Milline on Rukki kanali sügavus praegu ja kas saame kevadele vastu minna, kartmata nn Rukki kriisi kordumist, küsisime veeteede ametilt.
Rukki kanali hooldussüvendustöödest on möödas juba pisut rohkem kui aasta. Oleme juba peaaegu unustanud, et 2018. aasta märtsis katkenud parvlaevaliiklus põhjustas kahju ettevõtetele ja paiskas segi eraisikute plaanid.
Selle aasta kevadele saime kerge südamega vastu minna, sest mullu augusti lõpus tehti Rukki kanalis hooldussüvendustöid. Sel sügisel andsid Hiiumaa ettevõtjad veeteede ametile kanali süvendamise eest isegi tiitli “Aasta tegu 2018”.
Kuidas aga on lood järgmise kevade ja jääminekuga? Kas kanali süvendamisjärgne sügavus on säilinud? Kas võib juhtuda, et jääminekuajal parvlaevaühendus madala veetaseme tõttu taas katkeb?
“Keegi ei oska ette prognoosida erandlikke ilmastikuolusid, seega ei tea ka prognoosida, millises ulatuses veetase muutuda võib,” nentis VTA kommunikatsioonijuht Madle Puusepp. Küll jälgib amet hüdrograafilisi mõõdistusi tehes sügavuste muutusi Rukki kanalis.
“Jälgime Rukki kanali sügavust pidevalt ja mõõdistusi tehakse jooksvalt,” kinnitas ameti laevateede osakonna juhataja Kert Süsmalainen.
Kanali sügavus ei ole püsiv ja muutub pidevalt, sest setete ladestumine ja liikumine sõltub mitmetest teguritest. Näiteks võib kanali põhjaprofiil muutuda tormidega, seda mõjutab ka laevade liikumine kanalis. Sellest tulenevalt ei ole kanal praegu täpselt samas seisus, mis peale süvendamist.
Kui kanali sügavus muutub, korrigeerib amet ka navigatsiooniteavet. Viimati, 5. septembril avaldatud andmetel on minimaalne sügavus Rukki kanalis 5 meetrit Amsterdami nulli järgi. Seda on 20 sentimeetrit vähem, kui mõõdeti mulluste süvendustööde järel.
Kevadel selgub süvendustööde maht
Riigi eelarvestrateegias on süvendamiseks raha ette nähtud ka 2020. ja 2022. aastaks ehk kõige varem saab kanalit uuesti süvendada järgmise aasta augustis. Amet on järgmiseks aastaks juba planeerinud vahendid, et vajadusel vastavalt vee erikasutusloas ette nähtud tingimustele teha kanali hooldussüvendust. Amet plaanib mõõdistusi teha veel ka kevadel peale jääminekut ja järgmisel suvel, siis selgub ka tööde maht.
Möödunud aastal süvendas hanke võitnud Insenerehituse AS kanalit Taani lipu all sõitva süvenduslaevaga Margrethe Fighter. Selleks, et mitte segada parvlaevaliiklust, tehti töid öösiti. Hooldussüvenduseks kulus koos käibemaksuga
780 000 eurot.
Rukki kanali minimaalseks sügavuseks mõõdeti peale töid 5,2 meetrit Amsterdami nulli järgi. See peab tagama parvlaevaliikluse mandri ja Hiiumaa vahel ka madala veetaseme korral.
Suur segadus sügavusega
Madala veetaseme tõttu seisid Hiiumaa parvlaevad eelmisel talvel ja kevadel mitu päeva ning sõitsid osa ajast Rohuküla asemel Virtsu sadamasse. Kanali sügavuse mõõtmisega aga oli suur segadus. Veeteede ameti
2017. aasta detsembri andmetel oli kanali minimaalne sügavus 4,7 meetrit Kroonlinna nulli järgi ja sellest juhindusid ka liinil sõitnud TS Laevade kaptenid.
Meremõõdukeskuse juht Peeter Ude otsustas mullu aprillikuus oma tehnikaga jääs riskida ja teha vaatamata osalisele jääkattele oma uurimislaevaga esialgsed mõõtmised ära. Kanali miinimumsügavuseks mõõtis ta 5,0 meetrit Kroonlinna nulli järgi ehk 5,2 meetrit Amsterdami nulli järgi.