Jälgi meid
Tüür bänner

UUDISED

Hiidlaste lemmik on fikseeritud hinnaga pakett

erakogu
Alates 2013. aasta algusest saab iga elektritarbija Eestis valida endale meelepärase müüja ja paketi.
Elektrituru avanemise eel tekkis suur arutelu selle üle, milline paketitüüp on kliendile odavam ja milline kallim. Sealjuures kinnitasid paljud spetsialistid, et elektri börsihind on väga muutlik ja madalale hinnale võib näiteks järsk ilmamuutus põhjustada suurt tõusu. Taolisi selgitusi peeti mõnikord isegi elektrimüüjate kavalaks müügitaktikaks.
Nüüdseks on aga iga elektriklient ilmselt ka meedia vahendusel märganud, et soovitused lähtuda paketivalikul eelkõige oma isiklikust vajadusest on vastanud tõele. Elektrilepingu sõlmimisel ja elektripaketi valikul on mõistlik arvestada eeskätt sellega, kui olulise osa moodustab elektrikulu pere eelarvest ning kui suurt kindlustunnet hinna osas soovitakse.
Erinevate müüjate pakutavad paketid jagunevad üldjuhul börsipakettideks ja fikseeritud hinnaga pakettideks. Peamiselt aga eristab elektrimüüjaid üksteisest see, mis on elektripaketti “pakendatud” ehk erinevad koostisosad, mille poolest ühe või teise müüja toode erineb.
Mõnede elektrimüüjate paketid võivad sisaldada kuutasu või mõnd muud täiendavat kulu, mida võib olla lepingut sõlmides keeruline märgata, kuid millega tuleb erinevaid pakette omavahel võrreldes arvestada. Nii näiteks tasub tähele panna ka seda, kas kuvatud elektrihind sisaldab käibemaksu või mitte. Sellised esialgu ebaolulisena tunduvad arve koostisosad võivad moodustada kokku isegi kuni 20 protsenti elektriarvest.
Nii nagu 2013. aasta alguses on ka praegu klientide poolt jätkuvalt eelistatuim hinna fikseerimine ja enda kindlustamine börsihinna järskude kõikumiste vastu – sama selgub ka Eesti Energia Hiiumaal elava ligi 6000 kliendi eelistusest. Nii on kogu Eestis kui ka Hiiumaal ligi 80 protsenti Eesti Energia klientidest valinud kas osaliselt või täielikult fikseeritud elektri hinna.
Odavaim elekter on tarbimata elekter
Paraku on võimalused oma elektrikulusid paketitüübi ja elektrimüüja valikuga vähendada üsna piiratud ning tasub meeles pidada, et vaieldamatult on odavaim tarbimata elekter. Seetõttu tasub olla oma tarbimisharjumuste suhtes valvas ja võimalikel kulukohtadel silma peal hoida.
Näiteks võib meelelahutuskeskuse vooluvõrgust väljatõmbamine ooterežiimis hoidmise asemel säästa kuni 50 protsenti selle kogukulust ja toasoojuse madaldamine ühe kraadi võrra vähendada küttearvet viie protsendi võrra.
Soovitusi energia säästmiseks on loomulikult palju – neid võite leida kõige lihtsamini näiteks interneti otsingumootorite abil märksõna “energiasääst” alt.
Kulude kontrolli all hoidmiseks on kasulik analüüsida ka oma tarbimiskäitumist ja -graafikut. Juhul kui teie elektrimüüja pakub näiteks e-teeninduses või mõnel muul viisil tarbimisajalooga tutvumise võimalust, tasuks seda kindlasti kasutada. Nii näiteks analüüsib igakuiselt oma tarbimisgraafikut u 20 000 Eesti Energia klienti.
Tarbimisgraafikus esinevatel muutustel võivad olla erinevad põhjused – näiteks võib juhtuda, et mõni rikkis või vananenud koduseade on kasvatanud oluliselt teie elektritarbimist või on probleem koduses elektrivõrgus.
Lisaks pakub Eesti Energia e-teeninduses olev tarbimisgraafik võimalust ka ise erinevaid sündmusi ajateljele lisada. Näiteks võite sinna märkida, millal viibisite pikemalt reisil või maakodus, millal vahetasite mõne seadme energiasäästlikuma vastu, asendasite vanad hõõglambid LED-lampidega või muid elektritarbimist mõjutavaid sündmusi. Koos ajateljele lisatud sündmustega muutub tarbimisajaloo analüüsimine veelgi huvitavamaks, kuna näete täpsemalt, mis teie tarbimist enim mõjutab ja kuidas saaksite rohkem energiat säästa.
Näiteks võib ligi kümne aasta vanuse külmiku vahetamine uue ja säästlikuma vastu säästa isegi kuni 80 eurot aastas.
Niisiis – kui muudate oma tarbimisanalüüsimise harjumuseks, rakendate energiasäästunippe ja lisate sellele omakorda ka läbimõeldud elektripaketi valiku, saategi kätte nutika elektritarbija valemi.

JEKATERINA TINT
Eesti Energia tootejuht

Veel lugemist: