Euroopa Liidu toel on võimalik Sõru–Triigi liinile saada uus laev, mis praeguse vedaja arvates võib väikeseks jääda. Hiidlased lepivad esialgu väiksemaga.
Kolmapäeval oli majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi transpordi asekantsler Eero Pärgmäe Hiiumaal. Ministeeriumi algatusel arutasid hiidlased-saarlased, millist laeva kahe saare vaheliseks liikluseks vaja oleks.
Maavalitsuses toimunud arupidamisel esindasid hiidlasi maavalitsuse, saare omavalitsuste, ettevõtjate jt esindajad, saarlaste arvamuse tõid kohale praeguse vedajafirma, OÜ Väinamere Liinid esindajad.
Pärgmäe: Võiks tellida kolmanda
Pärgmäe teavitas, millised on praeguse ajahetke valikud – käimasoleva nn kaks pluss üks laevahanke käigus on võimalik tellida uus laev ka Sõru–Triigi liinile. Kuna hanget tehes peeti eelkõige silmas Kihnu ja Vormsi vajadusi, uuriski asekantsler, kas samasugune laev rahuldaks ka kahe saare vahelise liini vajadusi.
Ka raha kolmanda laeva ehitamiseks on olemas – projekti rahastatakse täies mahus Euroopa Regionaalarengu fondist. Selleks, et uus laev kahe aasta pärast, 2016. aasta septembris Sõru– Triigi liinile jõuaks, tuleks see nüüd kohe ära tellida.
Pärgmäe viitas, et juhul, kui samasugune laev ei sobi, ja on vaja hakata projekteerima-ehitama suuremat, lükkaks see uue laeva liiniletuleku veel mitu aastat edasi. Samuti pole järgmise aasta riigieelarves raha aluse projekteerimiseks.
Treiel: Vaja oleks suuremat laeva
OÜ Väinamere Liinid juhataja Urmas Treiel andis ülevaate reisijate ja sõidukite arvu kiirest kasvust Hiiumaa ja Saaremaa laevaliinidel, mis kaasnes uute laevade liiniletulekuga.
Ta pani kahtluse alla, kas uus parvlaev ikka mahutab
32 sõiduautot. Tema hinnangul saab maksimaalselt paigutada nii, et inimesed ka laevatekil liikuma mahuks, vaid
22 sõiduautot, ripptekk annaks lisaks 10 autokohta. Ka viitas ta, et uue laeva kandevõime on väiksem kui Kõrgelaiul.
Treiel pakkus, et kahe saare vahelisele liinile tuleks projekteerida 15 m pikem ja 1 m laiem laev kui need, mis hakkavad sõitma Vormsi ja Kihnu vahet. Siis mahuks laevatekile 44 sõiduautot.
Treieli öeldut toetas Väinamere Liinide kapten Viktor Rohtla, kes juhtis tähelepanu, et ka meeskonna kajutikohti on projekteeritaval alusel liiga vähe – vaid viis. Praegu töötab liini teenindaval Kõrgelaiul üheksa meeskonnaliiget.
Kokkuvõttes leidsid Väinamere Liinide esindajad, et koos uue ja mugava laevaga prognoositav reisjate arvu kasv toob kaasa selle, et uus laev jääb liini jaoks varsti väikeseks.
Pärgmäe nõustus, et suvel võib uus laev kõigi soovijate teenindamiseks väikeseks jääda, kuid pakkus probleemi lahenduseks pigem tihedamat sõiduplaani ja lisalaeva rentimist suveks. Samas viitas ta Kõrgelaiu oktoobrikuu sõidulogidele, millest selgub, et laeva täituvus on vaid
50 protsenti ja reisi kohta keskmiselt vaid kümme autot.
Argumendile, et sõitmata jätnud või mandri kaudu ringiga teisele saarele läinud reisijaid logid ei kajasta, vastas ta, et ehk peaks laev lihtsalt sõitma iga päev ja tegema rohkem reise.
Ka juhtis ta tähelepanu, et kui praegu pakutud laev ei sobi, jätkub järgmise viie aasta jooksul vedu samas kvaliteedis st Kõrgelaiuga.
“Praeguste laevalogide järgi otsustades oleks sel liinil uue laevaga kümme aastat sõita okei,” leidis Pärgmäe. Ta viitas, et kuue aasta pärast on uus otsustamise koht ja siis võib selle laeva maha müüa või jätta Veeteede ameti laevastiku varulaevaks. Sõru–Triigi liinile aga ehitada nõudluse kasvades uus ja suurem.
Parem varblane peos
Maavanem Riho Rahuoja sõnastas arutelu lõpuks hiidlaste seisukoha – parem varblane peos kui tuvi katusel. “Läheme varblase peale, aga et ta siis lendaks tihedamini,” ütles maavanem.
Hiidlaste teine soov on, et ministeerium uuriks, kas uut laeva jõutaks tähtaegadest kinni pidades meetrijagu laiemaks ja paari meetri võrra pikemaks projekteerida. Kolmas, et tulevikus tellitaks Sõru–Triigi liinile suurem laev.