Jälgi meid
Tüür bänner

TRANSPORT

Vald: Taastuvenergial töötavad bussid tulevad ka saarele, aga hiljem

Auto24ee
Esmaspäevast algas hange vedaja leidmiseks Hiiu maakonna bussiliinidele järgmiseks kaheksaks aastaks, 2022–2029. Hiiumaa vallavanema asendaja Hergo Tasuja ütles, et kaheksa aastat on piisavalt pikk aeg, et teenusepakkuja hangiks siinsetele liinidele täiesti uued bussid. Samas ei seo see hankijat teenuse­pakkujaga liiga pikaks perioodiks ja võimaldab õigel ajal ja sobiva kiirusega taastuv­energiale üle minna.
Ka alternatiivkütuste kasutamise nõuet kaaluti hanke ettevalmistamisel: “Valla­valitsus tegi põhjaliku analüüsi, muuhulgas toimus info­vahetus maanteeametiga. Selgus, et praegu ja lähiaastatel on Hiiumaa jaoks kõige keskkonnasõbralikum lahendus diiselkütuse kasutamine.”
Gaasi tuleb tuua
Kuna saarel kohapeal ei ole ei gaasi ega gaasitanklat, tuleks selline tankla eelnevalt rajada ja busside jaoks gaasi saarele vedama hakata. “Kuigi sellise võimekusega tankla Hiiumaal tõenäoliselt olema saab, pole kindlust, millal – mäletame ju veel Võru­maa näidet, kus hange jõudis taristu valmimisest ette,” ütles Tasuja. Veel tõi ta näite, et Saaremaale tuuakse gaas spetsiaalselt busside jaoks veokitega parvlaevadel saarele, see aga mõjutab omakorda üldist keskkonnajälge.
Autodele mõeldud gaas aga erineb sellest, mida bussides kasutatakse.
“Majanduslikult mõistlikum on rajada tankla autogaasi võimekusega, kuna autod moodustavad meie liikluses nii arvuliselt kui kütuse tarbimise aspektist selgelt suurima osa,” leidis ta.
Elektribussid ei sobi
Elektribussidega on lugu veel keerulisem – nii laadimispunktide mõttes, kui nende busside sobivusel meie talvistesse oludesse. “Ehk meil puudub vastav taristu ning külma ja lumise talvega ei ole praegused elektribussid lõpuni töökindlad pikkade vahemaade läbimiseks. Erinevalt gaasist saaks nende puhul aga mõelda Hiiumaal busside jaoks energia ehk kütuse ehk siis elektri tootmisele,” selgitas Tasuja. “Seega vaatame pigem ettepoole, arvestades ka seda, et nii Eesti kui Euroopa Liidu tasandil on kliima­teemad aktuaalsed ning hoogsalt uuritakse vesinik­tehnoloogia kasutamise võimalusi.
Tasuja tõdes, et järgmise maakonnaliinide hanke ettevalmistamisega tuleb tegeleda paralleelselt ehk juba praegu selleks, et see oleks n-ö roheline nii sisult kui vormilt.
“Rohesaare kuvandiga võiks sobida variant, et me toodame päikeseenergia abiga Hiiumaal vesinikku ning kasutame seda maakonna ühistranspordis, aga ka autokütusena,” pakkus ta.
Ta viitas, et Stockholmi Keskkonna­instituudi Tallinna keskus osaleb üleeuroopalises projektitaotlusvoorus, kus kavas uurida päikesepaneelide kasutamist mahajäetud karjäärides, aga ka kinnistes veekogudes. Eestis hinnataks siis Lääne-Eesti saarte potentsiaali selle tehnoloogia kasutamiseks. “Seega ettepoole vaadates – taastuvenergial põhinevat kütust on tõenäoline kasutada järgmise hanke­perioodi kontekstis,” pakkus Tasuja.
Uue hankega mugavamad bussid
Käimasoleva maakonnaliinide hanke tulemusel peab vedaja liinile tooma uued bussid, milles minimaalselt 25 istekohta, lisaks vähemalt kolm suuremat, vähemalt 36 istekohaga bussi. Kõik bussid peavad olema madala sisenemisega, mis on mugav lapsevankri või ratastooliga liikujale, aga ka eakale reisijale, kes ehk bussi kõrgeid trepiastmeid pelgab. Viis lisapunkti annavad näiteks bussi alkolukk, kolme punkti turvavööd ja standardile vastavad talverehvid, mis peavad all olema 1. detsembrist 1. märtsini.
Hanke puhul valib vald kõige odavama pakkumise, aga lisatingimusena on sätestatud ka bussijuhtide töötasu, mis täistööaja puhul peab olema minimaalselt 1250 eurot.
Hanke kuulutas Hiiumaa vallavalitsus välja koostöös transpordiametiga. Pakkumiste tähtaeg on 18. veebruar kl 11.
Hanke eelteade avalikustati mullu 18. detsembril.
Senine leping ASiga GoBus kehtib aasta lõpuni.

Veel lugemist: