Miks peab kogu Hiiumaa elukorralduse, mis aastatega paika loksunud ja millega inimesed harjunud, st laevade, busside väljumisajad, koolide, asutuste töö algusajad jm 15. aprillist segi lööma? Miks ei võiks lisada laevareise lihtsalt neile aegadele, kus väljumisi pole ja jätta paika need, mis seotud bussiliinidega?
Vastab Hiiu maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Aare-Villu Kattel: Eesseisvad laiaulatuslikud muudatused laeva- (Heltermaa–Rohuküla) ning kaug- ja maakonna bussiliikluses ei ole kohe kindlasti tingitud sellest, et vedajal, OÜ Väinamere Liinid oleks nii mugavam. Vedajatel, sh bussivedajatel oleks mugavam jätkata väljakujunenud graafikute alusel opereerimist.
Viimase aastakümne jooksul on toimunud olulised kvalitatiivsed muudatused laeva- ja bussiliikluses. Laevade laadimis- ja lossimisaeg on lühem, laevad on võimelised sõitma stabiilselt kiiremini kui kümme aastat tagasi.
Meie teede kvaliteet ja sõidetavus ning kasutatavate liinibusside kvaliteet on hoopis midagi muud kui 10–20 aastat tagasi. Samas on liinibusside kasutatavus viimase 20 aasta jooksul oluliselt langenud. See tähendab, et sisuliselt on tagumine, aga õige moment vaadata üle ka maakonna bussiliinide sõiduplaanid, tõsta nende keskmist kiirust, vähendada ümberistumistega seotud ooteaegu jne.
Laevagraafiku toimimise põhimõte on olnud, et aastaringi toimuvad väljumised kindlatel kellaaegadel, millele siis vastavalt nõudluse kasvule (kevad/sügis ja suvi) lisanduvad väljumised. Tänase graafiku väljumiste “samm” on kaks tundi. Olukorras, kus laevade laadimisele ja lossimisele kulub vähem aega, kus laevad suudavad sõita stabiilselt kiiremini, saame viia eelnimetatud sammu pooleteise tunni peale, mis tähendab möödapääsmatult kiiremat ülesõiduaega, võimaldab suurendada üleveomahte tippperioodidel ja -aegadel.
Toome ühe näite. Kui seni on varahommikune maakonnaliin nr 651 Kalana–Kõpu–Luidja–Kärdla väljunud Kõpust kell 6.10, siis uue (alates 15. aprillist jõustuva) sõiduplaani kohaselt väljub see liin Kõpust kell 6.35 (s.o 25 min hiljem) ja hakkab jõudma Kärdlasse senise 7.25 asemel 7.35. Kärdlast hakkab kaugliin väljuma senise 7.35 asemel 7.45, jõudes Heltermaale senise 8.10 asemel 8.17. Laev väljub 8.30, sõites tund ja 15 minutit. Kiirbuss on Tallinnas senise 11.50 asemel 11.30.
Seega saab Kõpu otsast alustav reisija magada hommikul 25 minutit kauem, sõit Kärdlasse võtab 13 minutit vähem aega. Samuti peaks tööpäeva ja kooli algust arvestades olema kell 7.35 Kärdlasse jõudmine sobivam kui 7.25. Aeg teekonna läbimiseks ühistranspordiga Kõpust–Tallinna lüheneb 45 minuti võrra. See on üks näide, mille põhjal Hiiu maavalitsus on veendunud, et muudatused on vajalikud ning teenivad kogukonna huve, mitte ei lähtu vedajate mugavusest. Samas on maavalitsus uusi sõiduplaane välja töötades püüdnud maksimaalselt arvestada koolide jt asutuste senist elukorraldust. Tõsi, vajaduse paari kooli päevakava muutmiseks 5 kuni 15 minutilises ulatuses, uued sõiduplaanid siiski kaasa toovad.
Ettevaatavalt öeldes põhjustavad aga möödapääsmatud muudatused Hiiumaa koolikorralduses bussiliinide sõiduplaanides peagi järgmised ulatuslikud muudatused.
Küsis HARDA ROOSNA