekib niiskus, on raske hingata ja rääkida või muud mured,” selgitas ta. “Kuni me ei tea, et mask tervet inimest kindlapeale kaitseb, ei sunni me oma töötajaid ebamugavust tundma niigi pingelises olukorras.”
Kiiver hea lahendus
Metsand kiitis Hiiumaa Coop´i lahendust, kus kassapidajad varustati kergete kaitsevisiiridega: “Need tunduvad palju mugavamad kui näole suruv mask. Olen ka omalt poolt info edastanud ettepanekuga sarnaseid visiire hankida. Samas, kui kõigi Selverite kassadesse paigaldatakse kaitseklaasid, võib see olla piisav alternatiiv ehk visiiri ja klaasi korraga ei pruugi enam vaja olla.”
Selveris on töötajate, nagu ka kaupluse klientide jaoks, kõikjal majas käepärast nii käte desinfitseerimisaine kui pindade desovahendid. Samuti on tellitud tohutud varud igas mõõdus ühekordseid nitriilkindaid. “Tavaliselt kasutavad neid letitöötajad, kuid praeguses eriolukorras ka kassapidajad ja kõik teisedki, kes soovivad,” ütles Metsand. “Kinnaste varu on meil olemas ja kasutame neid väga aktiivselt. Samas, sundida kedagi peale letitöötajate me ei saa, aga kinnaste kandmine on soovituslik ja teavitustöö on tehtud.”
Kaitse kassapidajat, kasuta ostupulti!
Kolmapäeval teataski ASi Selver kommunikatsioonijuht, et kõikide Selverite infolettidele paigaldatakse kaitseklaasid.
Osadesse kauplustesse on need juba paigaldatud, teised ootavad oma järge. Metsand selgitas, et infoletid varustatakse kaitseklaasiga esimesena seetõttu, et seal ei saa kasutada SelveEkspressi pulti. “Iga kassapidajast hooliv klient võiks aga tavaostud sooritada pulti kasutades, mitte kassapidaja juures!” on tema üleskutse.
Läheb veel veidi aega, kuni kaitseklaasid ka Hiiumaa Selverisse jõuavad ja on arusaadav, et klaasid kassadesse ei ilmu üleöö: “Kriis on alles lapsekingades ja kõik kauplusteketid teevad selle algusest peale pingutusi, et oma töötajaid ja kliente kaitsta.”
Praeguseks on juurde saadud desoaineid ja kohal on maskid, eeldatavasti on nädala lõpuks kõigi Selverite infoletid varustatud varjava klaasiga. Samuti on juba töös kaitseklaaside tootmine eri tüüpi kassadele.
“Ootame iga päev teadet paigaldamise algusest, kuid ei tea veel öelda, millal asjad valmis on,” ütles juhataja. “Midagi ei ole teha, viirus ei koputanud uksele selliselt, et oleksime juba aegsasti teadnud kõik kaubandusketid võimalike vahenditega varustada ehk neid lattu ootama jätta, et kui viirus kohal, siis klõpsti klaas ette – kõik on töös ja muidugi on äärmiselt kahetsusväärne, et ei jõuta nii kiirelt kui sooviks.”
Metsand pakkus, et eks ole tootjadki haigete või karantiinis töötajate tõttu hädas. “Maximal läks hästi, et sai klaasid kiiremini, teadaolevalt lõunanaabrite tootmisest. See aga ei tähenda, et teised niisama istuksid. Loodetavasti saavad kõik kaubanduses töötavad inimesed peagi maksimaalselt kaitstuks.”
Lisaks on Selveri tellimusel tootmises põrandakleebised, mis suunavad kliente hoidma 2meetrist vahemaad. “Eriti vajalik paistab see olevat infoletis, kus vahemaa hoidmine tahab ununeda,” ütles juhataja. “See viirusest tulenev kriis on meile kõigile korralikku õppetundi andmas, nüüd ongi aeg sellest järeldusi teha ja vastu pidada. Püsigem terved ja hoiame üksteist!”