Teisipäeval pakkus vallavanem Rannapaargus ettevõtjatele tavapärast hommikukohvi, kõige suurema arutelu tekitas talvine parvlaevaühendus, mis jätab Hiiumaa liinile jälle vaid viis põhireisi.
Hiiumaa valla ühistranspordi ja riigihangete spetsialist Piret Sedrik tutvustas ettevõtjaile OÜ TS Laevad saadetud, kuid veel mitteametlikku parvlaevade talvist sõiduplaani, lisades, et riik ei ole vedajale veel edastanud täpset reiside tellimust. Samas teatas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium 21. septembril, et siseriiklikel laeva-lennu- ja raudteeühendustel tagatakse järgmise aasta liinivedu vähemalt selle aasta tasemel.
Esialgne talvine sõiduplaan ei erine mullusest ehk parvlaevade nn ühe otsa sõiduaeg pikeneb kahele tunnile ja Heltermaa-Rohuküla liinile jääb vaid viis põhireisi. Sedrik selgitas, et reiside arvu planeerides arvestatakse talviste jääolude ja pikema sõiduajaga.
Kriiska: Ettevõtjavaenulik sõiduplaan
“Me oleme praegu siin selle jaoks, et leida halbadest valikutest parim lahendus,” ütles Sedrik ja pakkus ettevõtjatele võimalust kaasa rääkida parvlaevade väljumisaegade valimisel.
Pakutud väljumisaegu Rohuküla sadamast analüüsis OÜ Hiiu Autotrans juhatuse liige Anu Pielberg. Tema sõnul ei ole 14.30 väljumisest Tallinnas käiva inimese jaoks eriti kasu, kuna hommikul linna läinud veokid selle peale ei jõua. Tema hinnangul on parem väljumisaeg kell 16, mis on ka praegu sõiduplaanis. “Sellele jõuavad ka kaubaautod, kes esimese laevaga üle lähevad ja sellele jõuavad ka muud inimesed, kes linnas oma asjad ära ajavad,” arutles Pielberg ja tegi ettepaneku muuta 14.30 väljumine Rohukülast kella 16 peale.
Sedrik juhtis tähelepanu, et sel juhul jääb päeval väljumistesse kuuetunnine auk, mil Hiiumaa poole ühtki parvlaeva ei liigu.
Sedrik: Põhjuseks puuduvad kaldarambid
Sedrik tuletas meelde, et viie põhireisi probleem on veel vaid selle talve küsimus, sest sadamate omanik AS Saarte Liinid on lubanud järgmise aasta teisel poolel ehitada Heltermaa ja Rohuküla sadamatesse täiendavad kaldarambid.
Ettevõtjate vastus oli, et praegu, kui kaldarampe pole, on ju võimalik hoida parvlaevade väljumiste vahe kolmetunnine ja toimib kuue põhireisiga graafik. Miks ei saaks sama jätkuda talvel, oli nende küsimus.
“Me alles rääkisime kuuest reisist päevas ja samas kirjutame praegu alla graafikule, kus meil juba kärbitakse, sellist graafikut kinnitada ei tohi, see on absoluutselt ettevõtjavaenulik,” ütles ASi Eesti Keskkonnateenused Hiiumaa piirkonnajuht Aivo Kriiska. Ta väitis, et praegu n-ö laual olev sõiduplaan pärsib Hiiumaa majandust.
Vallavanem Reili Rand vastas, et teenuse osutaja ehk TS Laevad ei julge lubada, et suudab talvel raskete ilmastikuoludega hoida nn kolme tunni graafikut. Sellest omakorda võivad tekkida sildumisprobleemid sadamates, sest praegu on mõlemal sadamal vaid üks kaldaramp.
Viidik: Püüdu ooteaegu lühendada pole
Vallavanem rõhutas, et vallavalitsuse eesmärk on hoida eelmise aasta reiside taset st, et reiside arv ei väheneks. Ta meenutas, et ettevõtjate endi survel on valla esindajad siiani rõhutanud teenuseosutajaga suheldes, et tähtis on teenusekindlus.
Volikogu esimees Aivar Viidik rääkis, et on seda teemat mitmeid kordi uurinud. “Praegu ei ole mitte ühtegi fakti eelmise talve põhjal, mis laseks meil uskuda, et talvistes jääoludes praegune vedaja oma praeguste laevade ja praeguste meeskondadega ei suudaks pidada niiöelda kolme tunni graafikut,” ütles Viidik.
Ta möönis, et kaldaramp lahendab probleemi osaliselt, andes vedajale kindlustunnet, kuid nentis, et kahjuks ei ole näha püüdu lahendada väga pikki ooteaegu ei vedaja ega ka tellija poolt, kelleks on riik läbi maanteeameti.
Arutelu lõpul lubas vallavanem Reili Rand edastada ministeeriumile ettevõtjate kolm soovi: talvine sõiduplaan tuleks avalikustada varem, on vajadus kuue põhireisi järele ja tähtsad on parvlaevade väljumisajad.
Eile edastas Hiiumaa vald pressiteate, et saatis majandus-ja kommunikatsiooniministeeriumile pöördumise, milles väljendas ettevõtjate ja kogukonna ootust hoida Heltermaa-Rohuküla parvlaevaliini sõiduplaanis ka sügistalvel 12 reisi päevas ehk teha nn kuus põhireisi.
TS Laevad: Pikemad ooteajad vajalikud
TS Laevade juhatuse liige Pille Kauber selgitas Hiiu Lehele, et ettevõte koostab parvlaevade sõiduplaani koostöös maanteeameti ja kohaliku omavalitsusega. Praeguseks on sõiduplaan kinnitatud kuni 6. jaanuarini ja plaanis on iga päev mõlemast sadamast vähemalt kuus reisi, populaarsematel aegadel isegi rohkem. Kauber lisas, et edasise sõiduplaani üle läbirääkimised alles käivad.
“Talvisel ajal mõjutab laevaliiklust suures osas ilmastik nii võimaliku tugeva tuule kui jääoludega, mis tähendab, et sõiduplaani planeerimisel tuleb muuhulgas arvestada ka nende asjaoludega,” nentis Kauber. “Vedaja ülesanne aga on tagada nii reisijate kui parvlaevade mereohutus, stabiilne püsiühendus mandri ja suursaarte vahel ning sõiduplaanidest kinnipidamine.”
Kauber selgitas, et just seetõttu on talvisel navigatsiooniperioodil, 6. jaanuarist kuni märtsikuu lõpuni, parvlaevade sõiduplaan erinev. “Oluline on rakendada pikemat reisidevahelist ooteaega kui perioodil kevad-suvi-sügis, et vältida olukordi, mis ei võimalda reisijatel oma sõite ja logistikat planeerida.”