Kärdla ehetevalmistaja OÜ Heliivika juht Helen Lees teatas, et annetab sinikollaste südamete müügitulu Ukraina toetuseks – inimeste soov toetada osutus ülisuureks.
Helen Lees on oma ettevõtte juht ja disainer, tootja ja turustaja, nagu üks väikeettevõtja ikka. Seepärast oli lihtne võtta vastu otsus – hakata valmistama Ukraina lipu värvides ehteid ja nende müügist saadud tulu annetada oma vabaduse eest võitleva Ukraina heaks.
“Sellest, mis meist mitte väga kaugel toimub, ei pea lähemalt vast olukorra tutvustamiseks kõnelema. Küll on meil võimalik omalt poolt vähemal või rohkemal viisil abiks olla. Ma ei ole ennem päris sellist algatust teinud, aga üks kord on ikka esimene kord. Minu poolt on Ukraina toetuseks südamekujulisi rinnamärke ja kõrvarõngaid. Neid soetades läheb tulu Ukraina aitamiseks. Ja nii saad ka Sina aidata!” postitas ta sotsiaalmeedias üleskutse.
Päevaga ehk 26. veebruari tööpäeva lõpuks oli laekunud umbes 70 heatahte avaldust ehk toetustoodete ostusoovi ning kogunenud 700 eurot abi Ukrainale. Kui aastaga tehti Heliivika e-poes ligi 500 tellimust, siis nüüd laekus kahe päevaga sada tellimust.
Selleks, et kõiki neid täita, lõppesid Heleni tööpäevad kell pool kolm öösel ning kolme päevaga läkitas ta teele ligi 300 ehet.
Hoogtoetuspäev!
Esimene partii ehteid osteti ära nii kiiresti, et tootmisesse tuli teha paus, et varuda materjale, turvaümbrikke ja muud, mis vaja Ukraina südamete valmistamiseks ja teelesaatmiseks.
Osa materjale tuleb ka väljastpoolt Eestit ja nende kohalejõudmine võtab aega. Seepärast ongi Lees kavandanud nüüd teha toetusmüügipäevi siis, kui suurema hulga ehteid valmis saab. Uus “hoogtoetuspäev” oli eile, 10. märtsil, kui uus partii valmis sai. Väljahõigatud kuupäev tähendas Heleni jaoks nädalat väga intensiivset tööd.
“Selleks, et ma jõuaksin neid ka edaspidi teha, olen otsustanud üks kord kuus teha sellise hoogtoetuspäeva, mis laias laastus tähendab mitut päeva eeltööd, siis kaks-kolm päeva intensiivset tellimuste täitmist ja teele läkitamist ning päeva jagu järeltööd,” rääkis ta oma plaanidest. “Praegu nägin ära, et niikaua, kui mul on toetustooted saadaval, siis samal ajal ei ole võimalik tegeleda põhitööga – seepärast tuleb tõmmata piir, et saaksid tehtud kõik asjad, mis vaja teha on,” selgitas ta. “Ausõna, kui ma jõuaksin rohkem, siis teeksin ka rohkem,” ütles Helen, et on väga liigutatud võimalusest koos tellijatega ukrainlasi aidata.
Toetus läbi kultuurikeskuse
Abisumma on kasvanud juba 1500 euroni ja teist sama palju laekub ilmselt veel. “Kuna eelmine partii sai kõik läbi müüdud, siis nüüd praegusega eeldan sama,” arvutas ta enne eilset müügipäeva.
90 protsenti Heliivika Ukraina-teemalise ehte esimesest toetusmüügist saadud summast läheb otse toetuseks, 10 protsenti materjali ja muude kulude katteks. “Teen seda vabatahtlikkuse alusel, seega ei lisandunud esimesel kampaanial töötasu ega tööjõumakse ja suurem osa toote hinnast ongi mõeldud toetuseks,” lisas Lees. “Kuna töö osutus mahukamaks kui esialgu oskasin arvata ja sellest sai ületundidega töö mitmeks nädalaks, läheb osa eile e-poodi lisandunud toodete müügist ka töötasuks,” põhjendas Lees, et muidu poleks nii suur töömaht tema ettevõtte jaoks jätkusuutlik. Lisaks sai ta juba esimese toetusmüügi järel täis summa, mille ettevõtja saab tulumaksuvabalt annetada. Seekord läheb toetuseks pool ehte müügihinnast, ülejäänu katab materjalikulu, töö tegemise ja tulumaksu riigile.
Toetuse kannab ta üle Ukraina kultuurikeskusele.
“Kuna abi läheb sellises olukorras vaja paljudes valdkondades, siis usaldan selle organisatsiooni korralduslikku poolt toetuse suunamiseks õigesse kohta,” põhjendas ta.
“Kui saan kõik või enamuse ehetest sellest korrast müüdud, siis rehkendan lõpliku summa kokku ja edastan,” ütles ta, et raha ülekandmine võib jääda järgmise nädala lõppu.
OÜ Heliivika algatusel on juba ka esimene järgija. OÜ SigneSildid panustab samal moel, ainult müügitulu saadab MTÜ-le Mondo Ukraina toetuseks. Ettevõtte omanik Signe Juhe ütles, et Ukrainas toimuv on kui halb uni, mida kuidagi uskuda ei tahaks.