Connect with us

Uudised

Turvavarustus päästab elusid

Eelmisel, rahvusvahelisel liiklusjärelevalve nädalal pöörasid politseinikud rohkem tähelepanu turvavarustuse kasutamisele autos, aga ka autojuhtide kõrvaltegevustele sõidu ajal. Hiiu Leht sai võimaluse koos politseinikega patrulli minna ja tabasime ka ühe rikkuja.
Seisime politsei sinivalgega natuke aega Kärdla keskväljaku lillepoe juures, kui Konsumi parklast sõitis välja järjekordne auto ja võttis suuna Pritsumaja poole. Kõrvalistmel istuv Kaupo Känd märkas kohe, et juhil on turvavöö kinnitamata ning juhikohal istuv Kaido Rand lõi autole hääled sisse. Sadakond meetrit mitte eriti tempokat tagaajamist ja minu tund aega kestnud patrulli ainuke äkšn oligi selleks korraks läbi.
Juht, kes oli juba turvavöö peale panna jõudnud, peatus kuulekalt, tunnistas, et turva­vöö ununes ja esitas oma sõidudokumendid. “Kui ma väiksema autoga sõidan, ei juhtu seda kunagi, sellega tuleb vahel ette…,” vabandas ta. Politseinik Kaupo Känd läks autosse ja kontrollis, et juhil varasemaid rikkumisi polnud, soovitas edaspidi ikka turvarihma kinnitada ja soovis head teed.
Turvavöö kinnita ka bussis
“Turvavöödest on ju aastaid räägitud ja kampaaniaid tehtud – võiks ja peaks juba väga teadma, miks need kinni peaks olema,” ütles Känd allakirjutanule ja lisas, et talle meeldiks, kui turvavöö kinnitaksid nii kaugliini kui ka maakonna liinibussides reisijad.
“Ei tahaks minna sündmus­kohale, kus keegi on vigastatud,” kommenteeris Kaido Rand, miks politseinikele meeldib, kui kõik turva­rihmad sõidu ajal kinni on.
“Meil õnneks pole bussiõnnetusi olnud, aga nende pealt, mis mandril, näed ära, et need, kel rihm kinni ei ole, need ka vigastada saavad,” lisas Känd. “Alati ei tea ju ka, mis bussijuhiga juhtuda võib, tihti on nad vanemad meesterahvad.”
“Aga ega turvavöö ei pea kinni olema politsei pärast, ikka inimese enda pärast – see kaitseb tema elu kui midagi juhtub – on mingi võimalus, et ta pääseb vigastusteta, jääb elama, mis iganes,” rõhutas Känd. “Sama on kõrvaltegevustega – korraks pöörad pilgu ära ja võib juhtuda, et samal hetkel on sul auto ees jalakäija või teine auto.”
Kas trahvi ei teegi?
Politseinikud olid patrullis hommikul seitsmest ja päeval kella kaheks oli kirjas vaid kaks rikkumist. Lisaks eelpool kirjeldatud turvarihma intsidendile märgati mandrilt pärit veoautot, millel teekasutustasu maksmata. Seegi olukord lahenes sõbralikult – autojuht helistas oma ettevõttesse ja sealt lubati summa kohe üle kanda.
“Esimene eesmärk ei ole kohe inimest karistada,” ütles Kaupo Känd ja lisas, et hiidlased ongi üldjuhul üsna seaduskuulekad ja rikkumisi vähe.
Rand meenutas, et vahel tuleb mõni autojuht veel politseiauto juurde tagasi ja uurib, kas seekord tõepoolest trahvi ei tehtagi. “Oleme siis naljatanud, et kui väga tahate, et eks me siis peame tegema, aga meie otsus on, et ei tee,” rääkis Känd.
Kõrvaltegevusi nagu roolis telefoniga rääkimine, söömine-joomine, suitsetamine ja muud sellist, selle tunni ajaga silma ei hakanud. “Kui oled värvilise politseiautoga, siis ei näe neid üldse,” nentis Rand.
“Turvavöö pealetõmbamine, kui oma rikkumist parandada üritatakse, jääb üldjuhul silma, aga telefon jõutakse üldjuhul varem ära panna,” selgitas Känd.
Selle vastu aitab see, et üks politseinik võtab helkurvesti seljast ning seisab fotoaparaadiga tee vastaspoolele. Kui siis kolleegid turva­rihma peale või mobiiltelefoni kotti panna jõudnud rikkuja peatavad ja too tegu eitada püüab, on “fotosüüdistus” kohe võtta. Selliseid juhtumeid on ette tulnud, kinnitas Kaupo Känd.
Oma “subarikud”
“Järelevalvet ongi kaht liiki – varjatud ja avalik järelevalve,” selgitas ta. “Samas ega pildistaja ei ole kuskil põõsas – ta seisab avalikult tee ääres, ainult tal ei ole helkurvesti seljas.”
Uurisin, kas ka Hiiumaal on oma “subarikud”, kel probleeme sõidurajal püsimisega ja liiklusreegleist kinnipidamisega. Selgub, et isegi kaks – mõlemad eakad mehed, üks Pühalepast, teine Kärdlast. Nii et sõites tasub silmad igal juhul lahti hoida.
Ja muuseas, politseinikel endil olid turvarihmad peal ja autos käed-vabad telefonisüsteem. Ka tegeles autojuht sõidu ajal ainult juhtimisega ja muud ülesanded olid kõrval­istuja täita.

Veel lugemist:

Galerii

Traditsiooniliselt 1. mail peetava Kärdla päeva põhiürituseks kujunes linnajooks, mille võitsid Karl Johan Kastein ja Anni Kingsepp. Kultuurikeskuses peeti endise linnapeade osavõtul visioonikonverentsi ning...

Nööbist kinni

Kes tohib Hiiumaa vallavalitsuses kasutada kütusekaarti? Kas osavallavanematel on kütusekaart? Kas varasemalt (enne Aivar Viidiku juhtumit – R.V) on täheldatud kaartide väärkasutamist? Kuidas on...

Uudised

Neli aastat pole vald ohtlike jäätmete kogumisringi tellinud ja nüüdne osutas, kui suur vajadus tegelikult sellise teenuse järgi on, sest autod said enne täis,...

Digileht

Hiiu Leht 03. aprillil Eiffeli eelkäija sai 150 Ohtlike jäätmete ringil jäi ruumist puudu Kas osavallavanemal peaks olema kütusekaart? Kaks naist loovad Kärdlas ilu...