Connect with us

Uudised

Katamaraani ehitaja arendab Nobet

HIIU LEHT
mynobe.com/
Eestis toodetava elektriauto Nobe looja Roman Muljar on hiidastele tuttav ajast, mil ta koos partneritega Tahkunas katamaraani prototüüpi ehitas.
Šveitsis Genfi autonäitusel ütles Muljar Äripäevale, et plaanib Eestisse rajada auto­vabriku, mis toodaks 2000 autot aastas. Muljar rääkis Äripäevale ka seda, et Nobe on valitud laulu- ja tantsupeo tulekandja autoks ja see tähendab, et tõrvikuga sõidab see auto läbi kogu Eestimaa, jõudes ka Hiiumaale.
Eestis toodetav Nobe äratas Genfi autonäitusel suurt huvi ja BBC valis selle kümne põnevaima auto hulka kogu messil.
Elektriauto Nobe on kolmerattaline, selle mass on 600 kilogrammi ning Roman Muljari sõnul miksib see kokku tulevikutehnoloogia ja parima retrodisaini.
Ühe vana loo lõpp
2009. aastal alustas paadiehitusettevõte OÜ Arteran Grupp 14meetri pikkuse ja 8,5tonnise lainet lõikava nn märja vööriga uuendusliku kruiser-katamaraani ehitust Suursadamas. Hiljem koliti ehitus Tahkunasse.
2012. aastal kirjutas Hiiu Leht, milline imelaev valmib Tahkunas. Ettevõtte üks omanikke Riho Kangur ütles lehele, et projekti rahastab Soome äripartner, luksusliku katamaraani kogumaksumus võiks olla 800 000 eurot ja prototüüp valmib sama aasta kevadsuvel.
Järgmise, 2013.aasta sügiseks aga oli valmis alles laeva kere. Siis ütles katamaraan-mootorjahi ehitust juhtinud Fred Kangur, et aluse ehitushinnaks kujuneb 1,3 miljonit eurot ehk 500 000 eurot enam kui algselt plaanitud. Valmis loodeti see saada oktoobri alguseks või järgmise aasta jaanuariks, kui toimusid olulisemad paadimessid.
2014. aastal lõi Arteran Grupp laineid Ida-Virumaal, kus projektijuht Roman Muljar ehitas ainulaadse laevmaja. Muljar ütles Viru­maa Teatajale, et see toimetatakse Helsingisse Lauttasaari sadamasse ning ettevõte on suuteline tootma neli laevmaja aastas. Muljar lisas, et kui äri jumet võtab, pannakse laevmajade ehitamiseks mõeldud hall püsti Tallinna lähedal või Hiiumaal.
Mais 2016 kuulutati välja Arteran Grupi pankrot. Sama aasta augustis tuli vihje, et peaaegu valmis katamaraan seisab Kärdla jahisadamas. “Võiks küsida, mis saab edasi ja kas erinevatele firmadele võlgu jäänud raha jääb võlausaldajatel saamata? Pankroti­haldur on samuti mures, infot ei saa kuskilt,” kirjutas anonüümsust palunud vihje saatja.
Ka Hiiu Lehel ei õnnestunud toona infot saada. Ettevõte kustutati registrist märtsis 2017.
Nüüd jõudis toimetuseni info, et ettevõtte raskuste tekkimise üheks põhjuseks oli pankrotihalduri hinnangul tellijapoolne alarahastus. Nii lõppes OÜ Arteran Grupp pankrot kompromissiga ning Soome partner, kellele katamaraani ehitati, andis raha ja võlad said makstud.

Veel lugemist:

Galerii

Traditsiooniliselt 1. mail peetava Kärdla päeva põhiürituseks kujunes linnajooks, mille võitsid Karl Johan Kastein ja Anni Kingsepp. Kultuurikeskuses peeti endise linnapeade osavõtul visioonikonverentsi ning...

Nööbist kinni

Kes tohib Hiiumaa vallavalitsuses kasutada kütusekaarti? Kas osavallavanematel on kütusekaart? Kas varasemalt (enne Aivar Viidiku juhtumit – R.V) on täheldatud kaartide väärkasutamist? Kuidas on...

Uudised

Neli aastat pole vald ohtlike jäätmete kogumisringi tellinud ja nüüdne osutas, kui suur vajadus tegelikult sellise teenuse järgi on, sest autod said enne täis,...

Digileht

Hiiu Leht 03. aprillil Eiffeli eelkäija sai 150 Ohtlike jäätmete ringil jäi ruumist puudu Kas osavallavanemal peaks olema kütusekaart? Kaks naist loovad Kärdlas ilu...