Eestis on nüüd üks hädaabinumber 112 kiirabi, päästjate ja politsei kutsumiseks. Peale ühele hädaabinumbrile üleminekut on hädaabinumbri 110 valimine kõigis maakondades vähenenud, kuid Hiiumaal on numbri 110 valimine jäänud samale tasemele.
Eesti läks Euroopa 112 päeval, 11. veebruaril üle ühele hädaabinumbrile 112. Sellest päevast saab ühelt hädaabinumbrilt 112 kutsuda kiirabi, päästjad ja nüüd ka politsei. Samast päevast alustas Häirekeskus ka avalikkuse teavitamist ühele hädaabinumbrile 112 üleminekust.
Häirekeskus jälgib pidevalt hädaabinumbritele helistamise statistikat. Praeguseks on numbri 110 valimine ligi poole võrra (47 protsenti) vähenenud võrreldes ühele numbrile üleminekule eelnenud ajaga. Samas on hädaabinumbri 112 valimine tõusuteel.
Maakondade lõikes vaadatuna on hädaabinumbri 110 valimine vähenenud kõikides maakondades. Hiiumaal ei ole aga 110 valimine praktiliselt vähenenud. Kui üleminekule eelnenud kuu jooksul tehti Hiiumaalt numbrile 110 keskmiselt 11 kõnet nädalas, siis ühele numbrile 112 üleminekule järgnenud kuu jooksul helistati Hiiumaalt hädaabinumbrile 110 keskmiselt 12 korda nädalas.
Üks hädaabinumber 112 muudab abi kutsumise lihtsamaks ja abi saatmise kiiremaks. Meeles on vaja pidada vaid üht numbrit ning kriitilises olukorras ei kulu aega mõtlemisele, millist abi ja milliselt numbrilt kutsuda. Ühelt numbrilt ja ühe kõnega saab nüüd kutsuda nii kiirabi, päästjad kui politsei või mitu abiosutajat korraga.
Ka on ühelt numbrilt 112 häirekeskuse töösaalides kiirabi, pääste ja politsei hädaabikõnedele vastamine ning abi väljasaatmine kiirem ja täpsem. See kõik tähendab ka kiiremat abi kohalejõudmist. Nimelt rakenduvad numbrile 112 abi saatmist kiirendavad tehnoloogilised lahendused, mida numbri 110 puhul ei kasutata. Nii et ka politseid tuleb nüüdsest kutsuda numbrilt 112, mitte numbrilt 110.
Number 110 kaob peale pikemat üleminekuaega kasutusest täielikult. Inimestele jääb siiski pikem ja mõistlik aeg numbriga 112 harjumiseks. Üleminekuperioodil suunatakse numbrile 110 helistajad numbrile 112 ning keegi ei jää abita. 110 kaob kasutusest siis, kui sellele helistamine on jõudnud miinimumini.
JAANA PADRIK
Häirekeskuse
avalike suhete juht