Emmaste vallas asuvas Sõru sadamas tehti juulis süvendustöid ja võeti välja 1000 m3 pinnast, järgnevatel aastatel plaanitakse teha süvendustöid veel 10 000m3 mahus.
ANNA-MAARJA ROOSNA
hiiuleht@hiiuleht.ee
ASi Saarte Liinid juhatuse liige, ehitusjuht Peeter Oopkaup selgitas, et süvendustööd tuli ette võtta, kuna Sõru sadama akvatoorium on kõigist kolmest küljest avatud ning sadama lääne- ja idapoolsesse külge kantakse tormidega liiva. Sissekande kogus sõltub tormi suunast ja tugevusest.
Tänavu kevadel tehti hüdrograafiline uuring, mis kinnitas et sadama lääneküljele sissekantud liiv võib ohustada Hiiumaa ja Saaremaa vahel liikuvat parvlaeva Kõrgelaid. Laevaliikluse jaoks ohutu sügavus peab olema vähemalt 4 meetrit.
Liiva eemaldamiseks andis keskkonnaamet ühekordse vee erikasutuse loa 1000 m3 liiva väljapumpamiseks. See töö lõpetati juulikuus.
Riiklikus transpordi arengukavas aastateks 2014–2020 on sees Sõru sadama rekonstrueerimine. Koos sadama parendamisega süvendatakse ka selle akvatoorium. Plaanitud süvendustööde maht on üle 10 000 m3.
Oopkaup selgitas, et praegu takistab töö jätkamist vee erikasutusloa puudumine, kuna enne nii suuremahulisi süvendustöid tuleb teha ka keskkonnamõjude hindamine. Sadama rekonstrueerimistööde koosseisus on ka süvendamine, mis nõuab keskkonnamõjude hindamist ja mille alusel siis väljastatakse vee erikasutusluba.
Sõru sadama rekonstrueerimine on ajaliselt seotud ka Sõru-Triigi liinile uue parvlaeva võimaliku ehitamisega Eesti riigi poolt. Arvatavasti jätkatakse seetõttu süvendustöid 2016/2017 aastal.
Mullu novembris jäi parvlaev Kõrgelaid Sõru sadamas sildumisel madalikule kinni. Saaremaa Laevakompanii tegevjuht Tõnis Rihvk ütles toona, et tugev tuulehoog surus Kõrgelaiu üle süvendatud ala serva madalikule.