Jälgi meid
Hiiumaa Glögikohvikute Päev 23.11-07.12

TRANSPORT

Kompromiss sündis vaidlustes

Suvise parvlaevaliikluse arutelu reedel ja 13. kuupäeval läks üsna ägedaks, kuigi kompromiss, kuidas tagada vanade laevadega enam-vähem normaalne laevaliiklus kaheks suvekuuks, oli sisuliselt sõlmitud juba varem.

Reformierakonna Hiiumaa piirkonna esimees Tarmo Mänd ütles, et läbirääkimistel, milles tema osales, saavutati kompromiss, mille sisuks, et rahvarohketel suvekuudel veavad Hiiumaa laevaliinil St Ola, Regula ja Harilaid, mandri ja Muhumaa liinil Mercandia VIII, Ionas ja Hiiumaa. “Me peame arvestama objektiivsete asjaoludega, mis Hiiumaa liinil valitsevad – kaks kanalit ja tuuled – kui see ei võimalda Ionasel iga päev välja sõita, ei ole ka püsigraafik kindel, aga need kolm on sissesõitnud laevad ja Harilaid sõidab ka tormise ilmaga,” ütles Mänd.
Üheks laevade vahetusi piiravaks teguriks on ka laevaaparellide ja kaldarampide sobivus. Just selle argumendi, et Kuivastu ja Virtsu sadamates on kaks uutele ja vaid üks vanadele laevadele sobiv kaldaramp, tõi põhjenduseks arutelul osalenud ministeeriumi kantsler Merike Saks. Tema sõnul on ka valik Mercandia VIII ja Ionase toomine lisalaevadeks sisuliselt sundvalik, sest sellistele laevaliinidele sobivaid laevu on vähe – eelnimetatud kahele lisaks veel üks samatüübiline.
Parem varblane peos
OÜ Väinamere Liinid tõi mullu Saksamaale viidud uute parvlaevade asemele Saaremaa liinile parvlaeva Ionas, mis eelmisel suvel näitas end kehvast küljest – ei sõitnud vähegi suurema tuulega ja oli mitu korda täiesti sõiduvõimetu. Just seepärast eelistasid ka Hiiumaa ettevõtjad, et Rohuküla–Heltermaa liinile jääksid St Ola, Regula ja neile toeks vana Harilaid.
“Meie esimene valik oleks muidugi see, et Hiiumaa liinil oleks üks uus laev nagu lepingus kirjas. Nendes raamides, milles me rääkida saame ja oleme omavahel kokku leppinud, on St Ola, Regula ja Harilaid see variant, mis on reaalne,” ütles ettevõtjate liidu esimees Tanel Malk.
Ta lisas, et Harilaid peab olema põhigraafikus, et St Ola ja Regula saaksid kasutada ripptekki ja võimalikult palju väikeseid autosid üle vedada. Ka märkis Malk, et ei saa olla nii, et veoautosid hakkab vedama vaid Harilaid – veokitel peab olema pääs kõigile reisidele.
Üks, mille pärast maavalitsus toetas Ionase toomist Hiiumaa liinile, oli selle suurem mahutavus ja eskalaator.
Mänd ütles Hiiu Lehele, et Ionase eskalaatoritest töötab vaid see, mis üles viib, teine on katki. Ka ei saa ratastooliga mööda treppeskalaatorit nagunii sõita.
Nüüd on ministeerium ja Väinamere Liinid esindajad andnud Hiiu maavalitsusele lubaduse, et puuetega inimeste veoks kohandatakse parvlaeva Regula lift.
Arutelul osalenud ASi Saarte Liinid sadama kapten Andrus Maide väitis, et Saaremaa liinile polegi lisalaeva vaja, sest parvlaevad Ionas ja Hiiumaa annavad kokku sama mahu, mis eelmisel suvel – 200 sõidukit. Seevastu parvlaeva Hiiumaa äraviimine Heltermaa–Rohuküla liinilt on tekitanud augu, mis suvekuudel võib probleeme kaasa tuua.
Aivar Viidik näitas probleemi tõestuseks veebilehte Tuulelaevad, kus suur osa reedestest Hiiumaa reisidest ja pühapäevastest mandri reisidest broneeritud neli nädalat ette. Saaremaa laevaliinil seevastu pole broneeringuid peaaegu üldse.
20 autokohta vähem, reise rohkem
Viidik väitis, et Hiiumaa liinil halvenevad ülesõiduvõimalused sel suvel oluliselt mullusega võrreldes. Argumendina kasutas ta laevade summaarset mahutavust. Tema arvestuste järgi annavad mandri ja Muhumaa vahet sõitvad parvlaevad Hiiumaa, Ionas ja Mercandia kokku viis autokohta rohkemgi kui sellel liinil oli töös aasta varem. Hiiumaa liinil aga vastupidi, on kolme laeva, St Ola, Regula ja Harilaiu mahutavus kokku paarikümne auto võrra vähem kui aasta varasemal suvel.
Hiiu maavanem Riho Rahuoja ütles Hiiu Lehele, et kui päevas on põhigraafiku järgselt 11-12 väljumist ühes suunas, nagu sellesuvises sõiduplaanis taotletakse, saab ühes suunas vedada 880–960 sõidukit, mis on võrreldav eelmise aasta tipphooaja vajadusega. Maksimaalne üleveovajadus eelmise suve laeva logide järgi otsustades oli ligi 1000 sõidukit ühes suunas. Seda juhtus terve suve jooksul ühel korral.
Ministeeriumi andmetel veeti mullu suvel Hiiumaa liinil üle 93 000 sõiduki, Saaremaa liinil üle 244 000 (v.a kommertsreisid) ehk 2,6 korda enam. Mullu suvel jäi Hiiumaa liinil mõlemal suunal reisist maha keskmiselt kuus sõidukit, Saaremaa liinil olid vastavad numbri 15 ja 18. Reedeti ja pühapäeviti olid reisist maha jäänute numbrid suuremad: Hiiumaa liinil 31 ja 20, Saaremaa liinil 31 ja 54 sõidukit.
Suur erinevus on muidugi see, et kui Saaremaa liinil tuleb järgmine laev vähem kui tunni pärast, siis Hiiumaa liinil on väljuvate reiside ajavahe paar tundi. “Saaremaa vahet sõitis praam eelmisel suvel nagu Kopli tramm keskpäeval – pooltühjalt. Olin siis riigikogu liige ja käisin sageli Saaremaal, tihti oli laeval viis autot, kolm autot, üheksa autot,” rääkis Mänd ja soovis, et uues liinilepingus oleks kahe liini kulud eraldi. “Muidu on hiidlased alati väiksemad vennad.”
Järgmine kohtumine
Maavalitsuse, Hiiumaa ettevõtjate liidu ja OÜ Väinamere Liinid esindajad kohtuvad kolmapäeval, et kokku panna sellesuvine sõiduplaan, mis saab olema 3,5tunnine.
“Pingutame selle nimel, et sõiduplaan oleks maksimaalselt tihe, arvestaks nii tootmis- kui turismiettevõtjate, aga ka kõikide ülejäänud reisijate huvidega ja kindlasti pääsevad kõik soovijad sel suvel Hiiumaale,” ütles maavalitsuse osakonnajuhataja Aivi Telvik.

Veel lugemist: